پنجشنبه، 13 ارديبهشت، 1403 | Thursday 2nd of May 2024
۱۸:۲۸
اجتماعی - کد خبر : 9708
دوشنبه، ۰۳ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

شهر ایرانی 8هزار ساله که حتی یک موزه هم ندارد

شهر هشت‌هزار ساله ری با وجود ۱۹۸ اثر باستانی و وجود ۳۲بقعه متبرکه که سالانه میزبان بالغ‌بر ۱۱میلیون زائر است، همچنان موزه ندارد.

شهر ایرانی 8هزار ساله که حتی یک موزه هم ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از تسنیم،‌ موزه به‌عنوان نمایشگاهی از داشته‌های تاریخی، فرهنگی، هویتی و ادبی هر ملتی اهمیت به‌سزایی در ترسیم چهره ملی و بین‌المللی آن ملت و معرفی هویت آبا و اجدادی آن‌ها داشته و می‌توان از موزه به‌عنوان دریچه‌ای رو به چشم‌انداز توسعه گردشگری فرهنگی یاد کرد.

در شهرستان ری که آثار تاریخی با سابقه هشت‌هزار ساله موجود است و همواره شاهد کشف زیرخاکی و اشیای ارزشمند از جای‌جای این خطه باستانی هستیم، موزه و محلی برای نگهداری این آثار قابل‌توجه وجود ندارد و آثار کشف‌شده از این شهر تاریخی اغلب به سایر موزه‌ها منتقل می‌شود.

تا به ‌حال به‌کرات از ساخت موزه و اختصاص محلی برای نگهداری آثار ارزشمند این شهر صحبت شده، اما هیچ‌یک از وعده‌ها تابه‌حال عملی نشده و شهر هشت‌هزار ساله ری با وجود 198 اثر باستانی و وجود 32بقعه متبرکه که سالانه میزبان بالغ‌بر 11 میلیون زائر است، همچنان موزه ندارد.

موزه‌ به‌مثابه حافظه شهر است که این حافظه موجب افزایش دل‌بستگی به محیط زندگی نیز خواهد شد؛ درحال‌حاضر ری هم نیاز به شناسنامه‌ای دارد که در آن هویت شهر و گذشته‌اش به مردم یادآوری شود تا رضایت مردم از زندگی در شهر افزایش یابد.

موزه‌داری یکی از موارد اشتغال‌زا و سودآور در حوزه گردشگری است که با توجه به تعداد زئران و گردشگرانی که تا پیش از شیوع کرونا به ری وارد می‌شدند، نقش به‌سزایی در توسعه گردشگری خواهد داشت.

 

نبود موزه در ری ظلمی آشکار به مردم جنوب پایتخت است

یک کارشناس تاریخی و ری‌شناس، با اشاره به لزوم احداث موزه در ری اظهار داشت: تأسیس موزه در شهرستان ری از موضوعاتی است که قریب به 15سال است که درحال پیگیری بوده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده.

احمد ابوحمزه افزود: ری به‌دلیل آثار باستانی متعدد نوعی شهرموزه است و در تاریخ ایران و جهان شناخته‌شده است؛ اما به‌دلیل هم‌جواری با تهران دچار فراموشی شده و ظرفیت‌های مهم آن نادیده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به قدمت هشت‌هزار ساله ری گفت: در استان تهران با وجود قدمت 200ساله 150موزه ثبت‌شده و 60موزه غیرثبتی نیز فعال است، اما در ری با وجود قدمت هشت‌هزار ساله در حوزه نگهداری اشیاء و تأسیس موزه شرایط مطلوبی وجود نداشته که این موضوع ناشی از کم‌کاری مسئولان پیشین شهرستان ری است.

ابوحمزه تصریح کرد: در راستای تأسیس موزه چندین طرح و پیشنهاد ارائه‌شده که ازجمله سال گذشته طرح تبدیل مرکز ری‌شناسی به موزه را به شهرداری ارائه کردیم و مجوز لازم کسب ‌شده است. طرح دیگر افتتاح موزه در فرهنگسرای ولاء شهر ری تعبیه‌شده و همچنین طرح افتتاح موزه برای اداره میراث‌فرهنگی در مجاورت برج طغرل در مجموعه رازی دیده‌ شده است.

