جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۹:۵۸
حقوقی و قضایی - کد خبر : 11058
دوشنبه، ۲۸ تير، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

محسنی اژه ای: ایجاد فهم مشترک میان رسانه و قوه قضائیه در احقاق عدالت راهگشاست

رئیس قوه قضاییه ضمن تاکید بر نقش بسیار مهم رسانه در تحقق عدالت، گفت: رسانه می‌تواند آگاهی بخش مردم باشد تا حقوق خود و راه استیفای حق را به خوبی بشناسند.

محسنی اژه ای: ایجاد فهم مشترک میان رسانه و قوه قضائیه در احقاق عدالت راهگشاست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین نشست هم‌اندیشی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با نخبگان به همفکری با اصحاب رسانه اختصاص یافت. در این نشست مدیران و مسئولان بسیاری از رسانه های کشور حضور داشتند.

 

رئیس قوه قضائیه در سخنان خود بر فهم درست از حق و اجرای آن و همچنین استقامت در راه حق، تاکید کرد و نقش بسیار مهم رسانه در تحقق عدالت، هموار کردن مسیر عدالت و ارتقاء بخشی به آگاهی مردم به حقوق خودشان و جامعه را یادآور شد.

 

وی با بیان اینکه رسانه می‌تواند آگاهی بخش مردم باشد تا حقوق خود و راه استیفای حق را به خوبی بشناسد، عنوان کرد: اینگونه علاوه بر اینکه به حقوق آن‌ها تعدی نشود بدانند اگر تعدی کنند، چه عواقبی در انتظار آنهاست. آگاهی انسان از لوازم ضروری اجرای عدالت به شمار می آید.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای نقش رسانه در مطالبه گری و پاسخگو کردن همه آحاد جامعه اعم از مسئول و غیر مسئول را حائز اهمیت دانست و گفت: در این شرایط به شدت به فهم مشترک در موضوعات مختلف نیاز داریم چنانچه  فهم مشترکی نسبت به مسائل و موضوعات میان رسانه و دستگاه‌های گوناگون نظیر قوه قضاییه، دولت و مجلس وجود داشته باشد، هر یک به درستی می‌تواند به ایفای نقش خود بپردازد.

 

رئیس دستگاه قضا با اشاره به موضوع ترک فعل برای مثال گفت: برخی ترک فعل‌هایی داریم که موجب ضمان است، اما بر اساس قانون جرم محسوب نمی شود اما برخی ترک فعل‌ها علاوه براینکه ضمان آوراست جرم نیز هست و قانون برای آن مجازات تعیین کرده، برخی دیگر نیز در حد یک تخلف اداری و انتظامی است که درباره این‌ها باید به یک فهم مشترک برسیم.

 

وی درباره موضوع رسانه آزاد و آزادی رسانه گفت: در قانون مطبوعات نقد تعریف شده است اما در برخی موارد مصداق تخریب و حتی توهین دیده می شود بنابراین نیاز است که با مرزبندی دقیق و شفاف، حساب آن‌ها را از نقد سازنده جدا نمائیم.

 

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام ما به عنوان یک نظام مردمی به شمار می آید بیان کرد: عدم اعتماد مردم موجب عدم موفقیت در بسیاری از کار‌ها می شود و بی شک یکی از الزامات افزایش اعتماد مردم، صداقت و به حساب آوردنآن ها و بهره مندی از ظرفیت‌هایشان است. معتقدم اگر صاقانه واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم اعتماد آن‌ها جلب می شود. 

 

وی بهره برداری‌های خاص و مقطعی از مردم را کاری ناپسند برشمرد و گفت: اگر مردم احساس کنند ظاهرسازی می‌کنیم و حرف‌های خوب را برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی بیان می‌کنیم سخن ما را نمی‌پذیرند. لذا علاوه بر اینکه نکات مثبت و نقاط قوت را می بینیم باید به نقاط ضعف و ناکارآمدی‌ها هم توجه داشت و آن‌ها را مصلحانه نقد کرد تا بتوانیم در مسیر موفقیت حرکت کنیم.

 

رئیس قوه قضائیه با استقبال از همکاری و هم اندیشی با اصحاب رسانه اظهار کرد: باید با کمک همدیگر مسائل و آسیب‌ها را احصا و راه حل آن‌ها را بررسی کنیم و هر چه فاصله در فهم مشترک درباره مشکلات را کاهش دهیم در حل مسائل بهتر عمل می کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه لزوم ایجاد سازوکاری برای استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌های یکدیگر، افزود: این سازوکار باید با کمک خود اصحاب رسانه طراحی شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به بلافاصله پس از انتصاب به ریاست دستگاه قضا به اخذ نظرات، پیشنهادات و انتقادات از سوی طیف‌ها و سلایق مختلف فکری پرداخته شد، عنوان کرد: اگر چه فرصت مطالعه همه نظرات دریافت شده نبود، بخش عمده آن را مطالعه کردم و مقرر شد برای بررسی بیشتر و عمیق‌تر این نظرات دسته‌بندی و اولویت‌بندی شوند. تا برای آن‌ها راهکار بیابیم.

 

وی افزود: حتما در این خصوص با ارائه دهندگان ایده و نظرات همفکری می کنیم چرا که اگر بخواهیم برای آن‌ها در اتاق‌های دربسته تصمیم گیری و دستورالعمل صادر کنیم اثری نخواهد داشت. بنابر این باید با مشورت و مفاهمه با فردی که مساله‌ای طرح کرده راهکار درست را انتخاب کرد و برای این موضوع باید زمان مناسبی اختصاص داد.

 

رئیس دستگاه قضا  شاخص ارزیابی عملکرد این دستگاه و سنجش موفقیت‌هایش در تغییر و تحول را شرع، قانون و ابلاغیه مقام معظم رهبری به رئیس دستگاه قضا عنوان کرد و افزود: با ملاک‌های سلیقه‌ای نمی‌توان ارزیابی دقیقی از موفقیت یک دستگاه داشت و هر قضاوتی بشود نادرست است.

 

محسنی اژه‌ای علاوه براین اظهار کرد: ممکن است گاهی اوقات خود ما یا فعالان رسانه منتقد به قانون یا دستورالعملی باشند و آن قانون یا دستورالعمل نیازمند اصلاح هم باشد، اما چنانچه ملاک مشخصی نداشته باشیم، به درستی نمی توانیم میزان موفقیت در انجام وظایفمان ار ارزیابی کنیم و باید قانون را مبنای عمل خود قرار دهیم.

 

وی تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه ها» با حضور افراد آشنا به مسائل رسانه و مسائل حقوقی و مصالح کشور را تدبیری خوب برای رسیدگی به برخی دعاوی علیه رسانه‌ها دانست و تأکید کرد: در صورت نیاز و برای تسریع و تسهیل رسیدگی‌ها می‌توان این شورا را با تشکیل شعب دیگری توسعه داد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی
پربیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!