جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۷:۰۳
چهارشنبه، ۲۱ دي، ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

چین و آمریکا در نبرد با یکدیگر

چند سالی می باشد که دو کشور چین و آمریکا در زمینه های مختلف در حال رقابت هستند و رقابت آنها در سالی که گذشت جدی تر هم شد و به نظر می رسد در آینده ای نزدیک کار دو کشور به جنگ هم بکشد.

چین و آمریکا در نبرد با یکدیگر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، در سال 2022 چین و آمریکا در منطقه شرق آسیا برای یکدیگر خط و نشان های زیادی کشیدند ، جنگ دو کشور در حوزه های اقتصادی ، نظامی ، سیاسی و ... ادامه دار شده ، تا کار به جایی کشیده شد که چین حتی به مناطقی که در نفوذ تقریبا کامل آمریکا می آمد رخنه کرد.

در شرق آسیا احتمال وقوع جنگ بالا گرفته ، درگیری دو کشور آمریکا و چین بیشتر بر سر تایوان است ، جمهوری چین در کودتایی که در قرن گذشته انجام شده بود ، کشور را از دست سلطنت خارج کرد و مقامات سلطنتی به منطقه تایوان گریختند و اعلام حکومت کردند ، قبل از همه این ماجراها تایوان بخشی از خاک چین بود ولی با اعلام استقلال ، خود را از چین جدا کردند ، حکومت جدید چین نیز از همان موقع به دنبال برگرداندن تایوان به چین است تا این منطقه را دوباره از آن خود کند.

اما آمریکا که به این مسئله مدتهاست وارد شده ، این اجازه را به چین نمی دهد و مدام از دولت مرکزی تایوان حمایت می کند و در اجلاس های جهانی به کشور های متحد خود فشار می آورد که حکومت مرکزی تایوان حمایت کنند و آن را همگی به رسمیت بشناسند و همین موضوع آغاز تنش ها بین چین و آمریکا شد.

چین با گذشت سال ها قدرت خود را در بخش های مختلف افزایش داد و حالا در زمینه های بسیاری یا آمریکا را پشت سر گذاشته یا می خواهد پشت سر بگذارد  ، چین بعد از آمریکا قدرتمند ترین اقتصاد دنیا را دارد و تمامی تحلیلگران ادعا کردند که در سال های آتی آمریکا را نیز پشت سر می گذارد. آنها در بخش های هوا فضا نیز پیشرفت های چشمگیری داشتند و پایگاه فضایی آنها در ماه طوری عمل کرده که ناسا مدتی پیش اعلام کرده بود ، آمریکا باید حواسش به چین باشد ، چرا که آنها قصد تصاحب ماه را دارند و منطقه خود را گسترش میدهند.

ماهواره های چین در مدار کره زمین بسیار بالا رفته و آمریکا از این بابت چین را متهم به افزایش زباله فضایی کرده و این در حالی است که خود او به کمک سازمان ها و بخش های خصوصی دست بالا را در افزایش زباله ای فضایی دارد ، ولی چیزی که در حال حاضر مشخص می باشد این است که آمریکا از گسترش حضور چین در فضا بسیار واهمه دارد.

در بخش نظامی چین به فناوری های خارق العاده ای رسیده و مهمات جنگی این کشور آنقدر بالاست که به سرعت در حال فروش این تسلیحات به کشور های دیگر است ، یکی از قدرتمند ترین کشور ها در فروش سلاح آمریکاست که سود بسیار خوبی هم برای آنها دارد ، چین با استفاده از ساخت و فوروش سلاح قصد دارد حضوری پررنگ تر از گذشته داشته باشد ، توافقات نظامی دو کشور نیز قابل توجه است ، چین به دنبال ایجاد توافقات نظامی با کشور های جدید است در حال حاضر با روسیه و کره شمالی به خوبی در این زمینه همکاری می کند.

آمریکا در تلاش است با فشار آمردن به چین از راه تحریم ، این کشور را در مسیر پیشرفتش مانع ایجاد کند ، اما چین تقریبا در همه زمینه ها عالی کار کرده و از تمامی منابعی که دارد ، به خوبی استفاده کرده و همین موضوع باعث پیشرفتش شده.

آمریکا در سالی که گذشت چیزهای زیادی را از دست دادند و درست در مقابل چشمشان شاهد کم تر شدن اعتبارشان در جهان هستند و در بسیاری از مناطق نفوذشان در حال کاهش است .

آمریکا اصلا نمی خواهد منطقه دیگری را از دست بدهد ،آنها در خاورمیانه در سالی که گذشت چیز های زیادی را تجربه کردند که همگی آنها برای آمریکا تلخ بود ، کاهش نفوذ سیاسی و نظامی  آمریکا در عراق ، افزایش حملات راکتی به پایگاه های نظامی آمریکا در سوریه ، کم سو شدن قدرت هم پیمانش در منطقه یعنی اسرائیل ، از دست دادن کشور افغانستان در پی کودتای طالبان و ... که همگی نشان دهنده برخورد  ضربات مهلک بر پیکره سیاست خارجی و قدرت نظامی آمریکا بود.

از سوی دیگر کار آنها در خاورمیانه تمام نشد ، رئیس جمهور چین در اواخر سال میلادی به کشور های عربی سفر کرد و با آنها توافقات تجاری و سیاسی زیادی کرد که بنظر می رسد نفوذ آمریکا در این کشورها کم سو شود ، چین حتی مدت ها پیش با ایران هم قرارداد هایی جهت همکاری بسته بود و به این ترتیب می توان گفت که قدرت آمریکا در منطقه خاورمیانه در سالی که گذشت به کم سو شده است .

آمریکا برای جلوگیری از نفوذ چین در منطقه شرق آسیا شروع به افزایش همکاری های نظامی در این منطقه و حتی فراتر از آن کرده ، از افزایش همکاری نظامی با ژاپن ، کره جنوبی ، فیلیپین گرفته تا استرالیا ، بنظر می رسد با توجه به رفتار آمریکا در این منطقه ، احتمال شروع جنگ بسیار است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!