يكشنبه، 16 ارديبهشت، 1403 | Sunday 5th of May 2024
۰۴:۵۰
سیاست - کد خبر : 9257
جمعه، ۱۷ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

ظریف شروط رهبر انقلاب را در برجام اجرایی نکرد

. اگر شروط رهبری به صورت کامل اجرا می شد، شاهد خروج آمریکا از برجام و مذاکرات فرسایشی نبودیم

ظریف شروط رهبر انقلاب را در برجام اجرایی نکرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه داخلی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده در موضوع گرفتن تضمین های لازم برای لغو تحریم ها ضعف داشت، آن را دلیل خروج آمریکا از برجام عنوان کرد.

شهریار حیدری با اشاره به ترسیم سیاست های کلان وزارت خارجه در شورای عالی امنیت ملی ، اظهار داشت: ترکیب اعضای این شورا شامل مقامات کشور و در راس آنها رئیس جمهور است. نمایندگان رهبر انقلاب هم در این شورا حضور دارند لذا سیاست های راهبردی ایران در حوزه سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی تدوین می شود.

حیدری افزود: وزارت امور خارجه به عنوان مجری این تصمیمات باید به درستی و بدون کم و کاست اجرای این تصمیمات را پیگیری کند. در حوزه هسته ای هم تصمیمات حاکمیتی بود و وزارتخانه به طور خاص در این خصوص تصمیم گیر نبود، وزارت خارجه تابع تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است و براساس این تصمیمات مذاکره می کند. طبق تذکر رهبری ، وزارت خارجه اجازه ندارد فراتر از اختیارات خود در مذاکرات عمل کند.

وی در ادامه گفت: وزارت خارجه وظایف مهمی در حوزه سفارتخانه های ایران در خارج و سفارتخانه های خارجی در ایران دارد. بنابراین فرمایشات رهبری نافی وظایف و اختیارات وزارت امور خارجه نیست بلکه تاکیدی بر تصمیم گیری موضوعات کلان کشور در شورای عالی امنیت ملی دارد.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه مجری خوبی برای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است، بیان کرد: برجام از سال 2015 تا الان در کش و قوس است و ده ها جلسه برای مذاکرات در این خصوص تشکیل شده است، باید این موافقت نامه از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

حیدری افزود: در برجام مواضع جمهوری اسلامی شفاف و روشن بود و در مجامع مختلف بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی مواضع ایران به عنوان مواضع منطقی و قابل اجرا مطرح شد، در حقیقت این مواضع ، مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران بود. طبق برجام قرار بود همه تحریم ها لغو شود و در قبال آن ایران امتیازاتی برای اجرای پروتکل الحاقی ، دسترسی آژانس به تمام مراکز هسته ای ایران بدهد اما متاسفانه تیم مذاکره کننده در قبال گرفتن تضمین های لازم برای لغو تحریم ها، ضعف داشت.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت خارجه باید در دور جدید مذاکرات برجامی از تجربیات گذشته استفاده کند تا در تنظیم قرارداد جدید با اروپا و آمریکا دچار خطای بزرگ نشود.

وی در پاسخ به اینکه آیا ظریف توانست شروط رهبری را در مورد اجرای برجام محقق کند؟ بیان داشت: رهبر انقلاب همواره تذکراتی به تیم مذاکره کننده داشتند، متاسفانه شروط نه گانه اجرایی نشد اگر این شروط اجرایی می شد در زمینه لغو تحریم ها توفیق بیشتری داشتیم. اگر شروط رهبری به صورت کامل اجرا می شد، شاهد خروج آمریکا از برجام و مذاکرات فرسایشی نبودیم. درحال حاضر باید شروط رهبری مدنظر قرار گیرد تا تحریم ها به طور کامل رفع شود.  

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 16 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!