جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۸:۲۵
سه شنبه، ۱۱ بهمن، ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

موتور جستجو با مشخصات ChatGPT

چند شرکت چینی اعلام کردند که برای رقابت با ChatGPT ، هوش مصنوعی خود یعنی "بایدو" را ارتقا میدهند و از قرار معلوم موتور جستجویی شبیه به ChatGPT می سازند.

موتور جستجو با مشخصات ChatGPT

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، طبق گزارش بلومبرگ که براساس گفته‌های یکی از منابع نزدیک به بایدو تهیه شده است، بزرگ‌ترین موتور جستجوی چین قصد دارد در ماه مارس یک برنامه کاربردی به سبک ChatGPT را معرفی کند و در ابتدای کار، از آن در موتور جستجوی خود استفاده خواهد کرد. 

این ابزار که هنوز نام آن مشخص نشده است، به کاربران اجازه می‌دهد تا مانند پلتفرم محبوب OpenAI نتایج جستجو خود را به سبک مکالمه دریافت کنند. بلومبرگ در گزارش خود ذکر کرده است که پس از انتشار آن، سهام این شرکت تا 5.8 درصد افزایش یافته که تقریباً در چهار هفته گذشته، بیشترین رشد روزانه آن بوده است.

 

بخش پولی ChatGPT فعال شد

 برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که در رابط کاربری ChatGPT گزینه جدیدی موسوم به Upgrade Plan برای ارتقای سطح حساب کاربری را مشاهده کرده‌اند و وقتی روی این دکمه کلیک می‌کنند، دو طرح در مقابل آن‌ها قرار داده می‌شود: طرح رایگان و طرح حرفه‌ای.

طرح رایگان اجازه می‌دهد مانند گذشته امکان استفاده از این چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی را داشته باشید. اما طرح حرفه‌ای شرایطی را فراهم می‌کند تا حتی در زمانی که ترافیک ChatGPT بالاست، بتوانید از این سرویس استفاده کنید.  

به‌علاوه، سرعت پاسخگویی چت‌بات بالاتر می‌رود و البته در زمان عرضه قابلیت‌های جدید، شما جزو اولین کسانی خواهید بود که به این قابلیت‌ها دسترسی پیدا می‌کنید.

 

تعداد کاربران روزانه ChatGPT در 40 روز، از 10 میلیون نفر عبور کرد

یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری «ARK Invest» به نام «برت وینتون» در توییتی اعلام کرده که تعداد کاربران روزانه ChatGPT در 40 روز، از 10 میلیون نفر فراتر رفته است. این در حالی است که تعداد کاربران اینستاگرام در 355 روز به 10 میلیون نفر رسید.

 

دانشمندان با شاخک ملخ‌ها و هوش مصنوعی، رباتی با قابلیت تشخیص بو ساختند

‌گروهی از دانشمندان توانسته‌اند کاری کنند که یک ربات با استفاده از یک حسگر زیستی قابلیت تشخیص بو داشته باشد. این حسگر در واکنش به وجود عطر در نزدیکی خود، سیگنال‌های الکتریکی را به پردازنده ربات می‌فرستد و بعد این سیگنال‌ها با کمک هوش مصنوعی شناسایی و تفسیر می‌شوند.

 پژوهشگران در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله Biosensor and Bioelectronics منتشر شده است، می‌گویند اخیراً رباتی ساخته‌اند که می‌تواند مجموعه‌ای از بوها را با دقتی تقریباً 10 هزار برابر برخی از لوازم الکترونیکی تخصصی در این زمینه شناسایی کند.

‌محققان ربات خود را به‌عنوان یک پلتفرم زیست-هیبریدی (بخوانید سایبورگ) معرفی می‌کنند. این دستگاه دارای مجموعه‌ای از آنتن‌هاست که ظاهراً از شاخک ملخ‌های دریایی گرفته شده است و به یک سیستم الکترونیکی با قابلیت اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتریکی وصل می‌شوند.

 

کد منبع یاندکس روی اینترنت قرار گرفت! 

نسخه‌ای از کد منبع (سورس کد) یاندکس افشا شده، روی اینترنت قرار گرفته و برای دانلود در دسترس است! البته ظاهرا یاندکس هک نشده بلکه یکی از کارمندان سابقش، مخزن کد منبع این شرکت فناوری روسی را به سرقت برده و در یک فروم هکری به اشتراک گذاشته است.

این مخزن شامل فایل‌هایی به حجم 44.7 گیگابایت می‌شود که در ژوئیه 2022 دزدیده شده‌اند. ظاهراً این مخازن کد، حاوی تمام کد منبع یاندکس به همراه قوانین ضد اسپم هستند. طبق بررسی‌ها، این اطلاعات شامل داده‌های فنی و کد محصولاتی مانند موتور جستجوی یاندکس، نقشه یاندکس، دستیار هوش مصنوعی آن، تاکسی یاندکس، سرویس تبلیغاتی و ایمیل یاندکس می‌شود.

