جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۵:۰۱
شهریار نبوی

شهریار نبوی

پژهشگر دوره دکتری حقوق عمومی در دانشگاه تهران دانش آموخته حقوق بشر از دانشگاه شهید بهشتی پژوهشگر مسایل افغانستان و تحلیلگر مسایل و وقایع روز حقوق عمومی عضو انجمن حقوق اساسی ایران و انجمن ایرانی حقوق اداری
بحران در شرق اروپا؛ روسیه از اوکراین چه می خواهد؟ 9 اسفند 1400

با بروز بحران اخیر سیاسی و امنیتی در اوکراین و آغاز اقدام نظامی روسیه علیه این کشور، بار دیگر منطقه حساس و پرمساله شرق اروپا در صدر اخبار جهانی قرار گرفته است.

افغانستان در کشاکش معامله با طالبان و افق مه آلود حکومت در کابل 18 شهريور 1400

با توجه به اینکه مردم افغانستان طی دو دهه گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کرده اند، اکنون انتظارت و توقعات و باورهای متفاوتی با دهه ۱۹۹۰ در آن جامعه مستقر است. برخورداری از آزادی های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اینترنت و ارتباطات، مصرف کالاهای خارجی، آزادی نسبی هنر و آموزش و نظایر آن، جامعه کاملا متفاوتی از دهه ۱۹۹۰ خلق نموده است.

مجلس و دولت؛ افق آینده و تنگناهای پیش رو 25 مرداد 1400

در این روزها مساله همسویی دولت و مجلس و همراهی تمامی نهادها و قوای حاکمیتی با یکدیگر مطرح شده است.در این میان و با وجود همسویی مجلس و دولت از بعد سیاسی، باید دید افق روابط آنان چگونه است؟ آیا همسویی ادامه می یابد؟ آیا امتداد این همسویی منجر به حل سریع تر چالش هاست؟ وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی چگونه پیش خواهد رفت؟

چالش توسعه متوازن و بروز بحران در خوزستان؛ برسد به دست رییس جمهور منتخب! 9 مرداد 1400

در شرایط فعلی و در آستانه استقرار دولت سیزدهم، رییس جمهور منتخب چالش سختی در مساله آب و کشاورزی فراروی خود می بیند. بحران در خوزستان زنگ خطری است که اگر از آن غفلت شود، استان های دیگر کشور نیز به زودی درگیر خواهند شد. مع الاسف، آنچه در هیاهوهای سیاسی مغفول مانده، نقش محوری وزارت جهاد کشاورزی و اهمیت بسیار زیاد آن و چالش اتخاذ سیاستهای منسجم در بخش کشاورزی است.

پیشروی های طالبان و آینده مبهم؛ بحران دولت ملی افغانستان 14 تير 1400

هم در پستو نگه داشتن طالبان و هم سرازیر شدن آنان در عرصه سیاسی هر دو به آمریکا توانایی می دهد تا به سیاست اشغالگرانه خویش استمرار بخشد.

انتخابات و بازی کنشگران؛ نهادهای سیاسی را موضوع رقابت نکنید! 26 خرداد 1400

حفظ تعادل و تناسب عرصه رقابت ها، همکاری تمام کنشگران را می طلبد.

انتخابات و مشارکت سیاسی؛ نقش شورای نگهبان چیست؟ 6 خرداد 1400

همواره دو نقد بر این فرآیند نظارتی وجود داشته است: نخست ابهام در معنا و حدود شرایط مقرر در اصل ۱۱۵ و دوم شیوه و طریقه عمل شورای نگهبان در احراز این شرایط.

ایران ۱۴۰۰؛ رییس جمهور آینده کجا ایستاده است؟ 22 ارديبهشت 1400

به واقع، رییس دولت سیزدهم، 《رییس تصمیمات سریع و مهم》 در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.

چالش مذاکرات وین؛ تغییر رویکرد و روش در جمهوری اسلامی 4 ارديبهشت 1400

به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران با استفاده از موقعیت فعلی، خلاف آنچه ظاهر صحنه نشان می دهد و آمریکا و متحدان غربی و عربی او دنبال آن هستند دست بالایی در مذاکرات دارد.

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین: اقدام به تحریک تقاضا 18 فروردين 1400

مقامات دو طرف از انتشار جزئيات و حواشى اين سند به دلايل متعددى خوددارى نموده‌اند همین امر هرگونه تحليل و اظهار نظر در اين خصوص با دشوارى روبرو می‌سازد.

رقابت های منطقه ای در پیچ و خم جاده ابریشم 25 اسفند 1399

وجود ارتباط وثیقی فی مابین عدم توسعه طرق مواصلاتی برخوردار از کیفیت قابل قبول با نهادینه شدن استبداد و خودکامگی در یک جامعه سیاسی است.

مرزنشینان، سوخت بری و کولبری به راستی چه باید کرد؟ 13 اسفند 1399

وقوع برخی تنش ها در استان سیستان و بلوچستان و برجسته شدن مساله «سوخت بری»، به مثابه یکی دیگر از شقوق مشابه کولبری، باردیگر توجه افکار عمومی و ناظران را جلب نموده است.

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری؛ سهل ممتنع 3 اسفند 1399

به نظر می رسد این مصوبه مجلس از دو منظر قابل بررسی باشد؛ نخست، موعد و زمان ورود مجلس به بحث اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و دوم، ماهیت اصلاحات انجام شده

تحلیل گران سایت