جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۷:۳۶
علم و فناوری جهان - کد خبر : 12485
پنجشنبه، ۲۵ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

میدان مغناطیسی زمین در معرض تغییرات نامتعارف

میدان مغناطیسی زمین به بسیاری از حیوانات برای جهت یابی کمک می‌کند و پایه ای اساسی برای پیشرفت های بشر در زمینه تکنولوژی محسوب می‌شود.

میدان مغناطیسی زمین در معرض تغییرات نامتعارف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، بنظر می‌آید که میدان مغناطیسی زمین در حال گذراندن تغییرات نامتعارفی می‌باشد. جابجا شدن قطب شمال مغناطیسی زمین از کانادا به سمت سیبری، پدیده ای ست که این روزها نگرانی های زیادی را میان دانشمندان بوجود آورده است. و بنظر می‌آید که روند این تغییرات در حال سرعت گرفتن است.

به نقل از اسپاتنیک، سرعت جابجایی قطب شمال مغناطیسی 48 کیلومتر در سال گزارش شده است. اما این اولین باری نخواهد بود که قطب های مغناطیسی زمین جابجا می‌شوند. طبق گزارشات طی 2/6 میلیون سال گذشته، این اتفاق حداقل 10 بار رخ داده است؛ که آخرین دفعه در حدود 780000 سال پیش بوده است.

پیش بینی کامل این پدیده و تأثیرات آن امکان پذیر نمی‌باشد. به گفته دانشمندان اثرات این پدیده به صورت های مختلفی پدیدار خواهند شد؛ که هم بر زندگی انسان و هم حیوانات اثر می‌گذارند. دانشمندان احتمال می‌دهند که در حین اتفاق افتادن این پدیده، سیستم دفاعی زمین در برابر اشعه های کیهانی ضعیف خواهد شد.

برخی زمین شناسان معتقدند چنین پدیده ای در طول تاریخ باعث انقراض گونه های اصلی بر روی زمین شده است. این در حالی ست که دیگر زمین شناسان معتقدند نسل بشر تاکنون برعکس شدن قطب های مغناطیسی را تجربه کرده و زنده مانده اند.

همچنین نظریه ای وجود دارد که احتمال رخداد همچین پدیده ای را وجود باقی مانده های سیاره باستانی "تِیا"، یک جسم آسمانی که 4/5 بیلیون سال پیش با زمین برخورد کرده و نتیجه این برخورد به وجود آمدن ماه زمین بوده است، بر زمین می‌دانند. اگرچه تا کنون اثراتی از این سیاره روی زمین یافت نشده است؛ این عده از دانشمندان معتقدند که باقی مانده های آن در عمق بسیار زیادی درون زمین دفن شده اند.

طبق مطلاعات اخیر احتمال داده می‌شود که باقی مانده های این سیاره باستانی روی زمین دو سنگ بزرگتر از کوه اورست باشند؛ که به علت وجود آهن در آن ها، بر جابجایی قطب های مغناطیسی زمین تأثیر می‌گذارند.

اگرچه پیش بینی اثرات این پدیده بطور کامل غیرممکن است؛ اما دانشمندان معتقدند، که اگر این تغییرات در طی هزاران سال رخ دهند؛ انسان ها و حیوانات می‌توانند خود را با آن ها وفق دهند.

 

منبع: www.sputniknews.com

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!