جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۸:۵۰
اقتصاد بین الملل - کد خبر : 14096
دوشنبه، ۰۸ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

سرمایه گذاری 18 میلیارد دلاری نیسان برای باقی ماندن در رقابت الکتریکی شدن

شرکت خودروسازی نیسان اعلام کرد که 17.59 میلیارد دلار را طی پنج سال برای تسریع برقی‌سازی وسایل نقلیه خود هزینه می‌کند تا بتواند با رقبا در یکی از عرصه هایی که سریع‌ترین رشد را برای خودروسازان دارد، برابری کند.

سرمایه گذاری 18 میلیارد دلاری نیسان برای باقی ماندن در رقابت الکتریکی شدن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این اولین باری است که خودروساز شماره 3 ژاپن، یکی از اولین سازندگان خودروهای الکتریکی بازار در جهان با مدل "Leaf" که بیش از یک دهه پیش معرفی شد، از طرح جامع الکتریکی سازی وسایل نقلیه خود رونمایی می کند.

به نقل از رویترز، نیسان دو برابر دهه قبل برای سهمی از بازار خودروهای برقی هزینه خواهد کرد تا بتواند به رقبای خود از جمله شرکت تویوتا و شرکت‌های جدیدتر مانند تسلا در عرصه خودروهای برقی برسد.

نیسان روز دوشنبه اعلام کرد که تا سال 2030، 23 وسیله نقلیه برقی از جمله 15 خودروی الکتریکی را روانه بازار خواهد کرد و می خواهد هزینه باتری لیتیوم یونی را تا 65 درصد در مدت هشت سال کاهش دهد. همچنین قصد دارد تا مارس 2029 تمام باتری های حالت جامد را که بالقوه جریان بازی را عوض می کنند، معرفی کند.

ماکوتو اوچیدا، مدیر اجرایی، گفت که این تعهدات، خودروهای برقی را برای رانندگان بیشتری مقرون به صرفه می کند.

سهام نیسان در روز دوشنبه 5.6 درصد کاهش یافت و عملکرد ضعیفتری نسبت به رقبای اصلی خود داشت.

برخی از تحلیلگران از طرح نیسان استقبال نکرده و خاطرنشان کردند که نیسان قبلاً از رقبای خود در زمینه خودروهای الکتریکی عقب مانده است.

ماسایوکی اوتانی، تحلیلگر ارشد "Securities Japan Ltd"، همچنین گفت که سهام خودرو در روز دوشنبه به دلیل نگرانی‌هایی که نوع جدید ویروس کرونا ایجاد کرده است، سقوط کرد.

وی گفت: «دیدگاه بلندمدت نیسان در زمانی ارائه شد که شاید بازار پذیرای آن نیست. می توان گفت که این خبر نشان دهنده افزایش عظیم سرمایه گذاری توسط این شرکت است که باید محتاطانه با آن برخورد شود.»

طرح برقی‌سازی نیسان در حالی انجام می‌شود که از طرح افزایش حجم فروش که توسط رئیس سابق کارلوس گون انجام شده بود، عقب‌نشینی کرد و ظرفیت تولید و انواع مدل‌ها را به یک پنجم کاهش داد تا سودآوری بهبود یابد. 

اشوانی گوپتا، مدیر عملیاتی نیسان در پاسخ به سوالی درباره قیمت سهام این شرکت گفت: «برای نیسان بسیار مهم است که نشان دهد به کجا می رویم، و برنامه امروز یک چشم انداز و جهتی است که در مورد آینده صحبت می کند.» 

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی  (IEA)، اگرچه هنوز تنها بخش کوچکی از وسایل نقلیه الکتریکی در جاده‌ها وجود دارد، ثبت جهانی خودروهای برقی در سال 2020 رشد 41 درصدی داشته است، حتی در حالی که بازار کلی خودرو تقریباً یک ششم کاهش یافته است.

در نشست آب و هوای سازمان ملل در گلاسکو این ماه، خودروسازان بزرگ از جمله جنرال موتورز و شرکت فورد موتور تعهدی را امضا کردند که آن ها را متعهد می‌کند تا سال 2040 خودروهای سوخت فسیلی را کنار بگذارند.

نیسان اما متعهد به کنار گذاشتن خودروهای بنزینی نشده است. این شرکت روز دوشنبه گفت که نیمی از ترکیب خودروهایش تا سال 2030 الکتریکی خواهند شد، از جمله خودروهای برقی و هیبریدی آن. مدیر اجرایی، گوپتا گفت که هدف یک نقطه مرجع است که ممکن است تغییر کند.

نیسان در حالی که برای رقابت برای تقاضای فزاینده خودروهای برقی آماده می‌شود، در ماه جولای با شریک چینی خود "Envision AESC" برای ساخت یک کارخانه باتری‌سازی غول‌پیکر در بریتانیا متعهد شد که قرار است سالانه 100000 خودرو از جمله مدل جدید کراس اوور را تامین کند.

رقبا، از جمله تویوتا، که همچنین از امضای تعهد گلاسکو خودداری کرد، نیز تولید باتری خود را افزایش می دهد.

بزرگترین خودروساز جهان، تویوتا، از نظر حجم تولید قصد دارد تا سال 2025، 15 مدل خودروی برقی باتری دار (BEV) در سراسر جهان داشته باشد و تا سال 2030 مبلغ 13.5 میلیارد دلار برای توسعه باتری های برقی ارزان تر و قدرتمندتر و سیستم تامین آن ها هزینه خواهد کرد.

تویوتا گفته است که قصد دارد باتری های حالت جامد را تا اواسط دهه 2020 معرفی کند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!