جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۲:۴۳
اروپا و آمریکا - کد خبر : 15873
دوشنبه، ۰۵ ارديبهشت، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

پیروزی ماکرون در انتخابات با وعده تغییرات

امانوئل ماکرون روز یکشنبه به راحتی رقیب راست خود، مارین لوپن را شکست داد و پنج سال دیگر در سمت خود باقی خواهد ماند؛ با این وجود او نارضایتی از اولین دوره ریاست جمهوری خود را اذعان کرد و گفت که به دنبال اصلاح است.

پیروزی ماکرون در انتخابات با وعده تغییرات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، هنگامی که نتایج بر روی یک صفحه غول پیکر در پارک Champ de Mars در کنار برج ایفل ظاهر شد، هواداران او جشن گرفتند.

به نقل از رویترز، آمارهای وزارت کشور نشان می دهد که با 97 درصد شمارش آرا، مکرون در مسیر کسب 57.4 درصد آرا قرار گرفته است. اما در نطق پیروزی خود اذعان کرد که بسیاری فقط به او رای داده اند تا لوپن پیروز نشود و او قول داد که به این احساس بسیاری از فرانسوی ها مبنی بر اینکه استانداردهای زندگی آنها در حال سقوط است رسیدگی کند.

او گفت: "بسیاری در این کشور به من رای دادند نه به این دلیل که از ایده های من حمایت می کنند، بلکه برای اینکه از ایده های راست افراطی دوری می کنند. من می خواهم از آنها تشکر کنم و می دانم که در سال های آینده مدیون آن ها هستم."

دو سال اختلال ناشی از همه‌گیری کرونا و افزایش قیمت‌های انرژی که به دلیل جنگ اوکراین تشدید شد، مسائل اقتصادی را به کانون مبارزات انتخاباتی کشاند. افزایش هزینه های زندگی به یک فشار فزاینده برای فقیرترین اقشار کشور تبدیل شده است.

لوپن که در مرحله ای از مبارزات انتخاباتی تنها چند امتیاز در نظرسنجی ها از مکرون عقب بود، به سرعت شکست خود را پذیرفت. اما او قول داد که با انتخابات پارلمانی در ژوئن به مبارزه ادامه دهد.

او به هوادارانش گفت: "من هرگز فرانسوی ها را رها نمی کنم."

نحوه عملکرد ماکرون اکنون به انتخابات پارلمانی پیش رو بستگی دارد. لوپن خواهان یک اتحاد ملی گرایانه در اقدامی است که چشم انداز همکاری او با دیگر راست گرایان مانند اریک زمور و خواهرزاده اش ماریون مارشال را افزایش می دهد.

ژان لوک ملانشون چپ‌گرا، که به‌عنوان قوی‌ترین نیروی چپ در سیاست فرانسه شناخته می شود، گفت که شایسته نخست‌وزیری است؛ ادعایی که ماکرون را مجبور به «هم‌زیستی» شاید ناسالمی می کند.

در خارج از فرانسه، پیروزی ماکرون به عنوان مهلتی برای جریان اصلی سیاست که در سال های اخیر با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، انتخاب دونالد ترامپ در سال 2016 و ظهور نسل جدیدی از رهبران ملی گرا تکان خورده بود، مورد استقبال قرار گرفت.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در توییتر نوشت: «براوو امانوئل. در این دوره پرتلاطم، ما به یک اروپای مستحکم و یک فرانسه کاملا متعهد به اتحادیه اروپای مستقل و استراتژیک تر نیاز داریم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ساعات اولیه روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «به رئیس جمهور و دوست واقعی امانوئل مکرون به خاطر پیروزی در انتخابات تبریک می گویم.»

سیما شاه، استراتژیست ارشد شرکت Principal Global Investors گفت: «بازارهای مالی پس از پیروزی ماکرون در انتخابات، نفس راحتی خواهند کشید».

ناامیدی از ماکرون در میان قشر ممتنع جامعه حدود 28 درصد منعکس شد که بالاترین میزان از سال 1969 است.

نظرسنجی اولیه نشان داد که آرا به شدت از نظر سن و وضعیت اجتماعی-اقتصادی تقسیم شده است. نظرسنجی Elabe نشان داد که دو سوم رای دهندگان طبقه کارگر از لوپن حمایت کردند، در حالی که نسبت مشابهی از مدیران یقه سفید و بازنشستگان از مکرون حمایت کردند.

ماکرون حدود 59 درصد از آرای جوانان 18 تا 24 ساله را به دست آورد و آرا تقریباً به طور مساوی در سایر رده های سنی تقسیم شد.

در طول مبارزات انتخاباتی، لوپن افزایش هزینه های زندگی و سبک گاهاً تهاجمی ماکرون را به عنوان برخی از نقاط ضعف او مطرح کرد.

او وعده هایی از قبیل کاهش شدید مالیات بر سوخت، مالیات بر فروش صفر درصدی بر اقلام ضروری از ماکارونی گرفته تا پوشک و معافیت درآمدی برای کارگران جوان را داد.

ماکرون در عین حال به تحسین قبلی لوپن از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اشاره کرد که نشان می‌دهد نمی‌توان به او در صحنه جهانی اعتماد کرد و اصرار داشت که لوپن همچنین برنامه‌هایی برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا دارد، چیزی که او آن را انکار می‌کند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!