چهارشنبه، 19 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 8th of May 2024
۱۲:۵۷
سیاست خارجی - کد خبر : 13550
جمعه، ۰۷ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به تصویب رسید

این قطعنامه از کشورهای هسته ای عضو NPT می خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت، برگشت ناپذیری و نظارت بین المللی سرعت ببخشند

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به تصویب رسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد پس از تصویب قطعنامه جمهوری اسلامی ایران در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل اظهاراتی را مطرح کرد.

تخت روانچی با بیان اینکه متاسفانه دارندگان سلاح هسته ای حاضر نیستند به تعهدات خود در ارتباط با خلع سلاح هسته ای عمل کنند و فقط توجيه می کنند که زمينه آماده و فراهم برای خلع سلاح هسته ای نیست، اظهار داشت: آنها در سال ۱۹۷۰ بر خلع سلاح هسته ای متعهد شده اند و این دیگر، اما و اگر ندارد، اما متاسفانه عمل نمی کنند و سال ها گذشته است.

قطعنامه دوسالانه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با عنوان "پیگیری اجرای تعهدات توافق شده در کنفرانس های بازنگری دولت های عضو ان پی تی در سال های ۱۹۹۵، 2000 و ۲۰۱۰" با حمایت اکثریت اعضای سازمان ملل به تصویب رسید.

این قطعنامه از کشورهای هسته ای عضو NPT می خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت، برگشت ناپذیری و نظارت بین المللی سرعت ببخشند.

بر اساس پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای، کشورهای هسته ای متعهد شده اند تمام تسلیحات اتمی خود را منهدم کنند به علاوه، آنها از نظر حقوقی موظف اند نه تنها از هرگونه اقدام برای ساخت سلاح هسته ای خودداری کنند، بلکه باید از انتقال اینگونه سلاح ها به دیگر کشورها، استقرار آنها در خارج از خاک خویش و همکاری با دیگر دولت ها برای ساخت سلاح اتمی نیز بپرهیزند.

در بخشی از این قطعنامه پیشنهادی ایران بر اجرای تصمیم کنفرانس بازنگری NPT در سال ۱۹۹۵ در خصوص ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای نیز تاکید شده است. این تصمیم خواستار پیوستن رژیم صهیونیستی به NPT و پذیرش نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای آن رژیم می باشد.

در قطعنامه پیشنهادی ایران همچنین بر ضرورت ارائه تضمین های امنیتی به کشورهای غیرهسته ای مبنی بر عدم به کارگیری و یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای علیه آنها تاکید گردیده است.

آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و چند هم پیمان عمدتا غربی آمریکا بر خلاف تعهد صریح برای خلع سلاح هسته ای به این قطعنامه رای منفی دادند.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 19 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!