جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۱:۴۷
نظامی بین الملل - کد خبر : 16141
شنبه، ۲۸ خرداد، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

شانس اوکراین برای پیوستن به اروپا با ادامه جنگ در شرق

با ادامه جنگ در شرق اوکراین، روحیه کیف در روز جمعه به دنبال پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر نامزدی این کشور برای پیوستن به این بلوک، تقویت شد؛ پیشنهادی که نشان دهنده یک تغییر چشمگیر ژئوپلیتیکی در پی تهاجم روسیه است.

شانس اوکراین برای پیوستن به اروپا با ادامه جنگ در شرق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، انتظار می‌رود در نشست هفته آینده، رهبران اتحادیه اروپا توصیه‌های مجری این اتحادیه در مورد اوکراین و مولداوی را تایید کنند.

به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در توییتر نوشت: شجاعت اوکراینی‌ها فرصتی را برای اروپا به ارمغان آورده است تا «تاریخ جدیدی از آزادی را خلق کند و در نهایت منطقه خاکستری اروپای شرقی، بین اتحادیه اروپا و روسیه را حذف کند».

با پیشروی دیپلماسی با بروکسل، جنگ شدید در منطقه شرقی دونباس ادامه یافت، جایی که روسیه به دنبال تحکیم و گسترش دستاوردهای اخیر خود می باشد. این در حالیست که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، یک سفر غیرمنتظره به کیف انجام داد.

زلنسکی در یک سخنرانی تلویزیونی شبانه گفت که تصمیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید دیده شود، اما افزود: " قدرت واقعی اروپا، استقلال اروپا و توسعه اروپا، تنها با اوکراین قابل تصور است."

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: "اوکراینی ها آماده اند تا برای چشم انداز اروپا جان خود را فدا کنند. ما از آنها می خواهیم که رویای اروپایی را با ما زندگی کنند."

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در یک سخنرانی پر از نارضایتی در سن پترزبورگ، غرب، به ویژه ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داد.

او در خصوص نامزدی اوکراین برای اتحادیه اروپا گفت: «ما مخالفتی نداریم. این یک بلوک نظامی نیست. این حق هر کشوری است که به یک اتحادیه اقتصادی بپیوندد.»

با این حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که روسیه از نزدیک درخواست اوکراین برای اتحادیه اروپا را دنبال می‌کند، به‌ویژه با توجه به افزایش همکاری‌های دفاعی میان این بلوک 27 عضوی.

اوکراین چهار روز پس از آن که نیروهای روسیه از مرزهایش عبور کردند، درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را داد. در عرض چند روز مولداوی و گرجستان، کشورهای کوچکتر شوروی سابق نیز که با مناطق جدایی طلب مورد حمایت روسیه مبارزه می کردند، به اوکراین پیوستند.

اگرچه این تنها آغاز فرآیندی است که ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد و نیاز به اصلاحات گسترده داشته باشد، این اقدام کمیسیون اروپا، کیف را در مسیر تحقق بخشیدن به آرزویی قرار می‌دهد که چند ماه پیش به نظر نشدنی می آمد.

یکی از اهداف اعلام شده پوتین از "عملیات نظامی ویژه"، متوقف کردن گسترش غرب به سمت شرق از طریق اتحاد نظامی ناتو بود.

اما اعلامیه روز جمعه بر این نکته تأکید کرد که چگونه جنگ تأثیر معکوس داشته است. متقاعد کردن فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو و اکنون اتحادیه اروپا برای آغاز  توسعه بالقوه خود از زمان جنگ سرد.

با این حال عضویت در اتحادیه اروپا تضمین نشده است. مذاکرات با ترکیه که از سال 1999 یک نامزد است، سال ها متوقف شده است. اما در صورت پذیرش، اوکراین بزرگترین کشور اتحادیه اروپا از نظر مساحت و پنجمین کشور پرجمعیت آن خواهد بود.

اوکراین و مولداوی به مراتب فقیرتر از اعضای فعلی اتحادیه اروپا هستند و علاوه بر درگیری‌هایشان با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه، با سیاست‌های ناپایدار و جنایات سازمان‌یافته دست و پنجه نرم می کنند.

جانسون، آخرین فرد از یک سری رهبران خارجی که از کیف بازدید کردند، پیشنهاد داد که انگلیس نیروهای اوکراینی را آموزش دهد و گفت که بریتانیا "تا زمانی که شما در نهایت پیروز شوید" در کنار مردم اوکراین خواهد بود.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، با اشاره آشکار به اظهارات این ماه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه یافتن راه حل دیپلماتیک مستلزم تحقیر روسیه نیست، از غرب خواست که «ابتکارات صلح را با شرایط غیرقابل قبول پیشنهاد ندهد».

در عوض، کوله‌با در مقاله‌ای آنلاین در مجله فارین پالیسی نوشت، غرب باید به پیروزی اوکراین کمک کند، نه تنها با تهیه سلاح‌های سنگین، بلکه با حفظ و افزایش تحریم‌ها علیه مسکو.

او نوشت: «غرب نمی‌تواند بدون توجه به هزینه‌های اقتصادی گسترده‌تر، هیچ گونه خستگی تحریمی را تحمل کند. واضح است که مسیر پوتین به سمت میز مذاکره تنها از طریق شکست در میدان نبرد است.»

از زمانی که اوکراین تلاش روسیه برای یورش به کیف را در ماه مارس شکست داد، مسکو دوباره بر منطقه دونباس شرقی تمرکز کرده است.

اندیشکده «مؤسسه مطالعات جنگ» مستقر در واشنگتن گفت که ارتش روسیه پس از متمرکز کردن اکثریت قریب به اتفاق قدرت رزمی خود برای تصرف سیویرودونتسک و شهر دوقلویش، لیسیچانسک، به قیمت سایر محورهای پیشروی، متحمل تلفات سنگین شده است. 

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!