جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۵:۳۲
نظامی بین الملل - کد خبر : 16526
پنجشنبه، ۲۴ شهريور، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

سندرم سرما و جنگی که روس ها در آن تبحر دارند؛ پوتین در حال نابودی یا منتظر فرصت؛ زمستان سخت باز هم به داد روسیه می رسد؟

ولادیمیر پوتین منتظر فرا رسیدن سرماست و غرب و اوکراین نیز سخت در تلاشند تا قبل از آمدن زمستان جنگ را به پایان برسانند. حملات متعدد اوکراین به مناطق اشغالی و صبوری روسیه در برابر این حملات هم در همین چارچوب قابل تفسیر است.

سندرم سرما و جنگی که روس ها در آن تبحر دارند؛ پوتین در حال نابودی یا منتظر فرصت؛ زمستان سخت باز هم به داد روسیه می رسد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وضعیت جنگ در اوکراین در حال تغییر است. مقامات اوکراینی روز شنبه عکس‌ هایی را به اشتراک گذاشتند که نشان می داد سربازانشان پرچم اوکراین را بر فراز مرکز اصلی راه‌آهن که روس ها از آن برای رساندن تجهیزات به نیروهای خود در شمال شرقی کشور استفاده می کردند، به اهتزاز درآورده‌اند.

بر اساس گزارش اخیر رویترز، اکنون که اوکراینی‌ ها به شهر کوپیانسک رسیده‌اند، جایی که خطوط ریلی روسیه را به شرق اوکراین متصل می‌کند، موفق شده اند تا مسیر اصلی لجستیکی مسکو نفوذ کنند و احتمالاً هزاران سرباز روسی را به دام انداخته اند.

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم در یک سخنرانی ویدئویی شبانه گفت که در طول پیشروی های اخیر حداقل 30 شهرک در منطقه خارکیف آزاد شده اند.

وی در سخنرانی ویدئویی خود گفت: "ارتش، واحدهای اطلاعاتی و سرویس های امنیتی ما در چندین منطقه عملیاتی درگیری های فعال را انجام می دهند. آنها این کار را با موفقیت انجام می دهند."

بعد از پیشروی های اخیر اوکراین، مقامات این کشور از غربی ها خواستند که تجهیزات و تسلیحات بیشتری برای آنان بفرستند. در همین رابطه، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین با ادعای اینکه کی‌یف قابلیت شکست ارتش روسیه را دارد، گفت که اوکراین نیازمند جنگ‌افزارهای بیشتری است.

اگرچه آلمان سامانه‌های هویتزر به اوکراین فرستاده است، اما کی‌یف خواستار تانک‌های جنگی «لئوپارد»، خودروهای جنگی پیاده نظام «ماردر» و تانک‌های ضد هوایی «گپارد» است.

همچنین زلنسکی بارها از انگلیس و آمریکا خواسته که موشک های جدید به کی‌یف بفرستند تا اوکراین بتواند در جنگ پیروز شود.

 

سندرم سرما و جنگی که روس ها در آن تبحر دارند

اما علت حملات متعدد اوکراین، پیش روی آنها و حمایت همه جانبه غرب از آنان چیست؟ به نظر می رسد ترس غرب از "سندرم سرمای روسیه" علت این فعالیت ها باشد. فصل سرما در حال فرا رسیدن است و غربی ها از حالا نگران یخبندان ناشی از کمبود گاز به علت جنگ هستند. بدون گاز روسیه، کشورهای غربی به خصوص بلژیک و آلمان با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهند بود و ممکن است وضعیت زندگی در این کشورها به کلی مختل شود.

این ترس فقط مربوط به کشورهای دریافت کننده گاز نیست. اوکراین هم نگران جنگ در سرما است. اگرچه اوکراین خود کشوری سردسیر است اما توان نظامی روسیه را ندارد. روس ها استاد جنگ در سرما هستند. آنها به همین طریق توانستند دو جنگ بزرگ را پیروز شده و بر دو جهانگشا غلبه کنند. نتیجه جنگ روسیه با ارتش ناپلئون بناپارت را سرمای شدید رقم زد. ارتش ناپلئون از هر جهت بر ارتش روسیه برتری داشت‌ اما روس ها با عقب نشینی و تاخیر جنگ تا پاییز و زمستان، خطوط ارتباطی ارتش فرانسه را قطع کرده و ارتش ناپلئون را زمین‌گیر کردند. روایت است که بناپارت با ۴۰۰ هزار سرباز از رودخانه نیمن عبور کرد و وارد روسیه شد اما تنها با ۹۰ هزار سرباز مجددا از این رودخانه عبور کرده و از روسیه خارج شد.

سرنوشت جنگ جهانی دوم را هم سرما تعیین کرد. ارتش هیتلر تا زمان جنگ با شوروی شکست ناپذیر بود. هیتلر اولین شکست خود را در استالینگراد تجربه کرد. سرمای کشنده روسیه نقش تعیین کننده ای در سرنوشت این جنگ و شکست های بعدی هیتلر در جبهه شرقی داشت.

 

آیا اوکراین باید از زمستان بترسد؟

به نظر می رسد پوتین همانند اسلاف خود دل‌ به سرمای زمستانی بسته است. البته شکی نیست که جنگ اوکراین با جنگ دوم جهانی و جنگ با ناپلئون فرق دارد. در جنگ فعلی، روسیه مهاجم است در حالیکه در دو جنگ دیگر، مدافع بوده است. همچنین، اوکراین، خود سرزمینی سردسیر است و مردمانش بر خلاف آلمان ها و فرانسوی ها به سرمای کشنده عادت دارند و نحوه جنگ در یخبندان را هم بلدند. با این حال، به نظر می رسد فرا رسیدن زمستان می تواند معادلات جنگ را به هم زده و کفه ترازو را به نفع روسیه تغییر دهد.

هدف روسیه از جنگ زمستانی، غرب است نه اوکراین. همانطور که گفته شد احتیاج مبرم غربی ها به گاز احتمالا آنها را در موضع ضعف قرار دهد. همچنین، بسیاری از سربازان و تسلیحات اوکراین از کشورهای غربی وارد می شوند و سرما می تواند خطوط ارتباطی کشورهای غربی با اوکراین را قطع کند. همچنین نباید از خاطر برد که ارتش روسیه مجهز به مدرن ترین تسلیحات نظامی است که در فصول سرد و یخ بندان ها کارایی داشته و می توانند مخرب باشند اما اوکراین فاقد سلاح های مجهز بومی بوده و بیشتر، تسلیحاتی را از غرب دریافت می کند که برای جنگ در زمستان مناسب نیستند.

این شواهد همه نشان از این دارد ولادیمیر پوتین منتظر فرا رسیدن سرما است و غرب و اوکراین نیز سخت در تلاشند تا قبل از آمدن زمستان جنگ را به پایان رسانده یا وضعیت استراتژیک خود را بهتر کنند. حملات متعدد اوکراین به مناطق اشغالی و صبوری روسیه در برابر این حملات هم در همین چارچوب و نظریه قابل تفسیر است. باید دید جنگ بزرگ به زمستان می رسد یا نه‌.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!