شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۲:۳۵
علم و فناوری جهان - کد خبر : 12488
پنجشنبه، ۲۵ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

گونه ای از نهنگ چهارپا؛ خطرناکترین شکارچی زمان خود

نهنگ ماقبل تاریخ نیمه آبزی، که هم روی زمین و هم در آب ها از شکارچیان خطرناک محسوب می‌شده؛ 43 میلیون سال پیش بر روی کره زمین زندگی می‌کرده است.

گونه ای از نهنگ چهارپا؛ خطرناکترین شکارچی زمان خود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دانشمندان مصری می‌گویند؛ فسیل جهارپای ماقبل تاریخ که در حدود ده سال پیش از زمین خارج شده است و از گونه ای ناشناخته بود، جد نهنگ امروزی محسوب می‌شود.

به نقل از الجزیره، ساختار بدنی این موجود ماقبل تاریخ نیمه آبزی، او را به یکی از خطرناکترین شکارجیان زمان خود تبدیل کرده است. همچنین، آن را در دسته بندی اجداد نهنگ امروزی قرار می‌دهد.

فسیل این موجود در سال 2008 در منطقه ای از مصر، که تصور می‌شود در دوران ماقبل تاریخ پوشیده از آب بوده است، پیدا شد. اما دانشمندان به تازگی یافته های خود در خصوص تأیید گونه ی جدید جانوری را منتشر کردند.

حشام سلام، محقق ارشد این پروژه، گفت که تحقیق بر روی این فسیل را تا سال 2017 شروع نکرده اند؛ چرا که او در تلاش بوده تا تیمی از بهترین فسیل شناسان مصر را گرد هم آورد.

فسیل این نهنگ از روی خدای مرگ مصری "Phiomicetus Anubis" نام گذاری شده است. سلام در خصوص این نام گذاری می‌گوید: "ما این نام را انتخاب کردیم؛ چون این نهنگ قادر بوده است، که هر موجود زنده ای را که در مسیرش قرار گیرد، بکشد."

این نهنگ متعلق به خانواده پروتکتیدها، نهنگ های منقرض شده نیمه آبزی که بین 59 تا 34 میلیون سال پیش می زیسته اند، می باشد. روی زمین راه می ‌رفته و همچنین در آب شکار می ‌کرده است.

این فسیل به درک روند تکامل نهنگ ها، از پستانداران نیمه آبزی به گونه ای گوشتخوار که اکنون فقط در آب ها زندگی می کنند، کمک شایانی می کند. این تغییرات در ساختار بدن نهنگ ها طی 10 میلیون سال رخ داده است.

صحرای غربی مصر به عنوان دره ی نهنگ ها شناخته می شود. یک منطقه توریستی، که تنها نقطه مصر است؛ که در آن فسیل هایی از گونه های دیگر نهنگ، پیدا شده است. 

جمجمه و پوزه کشیده این گونه منقرض شده، نشان می دهد؛ که آن یک موجود گوشتخوار با توانایی جویدن شکارش، بوده است. طول این موجود 3 متر و وزن آن در حدود 600 کیلوگرم تخمین زده شده است. دانشمندان معتقدند که این نهنگ چهارپا قدرت شنوایی و بویایی قوی ای داشته است.

 

منبع: www.aljazeera.com 

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!