وی تأکید کرد: طرح موزه مفاخر شهرستان ری در دوره معاصر توسط مرحوم اسماعیل شاه‌محمدی در محله دولت‌آباد گردآوری ‌شده و همچنین طرح کاروانسرای شاه‌عباسی در پیاده راه حرم عبدالعظیم‌(ع) که ظرفیت تبدیل به موزه در حوزه هنر و مردم‌شناسی را دارد، از دیگر ظرفیت‌های موجود در این شهرستان است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طرح‌های متعددی در زمینه معرفی ری به گردشگران داریم که شامل طرح کتابخانه‌ای در پارک رازی که جزو قدیمی‌ترین کتابخانه‌ها است، طرح افتتاح موزه‌ای در آرامستان بهشت‌زهرا(س) در حوزه سنگ‌ها، تدفین و غیره است.

ابوحمزه ابراز داشت: آثار باستانی شهرستان ری به‌دلیل نبود موزه به شهرها و کشورهای دیگر ارسال می‌شود که از سویی جای خوشحالی دارد که آثار ارزشمند ری مورد توجه واقع شده است، اما در طرف مقابل نبود موزه باعث می‌شود تا آثار در نقاط مختلفی نگهداری شود و میراث‌فرهنگی این شهرستان به‌دلیل ضعف ناشی از نبود موزه به‌خوبی به گردشگران معرفی نشود. این باستان‌شناس در پایان خاطرنشان کرد: براساس تجربیات تأسیس موزه باعث تغییر فرهنگ گردشگری و علاقه‌مندی عموم مردم به تاریخ فرهنگ می‌شود و نبود موزه در ری نوعی بی‌هویتی و ظلمی آشکار به مردم جنوب پایتخت است.

 

احداث موزه در ری با کمک فرمانداری و شهرداری امکان‌پذیر است

رئیس اداره میراث ری هم با تأکید بر لزوم احداث موزه در ری اظهار داشت: ایجاد موزه در شهرستان ری بسیار ضروری است، زیرا که از قدمت تاریخی، آثار و اشیای متعدد باستانی برخوردار است.

نوروز تقی‌پور افزود: تاکنون چندین محل ازجمله قلعه‌گبری، مجتمع فرهنگی برج طغرل و مرکز ری‌شناسی به‌منظور احداث و ایجاد موزه در ری پیشنهاد شده که هنوز موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است. رئیس اداره میراث ری در ادامه گفت: تبدیل قلعه‌گبری به موزه و کانون معرفی مشاهیر و نخبگان شهرستان با محوریت آستان حضرت عبدالعظیم‌(ع) دارای مصوبه است، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

تقی‌پور در ادامه گفت: در زمینه ایجاد موزه شهرداری منطقه20 و فرمانداری ویژه شهرستان می‌باید مساعدت لازم را جهت تعیین و اختصاص محل مناسب به اداره میراث‌فرهنگی داشته باشند؛ زیرا که محل مربوطه نیاز به رعایت استانداردها، امنیت و مراقبت است که از عهده اداره میراث خارج است.

وی با بیان این‌که موزه ری باید در محدوده شهری ایجاد شود، تصریح کرد: درصورت اختصاص مکان و ساختمان مناسب به‌منظور ایجاد موزه می‌توان در کم‌ترین زمان اشیای تاریخی ری را جهت بازدید عموم به موزه انتقال داد و درحال‌حاضر اختصاص ساختمان موزه تنها مشکل برای ایجاد موزه در شهرستان ری است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان ری در پایان خاطرنشان کرد: آستان حضرت عبدالعظیم‌(ع) با کلیات طرح ایجاد موزه در قلعه‌گبری موافقت کرده؛ اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است که در زمینه اجرا و برقراری حفاظت و امنیت نیز باید با کمک فرمانداری ویژه شهرستان ری، شهرداری منطقه 20، آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و اداره میراث باید اقدام کنند.

براساس این گزارش، ری دارای ظرفیت‌های فراوانی در زمینه جذب گردشگر است؛ اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته و این درحالی است که ایجاد موزه در این شهرستان موجب ارتقای سطح فرهنگ و دانش مردم خواهد شد و به گفته رئیس اداره میراث ایجاد موزه در ری تنها با همکاری و مساعدت فرمانداری ویژه شهرستان ری، شهرداری منطقه 20، آستان حضرت عبدالعظیم‌(ع) امکان‌پذیر است.

به این ترتیب از آن‌جا که احداث موزه در قلعه‌گبری مورد قبول اداره میراث و سایر دلسوزان این امر است، دلیلی برای تعلل در اجرای مصوبه مربوط به قلعه‌گبری وجود ندارد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 13 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!