چهارشنبه، 30 خرداد، 1403 | Wednesday 19th of June 2024
۱۸:۰۹
خاورمیانه - کد خبر : 16191
يكشنبه، ۰۵ تير، ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

پس از زلزله افغانستان، طالبان خواستار آزادسازی ذخایر بانکی شد

دولت طالبان افغانستان از دولت‌های بین‌المللی خواسته است که تحریم‌ها را لغو کنند و دارایی‌های بانک مرکزی را در شرایطی که این کشور با عواقب زلزله‌ای که بیش از 1000 کشته برجای گذاشت و هزاران نفر را بی‌خانمان کرد، مقابله می‌کند، آزاد کنند.

پس از زلزله افغانستان، طالبان خواستار آزادسازی ذخایر بانکی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در حالی که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان سرازیر شده است، ارائه منابع مالی مورد نیاز برای توسعه بلندمدت این کشور زمانی که طالبان کنترل کشور را به دست گرفتند، متوقف شد.

به نقل از الجزیره، از آن زمان تاکنون، میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان در بحبوحه تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت طالبان که بخش بانکداری داخلی را با مشکل مواجه کرده و حاکمان جدید کشور را با ذخایر کمی مواجه کرده است، در خارج از کشور مسدود شده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: «امارت اسلامی از جهان می‌خواهد که اساسی‌ترین حق افغان‌ها را که حق حیات آنهاست، از طریق لغو تحریم‌ها و آزاد کردن دارایی‌های ما و نیز کمک‌رسانی به آنها، ارائه دهد.»

بلخی گفت که حق افغان ها برای دریافت کمک های مالی باید در اولویت باشد.

زمین لرزه ای که اوایل روز چهارشنبه هفته گذرشته شرق کشور را لرزاند به 10000 خانه آسیب رساند و آن ها را ویران و همچنین حدود 2000 نفر را مجروح کرد که سیستم شکننده سلامت و بهداشت کشور را تحت فشار قرار داد و آزمون بزرگی را برای دولت طالبان ایجاد کرد.

 

طالبان متعهد شده که در کمک های بین المللی دخالتی نکند

سازمان‌های امدادی شکایت کرده‌اند که در گذشته، مقامات طالبان تلاش کرده‌اند کمک‌ها را به مناطق و افرادی که از نظرات آنها حمایت می‌کنند هدایت کنند و یا حتی کالاهایی را برای توزیع خود و مطالبه اعتبار، ضبط کرده‌اند.

خان محمد احمد، یک مقام ارشد طالبان در ولایت بشدت آسیب دیده پکتیکا، گفت که در کار سازمان های بین المللی که به تلاش های امدادی کمک می کنند، مداخله نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: "چه  WFP، یونیسف یا هر سازمان دیگری؛ جامعه بین المللی یا سازمان ملل. آنها خودشان توزیع را انجام خواهند داد."

او افزود: "افراد مسئول از امارت اسلامی اینجا حاضر هستند. اعضای ما همیشه برای کمک به آن ها حاضر خواهند بود."

 

حرکت تیم های واکنش سریع

افغانستان به ویژه در رشته کوه هندوکش در نزدیکی محل اتصال صفحات تکتونیکی اوراسیا و هند به طور مکرر توسط زمین لرزه ها آسیب می بیند.

ارسال کمک‌ها دشوارتر شده است، زیرا زمین‌لرزه در مناطقی که از اثرات سیل شدید رنج می‌بردند، باعث ریزش سنگ و رانش گل شده و روستاهایی را که در دامنه‌های کوهستانی مستقر بودند، از بین برده است.

ارتباطات نیز با تخریب دکل های تلفن همراه و واژگونی خطوط برق، بشدت آسیب دیده است.

مقامات می گویند که نزدیک به 10000 خانه ویران شده است که در منطقه ای که میانگین تعداد خانوارها بیش از 20 نفر است، رقم نگران کننده ای است.

حتی قبل از تسلط طالبان، تیم‌های واکنش اضطراری افغانستان برای مقابله با بلایای طبیعی که اغلب این کشور را درگیر می‌کنند، آماده شده بودند.

اما از آنجایی که تنها تعداد انگشت شماری هواپیما و هلیکوپتر قابل پرواز از زمان بازگشت آنها به قدرت باقی مانده است، واکنش طالبان به این فاجعه محدودتر بوده است.

 

منبع: www.aljazeera.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 30 خرداد، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!