چهارشنبه، 19 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 8th of May 2024
۲۱:۳۲
نظامی بین الملل - کد خبر : 16637
پنجشنبه، ۲۸ مهر، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه خرسون؛ اعمال محدودیت برق به دستور کیف

ارتش اوکراین روز پنجشنبه حلقه محاصره را اطراف نیروهای روسی که در شهر جنوبی خرسون مستقر شده اند، تنگ‌تر کرد. این درحالیست که دولت دستور داد تا استفاده از برق در سراسر کشور به دلیل حملات موشکی و پهپادی روسیه به نیروگاه‌ها محدود شود.

پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه خرسون؛ اعمال محدودیت برق به دستور کیف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در خرسون، تنها پایتختی که نیروهای روسیه از زمان آغاز تهاجم به تصرف خود درآورده اند، دولت منصوب شده توسط روسیه، تخلیه شهر را آغاز کرد. این شهر تنها مسیر زمینی به شبه جزیره کریمه را کنترل می کند.

به نقل از رویترز، روز چهارشنبه، کریل استرموسوف، معاون رئیس دولت تحت حمایت روسیه در خرسون، در تلگرام نوشت که اوکراین حمله ای را به سمت نوایا کامیانکا و بریسلاو در منطقه خرسون آغاز کرده است.

در حالی که اوکراین در مورد عملیات خود اطلاعات کمی ارائه می کند، ارتش این کشور در یک به روز رسانی اولیه در مورد منطقه خرسون اعلام کرد که 43 نظامی روسی کشته شده و شش تانک و سایر تجهیزات منهدم شده است.

رویترز نتوانست گزارش های میدان نبرد را تأیید کند.

تصاویری از خروج مردم با قایق از طریق رودخانه دنیپرو توسط تلویزیون دولتی روسیه پخش شد که این مهاجرت را تلاشی برای تخلیه غیرنظامیان قبل از تبدیل شدن شهر به یک منطقه جنگی، توصیف کرد.

ولادیمیر سالدو، رئیس منطقه خرسون، گفت: «حدود 50،000 تا 60،000 نفر در شش روز آینده از این شهر خارج خواهند شد. روسیه منابع لازم برای حفظ شهر و حتی ضدحمله را در اختیار دارد.»

با پیشروی در خط مقدم، اوکراین هزینه زیادی را بر اثر حملات دوربرد روسیه در عمق خاک خود، متحمل شده است.

به دنبال رگبار حملات به نیروگاه‌های برق درست قبل از شروع زمستان، روز پنجشنبه، دولت اوکراین برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه، محدودیت‌هایی را بر مصرف برق در سراسر کشور اعمال کرد.

مقامات دولتی و اپراتور شبکه Ukrenergo گفتند که تامین برق بین ساعت 7 صبح تا 11 شب محدود خواهد شد و یکی از  دستیاران رئیس جمهور گفت اگر مردم استفاده از برق را به حداقل نرسانند خاموشی موقت ممکن است.

با اشاره به محدودیتی که فقط به روز پنجشنبه محدود شده است، گفت: "ما این احتمال را رد نمی کنیم که با شروع هوای سرد، بیشتر از شما ]مردم[ درخواست کمک خواهیم کرد."

روسیه در روزهای اخیر حملات موشکی و پهپادی خود به زیرساخت های برق و آب اوکراین را تشدید کرده است.

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدئویی چهارشنبه شب خود گفت: "خسارات جدیدی به زیرساخت های حیاتی وارد شده است. امروز سه تاسیسات انرژی توسط دشمن تخریب شد."

زلنسکی که اوایل هفته تأیید کرده بود که سومین نیروگاه برق مورد حمله روسیه قرار گرفته است، گفت: «ما فرض می‌کنیم که حملات روسیه به سمت تأسیسات انرژی هدایت می‌شود تا زمانی که با کمک شرکای خود قادر به سرنگونی 100 درصد موشک‌ها و پهپادهای دشمن باشیم».

زلنسکی قرار بود روز پنجشنبه در نشست سران اتحادیه اروپا سخنرانی کند. رهبران 27 کشور عضو در مورد گزینه هایی برای حمایت بیشتر از اوکراین، از جمله تجهیزات انرژی، کمک به بازگرداندن برق و تامین مالی بلندمدت برای بازسازی بحث خواهند کرد.

 

حملات هواپیماهای بدون سرنشین، گفتگوهای غلات

شاهدان رویترز گفتند که پنج پهپاد روز پنجشنبه به شهر میکولایف در جنوب حمله کردند، اما مشخص نیست که کجا منفجر شده اند یا چه میزان خسارت وارد شده است.

اوکراین روسیه را به استفاده از پهپادهای شاهد-136 ساخت ایران متهم می کند که بصورت انتحاری به سمت هدف خود پرواز می کنند و منفجر می شوند. ایران تامین آنها و کرملین استفاده از آنها را رد کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده، انگلیس و فرانسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل موضوع انتقال مشکوک هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه را مطرح کردند .

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، دیمیتری پولیانسکی، به خبرنگاران گفت اگر گوترش کارشناسانی را برای بازرسی پهپادهای سرنگون شده که اوکراین و غرب ادعا می کنند ساخت ایران هستند، به اوکراین بفرستد، روسیه همکاری خود با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و کارکنانش را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد.

پولیانسکی گفت که نسبت به دستیابی به توافق با گوترش و دیگر مقامات سازمان ملل در مذاکرات برای تمدید و گسترش قرارداد 22 جولای که منجر به ازسرگیری صادرات غلات و کود اوکراین در دریای سیاه شد، خوشبین نیست. این قرارداد ممکن است ماه آینده منقضی شود.

در همین حال، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد و شبکه‌ای را هدف قرار داد که در زمینه تهیه فناوری‌های نظامی از تولیدکنندگان آمریکایی برای روسیه، استفاده می‌شود.

 

در جبهه شرقی

ارتش اوکراین گفت که در شرق و در مرز روسیه، نیروهای مسکو تلاش اصلی خود را برای پیشروی در شهرهای باخموت و آودیوکا متمرکز کردند.

باخموت کانون پیشروی آهسته روسیه در منطقه دونتسک است. ارتش اوکراین گفت که نیروها حداقل 10 شهر در این منطقه از جمله باخموت، سولدار و بیلوهوریوکا را به آتش کشیدند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه در مناطقی از اوکراین که توسط نیروهایش اشغال شده است، خواستار یک جنگ تمام عیار روسی شد و حکومت نظامی اعلام کرد.

زلنسکی به اوکراینی ها در مناطق اشغالی نسبت به هرگونه تلاش روسیه برای فراخوانی آنها به ارتش هشدار داد و گفت که آنها باید تلاش کنند تا آن مناطق را ترک کنند.

وی اظهار کرد: «اگر نمی توانید این کار را انجام دهید و خود را در ساختارهای نظامی روسیه یافتید، در اولین فرصت سعی کنید سلاح های خود را زمین بگذارید و به مواضع اوکراین بیایید.»

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 19 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!