جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۹:۲۳
بین الملل - کد خبر : 13769
جمعه، ۲۱ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

قطر به عنوان نماینده دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده و قطر توافق کرده اند که قطر نماینده منافع دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان باشد که نشانه مهمی از تعامل مستقیم بالقوه واشنگتن و کابل در آینده پس از دو دهه جنگ می باشد.

قطر به عنوان نماینده دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، قطر قراردادی را با ایالات متحده امضا خواهد کرد تا نقش "قدرت محافظت" از منافع ایالات متحده را برای کمک به تسهیل هرگونه ارتباط رسمی بین واشنگتن و دولت طالبان در افغانستان، که ایالات متحده آن را به رسمیت نمی شناسد، به عهده بگیرد.

به نقل از رویترز، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی پس از اینکه این گروه، افغانستان را در ماه اوت در پیشروی برق آسا تحت کنترل خود درآورد، در حالی که نیروهای تحت رهبری ایالات متحده پس از دو دهه جنگ در حال عقب‌نشینی بودند، در حال یافتن راه های چگونگی تعامل با طالبان هستند.

بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و کشورهای اروپایی تمایلی به به رسمیت شناختن طالبان ندارند؛ زیرا منتقدان می گویند که آن ها به تعهدات خود در مورد شمول سیاسی و قومی عمل نخواهند کرد و زنان و اقلیت ها را به حاشیه می برند.

اما با نزدیک شدن به زمستان، بسیاری از کشورها متوجه می شوند که باید برای جلوگیری از فرو رفتن این کشور فقیر در یک فاجعه انسانی، مشارکت بیشتری داشته باشند.

بر اساس این توافق، که از 31 دسامبر اجرایی خواهد شد، قطر کارمندان خاصی را از سفارت خود در افغانستان به بخش منافع ایالات متحده اختصاص خواهد داد و از نزدیک با وزارت خارجه ایالات متحده و نمایندگان ایالات متحده در دوحه هماهنگ خواهد شد.

این مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده همچنین به تعامل خود با طالبان از طریق دوحه، پایتخت قطر، ادامه خواهد داد، جایی که طالبان سال‌ها دفتر سیاسی خود را در آنجا حفظ کرده‌اند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: «به عنوان قدرت حفاظتی ما، قطر به ایالات متحده در ارائه خدمات محدود کنسولی به شهروندان و حفاظت از منافع ایالات متحده در افغانستان کمک خواهد کرد.»

این مقام آمریکایی بیان کرد که کمک کنسولی ممکن است شامل پذیرش درخواست های گذرنامه، ارائه خدمات اسناد رسمی، ارائه اطلاعات و کمک در مواقع اضطراری باشد.

وی ادامه داد که بخش منافع ایالات متحده در محوطه ای در کابل که سفارت ایالات متحده قبل از تعلیق استفاده می کرد، فعالیت خواهد کرد و افزود که قطر بر اموال موجود در محوطه نظارت خواهد کرد و امنیت آن منطقه را تأمین می کند.

میلیون‌ها افغان در بحبوحه افزایش قیمت مواد غذایی، خشکسالی و اقتصاد در حال سقوط، که ناشی از کمبود شدید پول نقد، تحریم رهبران طالبان و تعلیق بسیاری از کمک‌های مالی است، با گرسنگی رو به رشد روبرو هستند.

پیروزی طالبان در ماه اوت منجر شد که میلیاردها دلار کمک خارجی که اقتصاد این کشور را سرپا نگه داشته بود، به طور ناگهانی قطع شود و بیش از 9 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور مسدود شد.

مقام آمریکایی اشاره کرد که قطر در یک توافق جداگانه، به طور موقت میزبان 8000 افغان در معرض خطر است که برای ویزای مهاجرت ویژه (SIV) و اعضای خانواده واجد شرایط آن ها درخواست داده اند.

او افزود: «متقاضیان SIV در کمپ عص سیلیه و پایگاه هوایی العدید اسکان داده خواهند شد.»

دو دهه اشغال افغانستان توسط ایالات متحده با یک حمل و نقل هوایی سازماندهی شده عجولانه در ماه اوت به اوج خود رسید که طی آن بیش از 124000 غیرنظامی از جمله آمریکایی، افغان و دیگران با تسلط طالبان بر کابل، از افغانستان خارج شدند. اما هزاران افغان متحد ایالات متحده که در خطر آزار و اذیت طالبان قرار داشتند، توسط آمریکا رها شدند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!