جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۷:۳۲
تحلیل بین الملل - کد خبر : 1763
چهارشنبه، ۲۵ دي، ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

پنج ویژگی مهم پادشاه جدید عمان

بعد از انتصاب پادشاه جدید عمان، بازار گمانه‌زنی پیرامون رویکردهای مسقط در دوره حاکم جدید بسیار داغ است.

پنج ویژگی مهم پادشاه جدید عمان

پنج ویژگی مهم سلطان هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید البوسعیدی پادشاه جدید عمان

بعد از انتصاب «سلطان هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید البوسعیدی» به عنوان پادشاه جدید عمان، بازار گمانه‌زنی پیرامون رویکردهای مسقط در دوره حاکم جدید بسیار داغ است. سلطان قابوس بن سعید پادشاه پیشین عمان، همزمان ۱۲ پست مهم را در رأس حکومت بر عهده داشت و به این ترتیب کلیه امور حسب نظر شخصی وی پیش می‌رفت.

در چنین شرایطی، طبیعی است که با تغییر حاکم، احتمال تغییر در سیاست‌ها و رویکردها نیز بالا خواهد بود.در این یادداشت کوتاه، پنج ویژگی مهم در مورد حاکم جدید عمان ارائه گردیده است:

وصیت سلطان قابوس 

هیثم بن طارق یکی از سه گزینه اصلی برای جانشینی سلطان قابوس به شمار می‌رفت. گزینه اول، «اسعد بن طارق» برادر هیثم بود که از او یک ماه بزرگ‌تر است. گزینه دوم همین هیثم بن طارق و گزینه سوم «شهاب بن طارق» برادر کوچک‌تر آن‌ها بوده است. 

این سه نفر نه‌تنها پسرعموهای سلطان قابوس، بلکه به نوعی برادرزن‌های او نیز محسوب می‌شدند. سلطان قابوس برای مدت کوتاهی با «نوال بنت طارق» خواهر این سه نفر ازدواج کرده بود و به این ترتیب فرزندان طارق را می‌توان برجسته‌ترین متحدین قابوس در دوران سلطنت بر عمان به شمار آورد.

سلطان قابوس برای تعیین جانشین، وصیت‌نامه‌ای را نوشته بود که دو نسخه مهر و موم شده آن در دو محل مشخص نگهداری می‌شد و مقرر بود تا بعد از مرگ وی، در جلسه شورای عالی دفاع، قرائت شود. در این وصیتنامه، سلطان قابوس گزینه پیشنهادی خود را برای پادشاهی ارائه می‌داد.

طبعا شورای عالی دفاع و شاهزادگان درجه اول نیز به احترام پادشاه فقید و محبوب، به انتخاب وی تمکین می‌کردند. در زمان قرائت این وصیتنامه مشخص شد میراث پادشاهی به هیثم بن طارق می‌رسد.

پدر پادشاه جدید کیست؟

در بند قبل این نکته مهم ذکر شد که هر سه گزینه جانشینی سلطان قابوس، فرزندان طارق عموی سلطان قابوس بوده‌اند. طارق بن تیمور، پدر پادشاه جدید و عموی پادشاه سابق، برای سال‌های طولانی نخست وزیر عمان بود. سلطان قابوس بعد از کودتای سال ۱۹۷۰ علیه پدرش، حمایت پررنگ طارق بن تیمور را در کنار خود احساس کرد و برای سال‌ها نخست‌وزیری و بنای دولت مدرن عمان را به او سپرد.

طارق بن تیمور از دوره پادشاهی برادرش سعید بن تیمور، از شاهزادگانی بود که بر نوسازی و مدرنیزاسیون عمان تأکید بسیاری داشت. او در این زمینه از ترکیه و اروپا الگوبرداری می‌کرد و براین اعتقاد بود که عمان نیز برای توسعه باید همان راه را طی کند؛ اما سلطان سعید بن تیمور با مطالبات برادرش مخالفت کرده و او را به غربزدگی متهم می‌ساخت. در نتیجه این اختلافات، نهایتا طارق مجبور به ترک عمان شد و تا انتقال قدرت به قابوس، مجال بازگشت به وطن را پیدا نکرد!

مناصب و پست‌هایی که حاکم جدید در اختیار داشت

هیثم بن طارق طی سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ در وزارت خارجه مسئولیت‌ها و مناصب مختلفی را بر عهده داشت؛ مانند دبیرکلی وزارت خارجه و معاونت امور سیاسی وزارتخانه. او همچنین برای مدتی سرپرست کل وزارت خانه بوده است. سلطان هیثم از سال ۲۰۰۲ تا مرگ سلطان قابوس، مسئولیت وزارت فرهنگ و تراث عمان را بر عهده داشته است.

هیثم بن طارق در غیاب سلطان قابوس و معاونش سید فهد بن محمود آل سعید، جلسات کابینه هیئت وزیران را اداره می‌کرد. او هم‌چنین ریاست کمیته ویژه تدوین سند چشم‌انداز سلطنت عمان با عنوان «عمان ۲۰۴۰» را در کارنامه دارد.

مدیر ورزشی

هیثم بن طارق طی سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ ریاست کمیته المپیک ساحلی آسیایی را بر عهده داشته است.

فعال اقتصادی

علیرغم نکات فوق الذکر، مهم‌ترین ویژگی سلطان هیثم را باید فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی وی خواند. او یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران عمان است و انتظار می‌رود در دوره سلطنت، اهتمام بیش‌تری به امور اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور داشته باشد.

علیرضا مجیدی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!