جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۴:۳۲
زنان و جوانان - کد خبر : 12366
يكشنبه، ۲۱ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت، خلاء سایر قوانین را پر می‌کند

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع با اشاره به اظهارات رییس قوه قضاییه مبنی بر تغییر قوانین به نفع زنان،‌ اجرایی شدن لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت را باتوجه به پوشش کاملی که نسبت به دیگر قوانین دارد، راهی برای پر کردن خلاء سایر قوانین دانست.

لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت، خلاء سایر قوانین را پر می‌کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایلنا، مینو اصلانی، مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع، در راستای اظهارات اخیر رییس قوه قضاییه مبنی بر تغییر قوانین به نفع زنان، گفت: شاید رییس قوه قضاییه بر قوانینی که بر زندانیان زن وجود دارد، تاکید داشته باشد که در بازدید از زندان زنان دریافتم بیشترین جرائمی ارتکابی زنان مربوط به حمل مواد مخدر، کلاهبرداری اینترنتی یا در قالب شرکت‌ها است و بخشی نیز به دلیل معاونت و مشارکت در قتل می شود.
 
وی با اشاره به اینکه جرائم خاص زنانه وجود ندارد و زنان نیز به جرائمی مانند معاونت در قتل، حمل و نگهداری مواد مخدر، کلاهبرداری و… را مرتکب می‌شوند، عنوان کرد: درباره زنان، به ویژه زنانی که فرزندان خردسال دارند و در صورت زندانی مادر بی‌سرپرست می‌شوند، لازم است قوانینی برای حمایت از مادر و فرزند شکل بگیرد.
 
اصلانی به وجود مهدکودک برای کودکان زیر دو سال در زندان زنان قرچک اشاره کرد و گفت: این تمهیدات باید کامل‌تر شود، اما نوجوانان نیز با زندانی شدن مادر بی‌سرپرست می‌مانند و بنابراین باید برای این نوجوانان نیز تمهیداتی در نظر گرفته شود.
 
وی با بیان اینکه برای  مادران باردار در زندان‌ها نیز تمهیدات قابل قبولی در نظر گرفته شده است، و در خصوص رسیدگی به سلامت و بهداشت مادر و کودک قوانین خوبی داریم، اظهار کرد: اما به هر حال با تولد این فرزندان، مادران قطعا به یک محیط آرامش بخش احتیاج دارند تا بتوانند در یک محیط آرام تا یک سن خاصی در کنار فرزندشان باشند.
 
مسئول امور و زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع در ادامه با اشاره به اینکه می توان این قوانین را برای بهبود شرایط ارتقا داد، عنوان کرد: با وجود اینکه نسبت به خیلی از کشورهای دیگر در دنیا شرایط خوبی داریم، اما همانطور که گفته شد باید برای نوجوانانی که مادرانشان در زندان‌ها هستند و مادرانی که فرزند خود را در زندان به دنیا می آورند تمهیدات خاصی در نظر گرفته شود.
 
وی در واکنش به مراحل سخت و طولانی طلاق برای زنان، قوانین مربوط به طلاق را جزء قوانین عام برشمرد و گفت: ما انواع طلاق‌ها را داریم، اما عمدتا با طلاق مشکل‌ این افراد حل نمی‌شود و به دنبال اهداف دیگری نیز هستند.
 
اصلانی انجام طلاق را نیازمند یک پروسه منطقی دانست و با اشاره به این که سرعت بالا یا کندی بیش از حد این موضوع آسیب زا محسوب می شود، ادامه داد: معتقدم روش میانه‌ای در این خصوص در نظر گرفته شود و امکان برقراری صلح و سازش بررسی و برای آن تلاش شود، اما طبیعیتا وقتی جان یکی از طرفین در خطر باشد قوانین باید کمک کند که این افراد در کنار هم نباشند تا جانشان حفظ شود.
 
وی با تاکید بر اینکه در کشور ما یک سری قوانین داریم که در حمایت از زنان خیلی اجرایی و عملیاتی نشده است، عنوان کرد:  این قوانین به ویژه بخشی که در حمایت از سرپرست خانواده و حمایت از مادر و کودک است، بایدعملیاتی شود. همچنین در زمینه عدم خشونت علیه زنان البته اخیرا لایحه آن در مجلس مطرح شده و در حال بررسی است.
 
مسئول امور و زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع اجرایی شدن لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت را که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، به دلیل پوشش کاملی که نسبت به دیگر قوانین دارد را موجب پر کردن خلاء سایر قوانین دانست و گفت: در این صورت شاید نیاز به قوانین دیگر نداشته باشیم.
 
اصلانی افزود: این لایحه به ویژه در حوزه فعالیت اجتماعی زنان، امنیت آن‌ها در خانواده و امنیت آن‌ها به عنوان مادر و سرپرستی کودک بسیار فراگیر است و می‌تواند به زنان کمک کند. در مجموع لایحه امنیت زنان در برابر خشونت می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و می‌تواند در خصوص تغییر قوانین به نفع زنان پاسخگو بوده و پوشش دهی خوبی داشته باشد.
 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار زنان و جوانان
پربیننده‌ترین اخبار زنان و جوانان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!