جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۳:۵۳
تحلیلگر ایران زمین

تحلیلگر ایران زمین

تحلیلگر ایران زمین
تورم زدایی از حرف تا عمل: راهکار های عملی برای مقابله با آن 25 اسفند 1401

تفکر غالب در بدنه برنامه ریزان دولتی آن است که از طریق مالیات‌های غیرمستقیم درآمدهای بیشتری کسب نموده و ارزش بدهی‌های خود را کاهش می‌دهند.

ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد 20 بهمن 1401

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!

اسرائیل، آمریکا، اوکراین یا آذربایجان؛ حمله خرابکارانه در اصفهان کار کیست؟ 13 بهمن 1401

شواهد نشان می دهد که یکی از دو دشمن اصلی ایران یعنی آمریکا و اسرائیل در حمله اخیر در اصفهان نقش داشته و در این اقدام، با یکی از دو کشور آذربایجان و اوکراین همکاری کرده است.

سیاست فشار و احتیاط غرب در قبال ایران؛ از آرامش بورل تا رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل؛ ایران متحد روسیه می شود؟ 6 بهمن 1401

آمریکا و اروپا سعی دارند علیرغم فشار بر ایران، احتیاط آمیز رفتار کنند تا از ائتلاف قطعی و نهایی ایران و روسیه جلوگیری کنند.

هزینه های بی فرجام دولت ها: مالیات واقعی اقتصاد ایران 4 بهمن 1401

بسیاری بر این باورند که در دوران رکود اقتصادی، دولت باید کسری بودجه زیادی داشته باشد تا با افزایش هزینه های دولت، شاکله اقتصاد را حفظ نماید.

ارتش اینبار آماج بی‌مهری سلبریتی‌ها 4 دي 1401

سلسله اعتراضات و اغتشاشاتی اینبار از اواخر شهریورماه 1401 دامن کشور را گرفت و منجر به رویارویی های خیابانی بین پلیس و شهروندان گردید در این ناآرامی ها عده ای از شهروندان و نیروهای پلیس کشته شدند.

انسداد سیاسی بین ایران و غرب؛ همه خطوط ارتباطی قطع شدند 3 آذر 1401

هیچ واسطه بزرگ، مستقل و قدرتمندی بر سر احیای برجام یا رابطه بین ایران و آمریکا وجود ندارد. این بدین معنی است که روابط ایران و غرب دچار انسداد سیاسی شده است.

چین؛ مثال نقض شکست اقتصادها با توسعه نامتوازن؛ دنگیسم، سیاستی که شاید در آینده دیگر جواب ندهد 26 آبان 1401

با هدایت دنگ شیائوپینگ اقتصاد چین در دهه ۸۰ و ۹۰ دچار تحول شد. در دوره ریاست جمهوری جیانگ زمین سرکوب سیاسی و رشد اقتصادی پیگیری شد و همین سیاست در دوره ریاست جمهوری هو جینتائو و شی جین پینگ به اوج خود رسید.

رویای زمستان سخت اروپا بر باد رفت؛ از زیرکی ترکیه تا دست خالی ایران 12 آبان 1401

پوتین امیدوار بود با آغاز زمستان و احتیاج اروپا به گاز روسیه، بتواند اوکراین و متحدان غربی اش را در تنگنا قرار دهد و شرایط را به نفع خود تمام کند اما انتشار خبر پر شدن مخازن گازی اروپا آب سردی بر پیکر او ریخت.

پوتین می خواهد ایران را وارد جنگ اوکراین کند؟ 5 آبان 1401

پخش خبرهایی در رابطه با فروش پهپادهای ایران به روسیه و به کارگیری آنها در جنگ اوکراین در هفته های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است.

