جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۱:۰۲
سیاست - کد خبر : 9651
شنبه، ۰۱ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

کدخدایی : برای تائید صلاحیت میزان حال فعلی افراد است

باید در هر دوره ای افراد بررسی شوند. به همین خاطر ممکن است فردی در دوره گذشته صلاحیت داشته ولی الان صلاحیتش را از دست داده است.

کدخدایی : برای تائید صلاحیت میزان حال فعلی افراد است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با سایت رهبر انقلاب به بحث بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات پرداخت.

عباسعلی کدخدایی اظهار داشت: ما تلاش می کنیم که هم وظایف شورای نگهبان را تدوین کنیم و هم عملکردی را که داشتیم به پیش ببریم. به هر حال شورای نگهبان در قانون اسای و قوانین عادی محدود است. ما نمی توانیم کمتر یا بیشار از قانون حرکت کنیم، باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. اگر در انتخابات مجلس قانون در ماده ی 28 ، 29 و 30 شرایط و موانعی را برای ما لحاظ کرده و گفته شورای نگهبان در این چارچوب حرکت کند، آیا ما می توانیم قانون را نادیده بگیریم؟ آیا ما می توانیم خلاف قانون عمل کنیم؟ آیا ما می توانیم فراتر از قانون عمل کنیم؟ ما طبیعتا نمی توانیم کمتر یا فراتر از آنچه که قانون مقرر کرده عمل کنیم.

کدخدایی ادامه داد: اما عده ای از شورا انتظار انطباق این شرایط با افراد را دارند، ما مسئول نیستیم چه کسی که در گذشته خوب بوده و الان بد است و بعدا خوب شود. اصلا ما در این وادی قدم نمی گذاریم، برای مثال اگر نماینده ای مدارک جعلی ارائه کرده و ما متوجه نشدیم که انی مدرک جعلی بوده و در مجلس اعتبارنامه اش هم تصویب شده و در میانه دوره نمایندگی اش روشن می شود که مدرکش جعلی است و محرز می شود. دوره بعدی که ثبت نام می کند و برای ما روشن شده که مدرکش جعلی است، قادر به اعمال اختیارات هستیم و می توانیم بررسی کنیم.

در حوزه های دیگر هم به همین صورت است، مثلا فردی که در دوره اول ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس التزام عملی به اسلام، نظام و قانون اساسی داشته است و دوره ی بعد همه ی این ها را نفی مستقیم و یا غیرمستقیم می کند، طبیعتا ما نمی گوییم بد شده است، ما نمی توانیم بگوییم ایشان فاقد این شرط است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ما نمی گوئیم که اصلا مسئولیتی در قبال این افراد نداریم، بلکه نگاه مان وضع فعلی فردی است که ثبت نام می کند. کسی که دو دوره رئیس جمهور بوده و بعد چهار سال دوباره برای ثبت نام آمده، دوباره باید با شرایط فعلی ما بررسی شود. این حکم قانون است، یعنی میزان حال فعلی افراد است و باید در هر دوره ای افراد بررسی شوند. به همین خاطر ممکن است فردی در دوره گذشته صلاحیت داشته ولی الان صلاحیتش را از دست داده است.  

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!