جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۲:۳۱
سیاست - کد خبر : 690
سه شنبه، ۱۶ مهر، ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰

مطهرنیا از اهداف پنهان حمله اردوغان به کردهای سوری می‌گوید

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، می‌گوید: اردوغان تلاش دارد تا با استفاده از این فرصت بتواند به یک دستاورد تاریخی در جهت گسترش نفوذ خودش در منطقه و توامان با آن سرکوبی کردهای مخالف ترکیه به بهانه حفظ امنیت آنکارا با بزرگنمایی تهدید کردها رقم بزند.

مطهرنیا از اهداف پنهان حمله اردوغان به کردهای سوری می‌گوید

مهدی مطهرنیا استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه در گفت‌وگو با «ایران زمین» به نقد و تحلیل حمله هوایی اخیر ترکیه علیه مواضع کردها در سوریه می‌پردازد و به ما می‌گوید:

منطقه خاورمیانه همواره در چالش و بحران‌ها و حوادث مختلفی قرار داشته است و همین وضعیت و ویژگی منطقه سبب شده تا ما همیشه از وقوع حوادث و زلزله‌هایی در این منطقه نگران باشیم. هر اتفاق کوچک بر اساس نظریه آشوب لورنت می‌تواند پیامدهای بسیار گسترده‌ای را ایجاد کند.


وی ادامه می‌دهد: هرچند که هر روز در منطقه امکان دارد انفجارهای کوچک به پیامدهای بزرگی منجر شود، مساله لشگرکشی ترکیه به سوریه و زمینه‌های گوناگونی را که از منظر آینده منطقه با خود به همراه دارد تا حدود زیادی بازتعریف و بازنشان مسائل مختلف دیگری است. پرسشی که اکنون درباره این مساله مطرح است، این بوده که آیا این اتفاق می‌تواند توجیهی برای شکل‌گیری جدید در گستره جغرافیایی سوریه باشد؟


مطهرنیا با طرح این پرسش که آیا سوریه کنونی دچار تجزیه خواهد شد و به تبع آن به مناطقی برای نفوذ کشورهای مختلف بدل می‌شود که زمانی خودشان را به دنبال بحران‌های سوریه میراث‌دار می‌دانند، تصریح می‌کند:  امروز سوریه اگرچه بشار اسد به عنوان رییس‌جمهوری دارد ولی از یک سو روس‌ها و ایرانی‌ها و ترک‌ها و از طرف دیگر آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها و حتی رژیم حاکم بر تل‌آویو در سوریه حضور داشته‌اند؛ اسراییلی که در بحث مرزها و حملات مرزی نقش‌آفرین بوده و شمار این حملات را از مرز 250 عدد گذشته است.


این استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه بشار اسد امروز حکومت قدرتمند مرکزی سوریه است، توضیح می‌دهد: بشار اسد به رغم مشکلاتی که وجود داشته توانسته است که نیروی نظامی داخلی را هدایت کرده و در جنگ‌های داخلی پیروز باشد ولی از سال 2013 به بعد در سوریه دوران «پسا بشار اسد» آغاز شده است و بشار اسد امروز بدون حمایت تهران و مسکو و آنکارا و بدون ایجاد کردن فضای لازم برای کشورهای گونانگون به راحتی در کاخ دمشق باقی نمی‌ماند.


مطهرنیا در ادامه با بیان اینکه با توجه به حضور اکراب سوری در سوریه و همگرایی آنان با اقوام ترکیه این نگرانی را برای اردوغان ایجاد کرده است که اتحاد کردهای سوری و ترکیه زمینه‌سازی جریان‌سازی‌ها علیه دولت ترکیه شده است، گفت: اردوغان تلاش دارد تا با استفاده از این فرصت بتواند به یک دستاورد تاریخی در جهت گسترش نفوذ خودش در منطقه و توامان با آن سرکوبی کردهای مخالف ترکیه به بهانه حفظ امنیت آنکارا با بزرگنمایی تهدید کردها رقم بزند.


وی همچنین با اشاره به عملکرد واشنگتن و خروج نیروهای آمریکایی از مناطق شمالی سوریه بعد از تماس تلفنی ترامپ و اردوغان، می‌گوید: آمریکایی‌ها خودشان را از این مساله کنار کشیدند ولی تهدید اقتصادی ترامپ در خصوص اقدامات احتمالی و ثانویه ترکیه مبنی بر تجاوز به خاک این کشور و نیز تهدید منافع آمریکا در منطقه بحث مهمی است که باید به آن توجه داشت.


مطهرنیا با بیان اینکه ترامپ در همین پیام هشدار آمیز توییترش با این اقدام تهاجمی ترکیه در جهت حفظ امنیت آنکارا مخالفتی نداشته است، گفت: این رویکرد نشان می‌دهد که اقدام ترکیه در جهت حفظ مرزها از آنچه به نام اتحاد کردهای سوری و ترکیه پذیرفته شده است ولی نگرانی از آینده حرکت ترکیه در منطقه در چارچوب رویکردهای توسعه‌طلبانه اردوغان وجود داشته و هشدار ترامپ نیز اشاره به همین مساله دارد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!