شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۰:۵۴
اقتصاد - کد خبر : 1292
پنجشنبه، ۲۱ آذر، ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

علی سعدوندی: لایحه بودجه سال 99، تورم زا و رکودزاست

سعد وندی گفت:دولت همیشه ادعا می کند که کسری بودجه ندارد اما این ادعا درست نیست زیرا شاهد وجود تورم همیشه هستیم همچنین به دلیل اینکه از سال 92 تا97 دولت هزینه بالایی داشت و نقدینگی در کشور رشد کرد نتوانستیم سیاست انبساط پولی را در پیش بگیریم.

علی سعدوندی: لایحه بودجه سال 99، تورم زا و رکودزاست

لایحه بودجه سال 99 در شرایطی توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شده که برخلاف گذشته، نقش درآمد های نفتی در این بودجه کاملا کم شده و به گفته کارشناسان اقتصادی، دولت در خصوص درآمدهای حاصل از فروش نفت با کاهش 150 تا 160 هزار میلیارد تومانی مواجه شده است. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که انتقاداتی در مورد لایحه بودجه 99 دارد، با اشاره به این که لایحه فوق خاصیت رکود زایی و تورم زایی دارد، اظهار داشت: لایجه بودجه سال 99 رضایتی بسته شده که کاملا اشتباه است زیرا صرفه جویی و ریاضت کشیدن در دوران رونق اقتصادی باید اتفاق بیفتد و دوران رکود زمان مناسبی برای بودجه رضایتی نیست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، علی سعد وندی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی ویژه با شبکه دو سیما ضمن اشاره به اشکالات لایحه بودجه سال 99 اظهار داشت: بین سال های 92 تا 96 نرخ تورم کاهش یافت و اقتصاد کشورمان رونق گرفت اما دولت هیچ نوع صرفه جویی در بودجه نکرد.

وی افزود: تحریم های اعمال شده و عدم دسترسی ما به درآمدهای نفتی سبب شده تا نقش درآمدهای نفتی در بودجه 99 کمرنگ  شود البته این ما نیستیم که آگاهانه نقش درآمدهای نفتی را کاهش داده ایم. پیش بینی فروش یک میلیون بشکه نفت در روز که در لایحه بودجه گنجانده شده می تواند بودجه 99 را بار دیگر دچار کسری کند.

کارشناس اقتصادی کشورمان گفت:

سازمان برنامه و بودجه فقط سازمان بودجه است.اگر سازمان برنامه داشتیم می توانستیم  در آمد حاصل از فروش نفت را صرف تشکیل زیر ساخت ها کنیم. در 50 سال گذشته در آمد ارزی حاصل از فروش نفت را به بازار ارز داخلی وارد کردیم که سبب شد قیمت واقعی ارز کاهش پیدا کند یعنی انگار به کالاهای خارجی یارانه داده ایم و تولیدات ملی را تضعیف کرده ایم.

سعد وندی اظهار داشت: در لایحه بودجه99 با افزایش هزار برابری مولد سازی و فروش دارایی های دولت مواجه هستیم در حالی که درآمد 4هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال 98 از این محل پیش بینی شده بود، هرگز محقق نشد. فرض کنیم دو سه سال هم اموال دولت را  فروختیم خوب بعد از آن چه خواهیم کرد؟

تزریق درآمد حاصل از فروش نفت به اقتصاد ملی هیچ نفعی برای ما ندارد و سبب ویرانی اقتصاد می شود.از 50 سال قبل با مشکل تورم مواجه هستیم امروز تنها 5 یا 6 کشور در دنیا مثل ونزوئلا، سودان و آرژانتین این مشکل را دارند.

وی افزود: در سالهای قبل ذخایرخارجی بانک مرکزی بالغ بر صد میلیارد دلار بودکه این پول باید صرف زیر ساخت های اقتصادی می شد. درآمد ارزی حاصل  از فروش نفت را از حساب دولت به حساب بانک مرکزی واریز می کنیم و دولت مجددا  آن را از بانک مرکزی دریافت می کند که این کار سبب می شود تورم زایی ادامه داشته باشد.

سعد وندی گفت:دولت همیشه ادعا می کند که کسری بودجه ندارد اما این ادعا درست نیست زیرا شاهد وجود تورم همیشه هستیم همچنین به دلیل اینکه از سال 92 تا97 دولت هزینه بالایی داشت و نقدینگی در کشور رشد کرد نتوانستیم سیاست انبساط پولی را در پیش بگیریم. در شرایط رکود، حقوق و دستمزدها و سود شرکت ها کم می شود برای همین در چنین شرایطی نباید از همه ظرفیت درآمد های مالیاتی استفاده کنیم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!