جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۳:۴۲
شنبه، ۲۰ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس: با توجه به ضرورتی که در اصلاح سازوکارهای مجوز دهی کشور وجود دارد، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را با قید فوریت بررسی و در دستور کار قرار دهند.

طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، درباره بررسی اولویت دار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم از همان ابتدا کار اهتمام جدی به پیگیری مسائل مردم داشت و برای همین هم از مدت‌ها پیش طرحی برای رفع موانع پیش روی فعالیت‌های اقتصادی تحت عنوان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را آماده کرد تا مشکلات اخذ مجوزها در کشور را حل کند.

حسن شجاعی در ادامه گفت: وضعیت فعلی مجوزدهی در کشور اصلا مناسب نیست و همین امر هم موجب شده تا رتبه ایران در شاخص‌های جهانی سهولت در شروع کسب و کارها، در جایی باشد که در شان ملت ایران نیست.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: با توجه به ضرورتی که در اصلاح سازوکارهای مجوز دهی کشور وجود دارد، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را با قید فوریت بررسی و در دستور کار قرار دهند.

وی اضافه کرد: امیدوارم که طرح تسهیل صدور مجوزها در صحن علنی مجلس تصویب شود تا اصلاحات جدی در شیوه و سازوکار صدور مجوز به وجود بیاید.

شجاعی در توضیح مزایای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار خاطرنشان کرد: در این طرح تلاش شده تا موانع بروکراتیک اخذ مجوز به حداقل برسد. برای مثال مجوزها به دو دسته ثبت محور و تایید محور تقسیم شوند و فقط برای اخذ مجوزهای تایید محور نیاز به صرف زمان باشد و در مجوزهای ثبت محور، ثبت اطلاعات به منزله اخذ مجوز تلقی شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: در این میان فقط مجوزهای تایید محور که مجوزهای مرتبط با امنیت و سلامت عمومی هستند نیاز به صرف زمان برای اخذ مجوز خواهند داشت که تازه آن مدت زمان هم محدود در نظر گرفته شده و اگر دستگاه صادرکننده مجوز در زمان تعیین شده مجوز را تعیین تکلیف نکند، درگاه واحد صدور مجوز به صورت خودکار، مجوز را صادر خواهد کرد.

حسن شجاعی در ادامه گفت: با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، رویکرد مجوز دهی با هدف حذف بروکراسی‌های اضافی و رفع انحصار، اصلاح خواهد شد. در حال حاضر برخی تشکیلات صنفی و حتی دستگاه‌های دولتی از صدور مجوز برای متقاضیان خودداری می‌کنند و با این کار عملا سد راه افرادی می‌شوند که می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: اشباع بازار یکی از بهانه‌هایی است که به واسطه آن مراجع صدور مجوز به استناد آن مانع از ورود افراد جدید به کسب و کارها می‌شود و با این کار موجب به وجود آمدن انحصار و امضاهای طلایی می‌شوند.

وی تاکید داشت: طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، بهانه‌های مختلفی که مانع از صدور مجوز می‌شده است را رفع کرده و صریحا با وضع هر گونه محدودیت به بهانه اشباع بازار مخالفت کرده است.

حسن شجاعی  در انتها خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهایی که برای رفع انحصار در این طرح در نظر گرفته شده است، حذف ظرفیت گذاری عددی از فرایند صدور مجوز و جایگزین کردن صلاحیت‌های علمی به جای آن است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار صنعت، تجارت و کشاورزی
پربیننده‌ترین اخبار صنعت، تجارت و کشاورزی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!