جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۸:۰۲
بین الملل - کد خبر : 14992
شنبه، ۱۸ دي، ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

کمیته اجرایی کشورهای مستقل مشترک المنافع: عناصر مخرب قراقستان از حمایت خارجی برخودارند

قزاقستان چندین روز است که با تظاهرات گسترده مردمی مواجه شده است. پس از درخواست از سوی رئیس جمهور توقایف، سازمان پیمان امنیت جمعی تصمیم گرفت نیروهای حافظ صلح خود را به قزاقستان بفرستد که در درجه اول وظیفه حفاظت از زیرساخت های ضروری نظامی و دولتی را بر عهده دارند.

کمیته اجرایی کشورهای مستقل مشترک المنافع: عناصر مخرب قراقستان از حمایت خارجی برخودارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به گفته سرگئی لبدف، کمیسر اجرایی CIS، ناآرامی های توده ای در قزاقستان از قبل برای بی ثبات کردن اوضاع در این کشور آماده شده بود و سازمان دهندگان آن از حمایت خارجی برخوردار بودند.

به نقل از اسپوتنیک، لبدف گفت: «امروز آشکار است که عناصر مخرب، راهزنان از قبل برای تظاهرات گسترده برای بی ثبات کردن کشور آماده می شدند و از حمایت خارجی برخوردار بودند. این تحریک کنندگان، راهنماها و حامیان به اصطلاح " انقلاب های رنگی " و شورش ها در کشورهای مستقل مشترک المنافع این روزها با غرور واهی نقش رهبری خود را در اعمال جنایتکارانه در شهرهای قزاقستان اعلام می کنند.»

به گفته وی، اقدامات مقامات قزاقستان برای بازگرداندن نظم و ثبات در این کشور "به موقع و معقول" است.

وی همچنین گفت که کمیته اجرایی کشورهای مستقل مشترک المنافع مطمئن است که تلاش های مشترک مردم قزاقستان و "دوستان آنها در کشورهای مستقل مشترک المنافع" به زودی به بازگرداندن صلح در کشور آسیای مرکزی منجر خواهد شد.

لبدف ابراز امیدواری کرد که وضعیت در شهر آلماتی قزاقستان در چند هفته آینده به حالت عادی بازگردد و این امر امکان سازماندهی رویدادهای کشورهای مستقل مشترک المنافع را در آنجا فراهم می کند.

در سال جاری، قزاقستان ریاست CIS را بر عهده دارد که شامل ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، خود قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است.

 

دخالت خارجی

پیشنهادات احتمالی حمایت خارجی از ناآرامی ها در قزاقستان از همان روزهای اول ناآرامی ها مطرح شده است. در 5 ژانویه، رئیس جمهور قاسم ژومارت توقایف در یکی از سخنرانی های خود خطاب به ملت گفت که گروهی از توطئه گران "با انگیزه مالی" با طرحی دقیق طراحی شده در پشت تظاهرات هستند و قول داد که علیه هر جنایتکار اقدامات قاطعی انجام دهند.

روز جمعه، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده گفت که مسکو وضعیت متشنج در قزاقستان را به عنوان "تحرکات خارجی و خشونت آمیز در یک کشور دوست با هدف برهم زدن امنیت و یکپارچگی آن" می داند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!