جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۷:۳۲
اقتصاد بین الملل - کد خبر : 16412
شنبه، ۲۹ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

قطعی سه روزه نورد استریم؛ آخرین ضربه پوتین به اروپا

غول انرژی دولتی، گازپروم روز جمعه اعلام کرد که روسیه در پایان ماه جاری عرضه گاز طبیعی به اروپا از طریق خط لوله اصلی خود را به مدت سه روز متوقف خواهد کرد. این در حالیست که اروپا بشدت به دنبال تأمین ذخایر سوختی، قبل از زمستان است.

قطعی سه روزه نورد استریم؛ آخرین ضربه پوتین به اروپا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، تعمیرات برنامه ریزی نشده خط لوله نورد استریم 1 که از زیر دریای بالتیک به آلمان میرسد، بن بست انرژی بین مسکو و بروکسل را عمیق تر می کند که در حال حاضر به افزایش تورم در منطقه دامن زده و خطر جیره بندی و رکود را افزایش داده است.

به نقل از رویترز، گازپروم گفت که این تعطیلی به این دلیل است که تنها کمپرسور باقی مانده خط لوله نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. جریان گاز از طریق سایر مسیرهای خط لوله نیز از زمان حمله روسیه به اوکراین، کاهش یافته است.

این اقدام به ویژه برای آلمان که تا حد زیادی به گاز مسکو برای تامین انرژی صنعت خود وابسته است، اختلال بیشتری ایجاد خواهد کرد. اتحادیه اروپا روسیه را به استفاده از انرژی به عنوان سلاح متهم کرده است. مسکو این اتهام را رد کرده و تحریم ها را عامل کاهش صادرات می داند.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان گفت: ما با آژانس شبکه فدرال وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم. 

اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین گفت که این کشور و سیستم خط لوله گاز لهستان ظرفیت جبران توقف نورد استریم را دارند و اجازه می دهند گاز روسیه به اروپا برسد.

آلمان مجبور شده است به  Uniper، بزرگترین واردکننده گاز روسیه و بزرگترین قربانی بحران انرژی اروپا، کمک مالی 15 میلیارد یورویی اعطا کند تا گاز را از جای دیگر و با قیمت بالاتر خریداری کند.

تأثیر اقتصادی گسترده‌تر این اتفاقات در آلمان، در افزایش قیمت تولید محصولات که بیشترین حد خود را تجربه می‌کند، خود را نشان داده است.

قبل از اینکه گازپروم تعطیلی را اعلام کند، قیمت گاز در اروپا در بالاترین حد پنج ماهه باقی ماند، در حالی که قیمت گاز ایالات متحده مسیر خود را تغییر داد و 1.2 درصد افزایش یافت.

 

وابستگی آلمان

آلمان تلاش های هدفمندی را برای پر کردن انبارهای خود برای آماده شدن برای زمستان انجام داده است که سطح آن تا 17 اوت به 78 درصد رسیده است که کمی بیشتر از حدود 76 درصد برای کل اتحادیه اروپا است.

گازپروم گفت: پس از اتمام تعمیر و نگهداری و "در صورت عدم وجود نقص فنی"، جریان 33 میلیون مترمکعبی در روز - مطابق با حجم فعلی - از سر گرفته می شود.

حجم راه اندازی مجدد تنها 20 درصد از ظرفیت کامل نورد استریم 167 میلیون متری در روز خواهد بود.

گازپروم گفت که کار تعمیر و نگهداری در ایستگاه کمپرسور گاز ترنت 60 به همراه شرکت زیمنس انرژی انجام خواهد شد. این شرکت روسی قبلاً تجهیزات معیوب را عامل کاهش جریان می‌دانست. آلمان می گوید این بهانه ای برای آسیب رساندن به اقتصاد این کشور است.

زیمنس که مسئولیت نگهداری از توربین های نورد استریم 1 را بر عهده دارد، از اظهار نظر خودداری کرد.

یکی از توربین های نورد استریم 1 پس از انجام تعمیرات در کانادا، در آلمان گیر کرده است. آلمان گفته است که می‌تواند آن را منتقل کند، اما مسکو ادعا میکند که تحریم‌ها مانع از ارسال این تجهیزات به روسیه شده است.

کوین کوئنرت، مقام شماره دو در حزب سوسیال دموکرات، گفت: وابستگی به پوتین باید یکبار برای همیشه پایان یابد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!