جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۹:۰۱
نظامی بین الملل - کد خبر : 16588
يكشنبه، ۱۰ مهر، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

گام بعدی اوکراین برای پیشرفت در جنگ با عقب نشینی روسیه

مسکو تأیید کرد که پس از محاصره شهر لیمان توسط نیروهای اوکراینی، نیروهای خود را عقب کشیده است.

گام بعدی اوکراین برای پیشرفت در جنگ با عقب نشینی روسیه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، روسیه پس از محاصره شدن توسط نیروهای اوکراینی، نیروهای خود را از شهر استراتژیک لیمان در شرق اوکراین خارج کرد که این آخرین پیروزی در جریان ضدحمله کیف است.

به نقل از الجزیره، این اعلامیه، روز شنبه یک روز پس از آن منتشر شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الحاق چهار منطقه اوکراین، از جمله دونتسک، جایی که لیمان در آن واقع شده است را اعلام کرد و آنها را زیر چتر اتمی روسیه قرار داد.

وزارت دفاع روسیه با استفاده از نام روسی این شهر گفت: «با توجه به خطر محاصره، نیروهای متحد از شهرک کراسنی لیمان به نقاط سودمندتر خارج شدند.»

بیانیه روسیه پس از آنکه اوکراین ابتدا اعلام کرد هزاران سرباز روسی را در منطقه محاصره کرده و سپس نیروهایش در داخل شهر هستند، به ساعت ها سکوت رسمی پایان داد.

وزارت دفاع اوکراین در توییتر نوشت که «تقریباً همه» نیروهای روسی در لیمان یا اسیر شده‌اند یا کشته شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بعداً در یک سخنرانی ویدیویی گفت که اگرچه پرچم اوکراین در این شهر به اهتزاز درآمده است، اما «درگیری‌ها همچنان در آنجا ادامه دارد.»

او همچنین گفت که نیروهای اوکراینی روستای تورسکه در جاده اصلی لیمان به شرق را تصرف کرده اند.

 

"اقدامات شدید"

در همین حال، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، تصرف لیمان توسط اوکراین را که در 160 کیلومتری جنوب شرقی خارکیف قرار دارد، ستایش کرد و گفت که این موفقیتی دلگرم کننده در میدان جنگ بود که «معضلات» جدیدی برای ارتش روسیه ایجاد می کند.

آستین در یک کنفرانس خبری در هاوایی به خبرنگاران گفت: «ما از آنچه در حال حاضر می بینیم بسیار دلگرم هستیم.»

روسیه از لیمان به عنوان یک مرکز تدارکات و حمل و نقل برای عملیات خود در شمال منطقه دونتسک استفاده کرده است. تصرف آن بزرگترین دستاورد اوکراین در میدان نبرد از زمان ضدحمله ماه گذشته در منطقه شمال شرقی خارکیف خواهد بود.

آستین خاطرنشان کرد که لیمان در سراسر خطوط تدارکاتی قرار داشت که روسیه از آن برای ارسال نیروها و تجهیزات خود به سمت جنوب و غرب استفاده می کرد و بدون آن، مسیرشان دشوارتر خواهد بود. بنابراین این یک معضل برای روس‌ها در آینده است.

با این حال، موفقیت‌های اخیر اوکراین، متحدان پوتین مانند رمضان قدیروف، رهبر منطقه جنوبی چچن روسیه را خشمگین کرده است.

قدیروف در پیامی در تلگرام نوشت: «به نظر شخصی من، باید اقدامات شدیدتری، تا اعلام حکومت نظامی در مناطق مرزی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کم‌بازده، اتخاذ شود.»

دیگر متحدان ارشد پوتین، از جمله رئیس جمهور سابق دیمیتری مدودف، اشاره کرده اند که روسیه ممکن است به سلاح هسته ای متوسل شود؛، اما درخواست قدیروف فوری ترین و صریح ترین درخواست بود.

پوتین هفته گذشته گفت که آماده دفاع از "تمامیت ارضی" روسیه با تمام ابزارهای موجود است.

واشنگتن می‌گوید به هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای قاطعانه پاسخ می‌دهد و به مسکو در خصوص «عواقب فاجعه‌بار» آن، هشدار داده است.

اوکراین گفت که کنترل لیمان به کیف اجازه می دهد تا به سمت منطقه لوهانسک پیشروی کند، منطقه ای که مسکو در اوایل ژوئیه تصرف کامل آن را پس از هفته ها پیشروی شدید اعلام کرد.

مناطق دونتسک و لوهانسک منطقه وسیع تر دونباس را تشکیل می دهند که بلافاصله پس از آغاز تهاجم مسکو در 24 فوریه در آنچه که آن را "عملیات نظامی ویژه" برای غیرنظامی کردن همسایه خود می نامد، کانون اصلی پیشروی روسیه بوده است.

پوتین روز جمعه مناطق دونباس دونتسک و لوهانسک و مناطق جنوبی خرسون و زاپوریژیا را به عنوان سرزمین روسیه اعلام کرد. محدوده ای معادل حدود 18 درصد از کل مساحت اوکراین.

اوکراین و متحدان غربی‌اش این اقدام روسیه را غیرقانونی توصیف کردند. کیف قول داد که به آزادسازی اراضی خود از دست نیروهای روسیه ادامه دهد و گفت تا زمانی که پوتین رئیس جمهور باقی بماند، با مسکو گفتگوهای صلح انجام نخواهد داد.

در همین حال، در شبه جزیره کریمه که به روسیه ضمیمه شده است، فرماندار شهر سواستوپل وضعیت اضطراری را در یک فرودگاه در آنجا اعلام کرد. مقامات گفتند که یک هواپیما از باند فرودگاه بلبک خارج شده و مهمات داخل هواپیما آتش گرفته است.

مقامات اوکراینی، نیروهای روسیه را به هدف قرار دادن دو کاروان کمک‌های بشردوستانه در روزهای اخیر متهم کردند که منجر به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شد.

در تحولات دیگر، در تلاشی آشکار برای تضمین تسلط مسکو در قلمرو تازه الحاق شده، نیروهای روسی مدیر کل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، ایگور موراشوف، را دستگیر کردند.

 

منبع: الجزیره

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!