جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۱:۵۱
بین الملل - کد خبر : 14192
جمعه، ۱۲ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

چین در حال تبلیغ دموکراسی خود با فرا رسیدن اجلاس واشنگتن

در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای میزبانی از بیش از 100 شرکت کننده در اولین "اجلاس سران برای دموکراسی" آماده می شود، چین، که دعوت نشده بود، به طور فزاینده ای از مزایای "دموکراسی تمام فرآیند" خود صحبت می کند.

چین در حال تبلیغ دموکراسی خود با فرا رسیدن اجلاس واشنگتن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، رسانه‌های دولتی و دیپلمات‌های چین در هفته‌های اخیر انتقادات خود را از دموکراسی در ایالات متحده افزایش داده‌اند و آنچه را که آن ها به عنوان نتایج مطلوب در سیستم «دموکراسی سوسیالیستی با ویژگی‌های چینی» در اقداماتی از مدیریت کرونا تا تحرک اجتماعی توصیف کردند، تبلیغ می‌کنند.

به نقل از رویترز، چین تحت حاکمیت حزب کمونیست که به طور گسترده در دوران ریاست جمهوری شی جین پینگ به طور فزاینده ای اقتدارگرا شده است، برای اولین بار در سال 2019 از عبارت "دموکراسی تمام فرآیند" استفاده کرد و این مفهوم در ماه مارس گذشته در قانون گنجانده شد.

از چین خواسته نشد که در رویداد 9 تا 10 دسامبر به میزبانی بایدن شرکت کند، اما تایوان در این اجلاس شرکت خواهد داشت.

لو یوچنگ، معاون وزیر امور خارجه، رویداد واشنگتن را "بسیار متضاد دموکراسی" توصیف کرد، زیرا به گفته وی، این رویداد تفرقه افکن است و به سوی دیگر کشورها "با انگشت نشانه می رود".

لو روز پنجشنبه در مراسمی در پکن به رسانه‌های خارجی گفت: «دموکراسی مردمی تمام فرآیند چین آن‌گونه نیست که در زمان رای‌گیری بیدار شود و پس از آن به حالت خفته بازگردد.»

چین که روز شنبه برگه سفیدی درباره دموکراسی منتشر خواهد کرد، نسخه دموکراسی خود را مشورتی تعریف می‌کند، که با مجوز رای‌گیری در سطح محلی همراه است و بازخورد عمومی قبل از اجرای هر قانونی جمع‌آوری می‌شود.

این تعریف شامل قوه قضاییه مستقل، رسانه های آزاد یا حق رای همگانی برای دفتر ملی نمی شود.

ژنگ ویوی، مدیر موسسه چین در دانشگاه فودان، در همان رویداد گفت که "بیش از حد ساده لوحانه" است که دموکراسی را با انتخابات که می تواند توسط گروه های ذینفع، پول، یا اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی دستکاری شود، یکسان دانست.

چندین تحلیلگر خارجی گفتند، اقدامات چین برای تبلیغ مدل سیاسی خود، درست زمانی که آماده برگزاری بازی های المپیک زمستانی در ماه فوریه در بحبوحه انتقادات غرب از سوابق حقوق بشری این کشور می شود، با هدف تقویت مشروعیت سیاسی در داخل کشور و در عین حال گسترش جذابیت خود برای کشورهای در حال توسعه است.

چارلز پارتون، دیپلمات سابق بریتانیا، به رویترز گفت: «شی از مدت‌ها پیش از این ادعا که حکومت حزب برتر از غرب است برای مشروعیت بخشیدن به انحصار قدرت حزب استفاده کرده است.»

در مراسم روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که چرا پکن به نظر می‌رسد وسواس زیادی برای مقایسه خود با واشنگتن دارد، اریک لی، سرمایه‌دار چینی، به شوخی گفت: «از اینکه به اجلاس هفته بعدی دعوت نشدیم، خوشحال نیستیم.»

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!