نگاهی جامعه شناختی به پدیده قاچاق کالا، ویرانگر اقتصاد 16 شهريور 1401

پدیده قاچاق از دیرباز دربر هم زدن اقتصاد دنیا وهمه جوامع نقش به سزایی داشته است و دولت ها با شگردها وعناوین مختلف برعلیه آن تدابیری اندیشیده و اقدام نموده اند. پدیده قاچاق می تواند مسائل سیاسی واجتماعی وفرهنگی وحتی امنیتی جوامع را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

داستان تشکیل حزبی که جمهوری اسلامی را به قدرت رساند 10 شهريور 1401

شهید باهنر معتقد است افزایش آزادی حاصل از انقلاب و کار حزبی قوی راست‌ها و چپ‌ها، روحانیون ارشد و عالیرتبه را به فکر ایجاد یک حزب متمرکز اسلامی انداخت و اینگونه بود که حزب جمهوری اسلامی در روز 29 بهمن 1357 تشکیل شد.

معادله چندمجهولی حمله به سلمان رشدی و برجام/ دست های پشت پرده فعال شده اند/ سیاست داریوش به ما چه می گوید؟ 27 مرداد 1401

سیاستی که توسط مخالفان برجام پیش گرفته شده سیاستی تاریخی و مرموز است که پیش از این بارها به کار رفته و می‌توان نام آن را «سندرم داریوش» گذاشت. سندرمی که ردپای آن در حمله به سلمان رشدی هم دیده می‌شود.

ایمن الظواهری: از پزشک قاهره تا رهبر القاعده 11 مرداد 1401

ایمن الظواهری پس از سپری کردن سال ها به عنوان سازمان دهنده و استراتژیست اصلی القاعده جانشین اسامه بن لادن به عنوان رهبر القاعده شد، اما او کاریزمای بن لادن را نداشت و بوجود آمدن گروه شبه نظامیان رقیب، داعش، توانایی او را برای رهبری حملات قابل توجه به غرب کاهش داد.

لغو قانون سقط جنین؛ تصمیمی که می تواند آمریکا را زیر و رو کند؛ بایدن از گوشه رینگ فرار می کند؟ 9 تير 1401

لغو قانون سقط جنین در آمریکا می تواند انقلابی در آمریکا ایجاد کند. یا حداقل روند فعلی قدرت را در این کشور به هم بریزد. شاید بتوان گفت آینده کاخ سفید به این تصمیم وابسته است.

پیام مسکو به واشنگتن: امسال پایان جهان «تک قطبی» است 2 تير 1401

سث فرانتزمن در جروزالم پست نوشت: هفته گذشته، خبرگزاری دولتی تاس روسیه در گزارشی از اظهارات پاپ فرانسیس نوشت که در ملاقات با مسئولان نشریه یسویت گفته است «چند سال پیش به ذهنم رسید که بگویم جنگ جهانی سوم را تکه تکه تجربه می‌کنیم. امروز اینجا برای من، جنگ جهانی سوم اعلام شده است".

زیر پوست سازمان ملل؛ از تجاوز جنسی تا شیوع وبا 2 تير 1401

اخیرا شبکۀ بی‌بی‌سی ۲ مستندی با عنوان «سوت‌زن‌ها؛ زیر پوست سازمان ملل» (The Whistleblowers: Inside the UN) تهیه کرده است که واقعیاتی را دربارۀ فساد نهادینه شده در این سازمان افشا می‌کند. در این‌جا گزارش روزنامۀ گاردین را دربارۀ محتوای تکان‌دهندۀ این مستند می‌خوانید.

شبحی که هنوز در کالبد برجام وجود دارد؛ چرا بایدن در مورد ایران اینقدر از ترامپ می ترسد 2 تير 1401

ایجاد حس بی اعتمادی در بین مقامات ایرانی، ایجاد ترس در جو بایدن و ایجاد نوعی توهم و انتظار در بین متحدان منطقه ای آمریکا، سه تاثیر مخرب ترامپ و دولتش بر سیاست برجامی دولت فعلی آمریکا هستند.

چرا تسلیحات هسته ای در راهبردهای تبیین یافته نظام اسلامی مورد محاسبه نیست؟ 15 اسفند 1399

حقوق بشر برگرفته از مبانی اسلامی است، ادعایی که جهان غرب و کشورهای دارنده سلاح های اتمی مطرح می کنند ولی جمهوری اسلامی در عمل آن را اجرا کرده است

تحلیل گران سایت