به گفته یاندکس، کدهای افشاشده با کدهای مورد استفاده کنونی در سرویس‌های این شرکت یکی نیستند. در همین راستا یکی از مدیران سابق یاندکس به نام «گریگوری باکونوف» در گفتگو با سایت Bleeping Computer با تأیید این موضوع، گفته است که اگرچه کدها دقیقاً یکسان نیستند، اما احتمالاً 90 درصد شبیه یکدیگر باشند. همچنین به باور باکونوف،این کار با انگیزه سیاسی صورت گرفته است نه با هدف فروش اطلاعات به شرکت‌های رقیب.

 

شرکت انویدیا از ابزار جدیدی برای حفظ ارتباط چشمی با مخاطب در حین استریم و تماس تصویری رونمایی کرد

با استفاده از ابزار Eye Contact وقتی در حین استریم کردن یا ویدیو کنفرانس هستید و چشمان شما به دوربین خیره نباشند، این ابزار با استفاده از هوش مصنوعی چشمان مصنوعی مشابه چشمان شما روی تصویر قرار میدهد که تقریبا همیشه به سمت دوربین نگاه میکنند. بدین صورت وقتی برای انجام کاری به جای دیگه نگاه می‌کنید، با مخاطبین تان ارتباط چشمی بهتری خواهید داشت. 

علاوه بر این استفاده در استریم و تماس تصویری، انویدیا یکی از کاربردهای اون رو ضبط ویدیو توسط تولیدکنندگان محتوا وقتی در حال خوندن متن یا یادداشت های شان هستند، عنوان کرده. ‌ این ابزار بخشی از نسخه 1.4 مجموعه نرم افزاری Nvidia Broadcast هست که قابلیت های متنوعی برای بهبود استریم و تماس تصویری مثل حذف نویز محیط یا حذف پس زمینه دارد. ‌

 

محققان استنفورد با استفاده از کامپیوتر رزبری پای یک اسکلت خارجی شبیه به کفش ساختند

گروهی از متخصصان دانشگاه استنفورد دستگاهی را طراحی کرده‌اند که اجازه می‌دهد افراد درگیر با محدودیت‌های حرکتی بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر حرکت کنند. این دستگاه نسبت به نمونه‌های مشابه مزایای مختلفی را ارائه می‌کند. محصول مهندسان استنفورد به‌جای اینکه یک دستگاه گران، سیمی و سنگین باشد، وسیله‌ای کوچک است که مانند چکمه پوشیده می‌شود و می‌تواند بدون وابستگی به دستگاه‌های دیگر کار کند. 

به‌علاوه، چون از کامپیوتر رزبری پای در آن استفاده شده است، می‌تواند به‌صورت هم‌زمان چندین رشته کد را اجرا کند. این کامپیوتر امکان پردازش حرکت‌های پیچیده را فراهم می‌کند و درعین‌حال قادر به یادگیری حرکات منحصربه‌فرد بدن انسان است.

 

ساخت رباتی که با تغییر از حالت جامد به مایع می‌تواند از زندان فرار کند

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان، ربات های مینیاتوری با الهام از خیار دریایی ساخته‌اند که می‌توانند به‌سرعت بین حالت مایع و جامد تغییر شکل دهند. در ویدیویی که این تیم منتشر کرده است، یک ربات انسان‌نمای کوچک با مایع‌شدن، از زندان فرار می‌کند.

دانشمندان در آزمایش تحرک ربات خود، آن را در مسیری با مانع مشابه زندان قرار دادند و ربات توانست با تغییر شکل خود به مایع، از بین میله‌های مسیر عبور کند. 

 

تشخیص اختلال بینایی با گوشی هوشمند ممکن می‌شود

محققان در بررسی‌های اخیر خود توانستند با استفاده از الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی که در گوشی هوشمند تدارک دیده شده در تشخیص زودهنگام اختلال بینایی موفقیت‌آمیز عمل کنند.

طبق مطالعه دانشمندان دانشگاه سان یات سن و دانشگاه شانگ‌های جیائو تونگ، افراد آموزش ندیده می‌توانند از گوشی‌های هوشمند دارای فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص اختلالات بینایی در بین کودکان استفاده کنند.

اختلال بینایی یکی از مهم‌ترین علل ناتوانی طولانی مدت در کودکان سراسر جهان است. با این حال، باتوجه به اینکه کودکان همکاری محدودی با تست‌های بینایی استاندارد دارند تشخیص زودهنگام آن اغلب نادیده گرفته می‌شود. 

مطالعه منتشر شده در مجله Nature Medicine در روز پنجشنبه این سیستم مبتنی بر تلفن هوشمند را Apollo Infant Sight (AIS) توصیف کرد. الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی نشان داده که با ثبت و تجزیه و تحلیل رفتار‌های خیره‌کننده و ویژگی‌های صورت، کودکان کم‌بینا با ۱۶ اختلال چشمی را شناسایی می‌کند. 

 

هوش مصنوعی در صنایع دفاعی ایران

موشک خیبر شکن دوربردترین موشک تاکتیکی جهان است. این موشک ابعاد کوچکی دارد اما می تواند بیش از 1450 کیلومتر پرواز کند، این موشک در کمتر از 7 دقیقه به اسرائیل می رسد. این موشک دارای سوخت جامد است و دارای سرجنگی قابل مانور با کمک هوش مصنوعی است که می تواند به راحتی از سپر موشکی عبور کند. وزن کلاهک این موشک 500 کیلوگرم است

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!