شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۰:۲۷
کرونا - کد خبر : 12899
پنجشنبه، ۰۸ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

ویروس کرونا می تواند عملکرد سلول های لوزالمعده را تغییر دهد

یافته های جدید نشان می دهد، که وقتی ویروس کرونا سلول ها را آلوده می کند، نه تنها فعالیت آن ها را مختل می کند، بلکه می تواند عملکرد آن ها را نیز تغییر دهد.

ویروس کرونا می تواند عملکرد سلول های لوزالمعده را تغییر دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، هنگامی که سلول های بتا تولید کننده انسولین در لوزالمعده به ویروس آلوده می شوند، نه تنها انسولین بسیار کمتری نسبت به حالت معمول تولید می کنند، بلکه تولید گلوکز و آنزیم های گوارشی را آغاز می کنند، که وظیفه آن ها نیست.

به نقل از رویترز، دکتر شویبینگ چن، سرپرست مطالعه، که این گزارش را در نشست سالانه انجمن مطالعه دیابت اروپا ارائه کرد، گفت: "ما این را تغییر سرنوشت سلول می نامیم ." 

محققان قبلاً در گزارشی که در "Cell Metabolism" منتشر شده بود، مشخص کردند که آیا این تغییرات طولانی مدت هستند یا ممکن است برگشت پذیر باشند یا خیر. 

چن خاطرنشان کرد: "برخی از بازماندگان کرونا مدت کوتاهی پس از عفونت به دیابت مبتلا شده اند. این مسئله قطعاً ارزش بررسی میزان بیماران جدید مبتلا به دیابت در طول شیوع این ویروس را دارد." 

تیم او در حال آزمایش کرونا بر روی مجموعه ای از سلول های مهندسی شده برای ایجاد اندامک های کوچک یا ارگانوئیدهایی است که شبیه ریه ها، کبد، روده ها، قلب و سیستم عصبی می باشند. 

چن به رویترز گفت، یافته های آنها نشان می دهد که از دست دادن عملکرد سلول ها، ممکن است در بافت های ریه نیز اتفاق بیفتد.

برخی ژن ها ممکن است از همسر بیمار مبتلا محافظت کنند

مطالعه روی زن و شوهرهایی که هر دو در معرض ویروس کرونا قرار داشتند؛ اما تنها یک نفر به آن مبتلا شد، به روشن شدن دلیل مقاومت برخی افراد در برابر این ویروس کمک می کند. 

محققان معتقد بودند که چنین مواردی نادر است؛ اما با درخواست از داوطلبان متناسب با این مشخصات، تقریباً هزار زوج درگیر شدند. در نهایت، آن ها برای بررسی بیشتر از 86 زوج نمونه خون دریافت کردند. نتایج نشان می دهد که افراد مقاوم اغلب ژن هایی دارند که به فعال سازی موثرتر سلول های موسوم به "قاتل طبیعی" کمک می کنند؛ که بخشی از پاسخ اولیه سیستم ایمنی بدن به میکروب ها هستند. محققان توضیح دادند که وقتی سلول های قاتل به درستی فعال شوند، قادر به شناسایی و نابودی سلول های آلوده هستند و از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند. 

مایانا زاتز، سرپرست مطالعه از دانشگاه سائوپائولو برزیل، در بیانیه ای گفت: "فرضیه ما این است که انواع ژنومی که اغلب در فرد مستعد بیماری یافت می شود، منجر به تولید مولکول هایی می شود؛ که مانع فعال شدن سلول های قاتل می شوند." 

وی افزود: "مطالعه فعلی نمی تواند ثابت کند که این اتفاق می افتد. محققان می گویند حتی اگر یافته ها با تحقیقات بیشتر تأیید شود، سایر مکانیسم های ایمنی نیز باید مورد بررسی قرار گیرند."

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!