جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۶:۵۴
دوشنبه، ۲۲ اسفند، ۱۴۰۱ - ۶:۰۰

مارک زاکربرگ متاورس را کنار می گذارد؟

میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری بی‌نتیجه؛ مارک زاکربرگ ظاهراً بی‌سروصدا مرگ متاورس را پذیرفته است.

مارک زاکربرگ متاورس را کنار می گذارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، اگرچه هیچ بیانیه مطبوعاتی، نشست خبری یا اطلاعیه بزرگی منتشر نشد و نخواهد شد که نشان دهد «مارک زاکربرگ» اشتباه کرده است، اما تقریباً بدون‌شک می‌توان گفت که کار متاورس تمام شده است. میلیاردها دلار سرمایه بر باد رفته و حالا متا تمرکز خود را روی هوش مصنوعی گذاشته است.

 متاورس قرار بود اتفاق بزرگ بعدی در دنیای فناوری باشد و جایگاه این غول شبکه‌های اجتماعی را در آینده تضمین کند. فیسبوک در سال 2021 حتی نام خود را به متا تبدیل کرد تا نشان دهد که چقدر به این ایده باور دارد. مارک زاکربرگ می‌گفت متاورس آینده فناوری است و همه تجربیات ما را به دنیایی مجازی منتقل می‌کند.

 

بلومبرگ: شرکت متا دوباره هزاران کارمند را با هدف کاهش هزینه‌ها اخراج می‌کند

در ماه نوامبر این شرکت ۱۱۰۰۰ کارمند خود یعنی حدود ۱۳ درصد نیروی کاری خود را اخراج کرد. اکنون هزاران کارمندی که قرار است کار خود را از دست بدهند، به تعداد قبلی اضافه می‌شوند که رقم چشمگیری است.

این شرکت اوایل سال جاری میلادی اولین گزارش خود را در مورد کاهش درآمد و کاهش تعداد کاربران فعال روزانه در فیسبوک منتشر کرد.

 

افشای داده های هوش مصنوعی متا:

 حدود دو هفته پیش، متا از مدل زبانی هوش مصنوعی خود با عنوان LLaMA رونمایی کرد؛ ابزاری که برخلاف رقبای خود مثل ChatGPT یا چت‌بات بینگ مایکروسافت، برای عموم منتشر نشده است.

متا قصد انتشار LLaMA را در به صورت یک چت‌بات برای عموم نداشته است و تنها می‌خواست آن را در قالب یک بسته متن‌باز در اختیار فعالان حوزه AI قرار دهد.

مدیران فیسبوک، علت این تصمیم را رفع مشکلات و باگ‌ها در کنار مواردی مثل ارائه پاسخ‌های جهت‌دار و نادرست اعلام کرده بودند.

 حالا پس از گذشت حدود یک هفته، یک فایل تورنت قابل دانلود روی پلتفرم 4Chan قرار گرفت و به سرعت در سایت‌ها و اپ‌های دیگر پخش شد که شامل مدل زبانی مورد بحث می‌شود

برخی افراد معتقد هستند که افشای این داده‌ها، می‌تواند عواقب جدی برای فیسبوک به همراه داشته باشد و این شرکت را متهم به انتشار سهل‌انگارانه سرویس خود می‌کنند

شایان ذکر است که دانلود فایل‌های مرتبط با ابزار مذکور که شامل ۴ مدل زبانی مختلف می‌شود، چندان سودی برای کاربران عادی نخواهد داشت؛ زیرا با یک مدل خام مواجه هستیم که نیاز به تمرین دارد و برای چنین کاری، به حجم عظیمی از قدرت پردازشی نیاز خواهد داشت.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!