شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۶:۱۷
بین الملل - کد خبر : 15022
يكشنبه، ۱۹ دي، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

چند میگیری اغتشاش کنی؛ اعتراف شهروند قرقیز به گرفتن پول برای پیوستن به اعتراضات قزاقستان

قزاقستان پس از موجی از اعتراضات خشونت آمیز که در اوایل هفته جاری و به دنبال افزایش قیمت گاز سراسر کشور را فرا گرفت، تا 19 ژانویه وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

چند میگیری اغتشاش کنی؛ اعتراف شهروند قرقیز به گرفتن پول برای پیوستن به اعتراضات قزاقستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مردی که در آلماتی بازداشت شده است اعتراف کرد که پس از آن که افراد ناشناس بیش از 200 دلار برای شرکت در تظاهرات در قزاقستان همسایه به او پیشنهاد کردند، از قرقیزستان به این کشور آمده است.

به نقل از اسپوتنیک، فرد بازداشت شده در گفتگو با شبکه خبر 24، گفت: «برخی افراد ناشناس، تلفنی با من تماس گرفتند و در ازای دریافت 90 هزار تنگه (بیش از 200 دلار) پیشنهاد شرکت در تجمع را دادند.»

او گفت که افراد ناشناس برای او یک بلیت خریدند و هزینه اقامت او در قزاقستان را پرداخت کردند. به گفته این مرد، حدود ده نفر از ازبکستان و تاجیکستان با او زندگی می کردند.

به گفته بنیانگذار پارک فناوری پیشرفته قرقیزستان، آزیس آباکیروف، شهروند قرقیزستانی که به اتهام شرکت در تظاهرات در قزاقستان بازداشت شده است، ویکرام روزاخونوف، نوازنده جاز است.

وزارت امور داخلی قرقیزستان گفت که در حال روشن کردن شرایط بازداشت این نوازنده در قزاقستان است. رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان گفت که این فرد تروریست نیست.

پیش از این، سرگئی لبدف، دبیر اجرایی کشورهای مشترک المنافع (CIS) گفته بود که تظاهرات در قزاقستان از قبل برای بی ثبات کردن اوضاع در این کشور آماده شده بود و سازمان دهندگان آن از حمایت خارجی برخوردار بودند.

لبدف گفت: «امروز آشکار است که عناصر مخرب و راهزنان از قبل برای تظاهرات گسترده برای بی ثبات کردن کشور آماده می شدند و از حمایت خارجی برخوردار بودند. این تحریک‌کنندگان، راهنماها و حامیان به اصطلاح انقلاب‌های رنگی و شورش‌های کشورهای مستقل مشترک المنافع این روزها با غرور واهی نقش رهبری خود را در اعمال جنایتکارانه در شهرهای قزاقستان اعلام می‌کنند.»

لبدف سخنان ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه را تکرار می کند که در 6 ژانویه گفت که رویدادهای قزاقستان "تلاشی الهام گرفته از خارجی ها برای استفاده اجباری از گروه های مسلح و آموزش دیده برای تضعیف امنیت و یکپارچگی کشور" بود.

در 5 ژانویه، قاسم ژومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان، گفت که گروهی از توطئه‌گران «با انگیزه مالی» با نقشه‌ای طراحی‌شده و با دقت پشت این اعتراض‌ها هستند و قول اقدامات قاطع علیه هر جنایتکاری را داد.

اعتراضات در قزاقستان به دلیل افزایش قیمت گاز از 2 ژانویه آغاز شد. تظاهرات ابتدا در مناطق جنوب غربی کشور آغاز شد و مسالمت آمیز بود؛ اما پس از آن به سرعت به شهرهای دیگر گسترش یافت و به شورش های خشونت آمیز تبدیل شد و قزاقستان را مجبور کرد از متحدان خود در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) برای حفاظت از اماکن استراتژیک، درخواست کمک کند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!