جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۳:۴۴
بهداشت و درمان - کد خبر : 15138
شنبه، ۲۵ دي، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

ساماندهی مصرف آنتی بیوتیک‌ها

دکتر گویا گفت: به دلیل مقاومت میکروبی، اکنون برخی امراض به بیماری های غیرقابل درمان تبدیل شده‌اند.

ساماندهی مصرف آنتی بیوتیک‌ها

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی ایران زمین، دکتر گویا گفت:  به دلیل مقاومت میکروبی اکنون برخی امراض به بیماری های غیرقابل درمان تبدیل شده‌اند.  

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیروزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مقاومت میکروبی به یک معضل بزرگ برای کشورها و به ابرچالش نظام های سلامت دنیا تبدیل شده است.

وی ادامه داد: مقاومت میکروبی از حد گذشته و دیگر برای برخی از بیماری‌های نظیر سل، مالاریا، برخی از انواع اسهال و بیماری‌های مقاربتی درمان‌های معمولی پاسخگو نیست.

دکتر محمد مهدی گویا بیان کرد: تهدید مقاومت میکروبی مربوط به آینده نیست و ما هم اکنون در مرکز این تهدید قرار داریم. به دلیل بی‌توجهی به  این مساله اکنون برخی داروها قیمت‌های گزافی یافته‌اند؛ در حالی که هم عوارض بیشتر و هم اثربخشی کمتری نسبت به داروهای قبلی دارند.

وی اظهار کرد: در شصت و هشتمین اجلاس جهانی سلامت که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد برنامه عملیاتی مهار مقاومت میکروبی با رویکرد یکپارچه سلامت به تصویب رسید.

گویا خاطرنشان کرد: در این اجلاس بر مشارکت سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و سازمان جهانی سلامت حیوانات (OIE) در برنامه مهار مقاومت میکروبی تاکید شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: مصرف آنتی بیوتیک‌ها باید ساماندهی شود. وقتی پروتکلی برای درمان یک بیماری تدوین و ابلاغ می‌شود تمام مراکز بهداشتی و درمانی باید مطابق با آن عمل کنند. در جریان کووید ۱۹ شاهد بودیم برخی‌ها اسم داروهایی را بردند که نه تنها در درمان این بیماری موثر نبود بلکه پروتکل‌ها را زیر سئوال می‌برد.

وی یادآور شد: باید کاری کنیم تا عفونتِ بیماری هایی که در برابر داروها مقاومت دارند روز به روز کاهش یابد. ساماندهی تولید دارو برای استفاده یا عدم استفاده از داروهای مقاومت میکروبی مهم است.

دکتر محمد مهدی گویا در ادامه یادآور شد: این کمیته باید دارای زیر کمیته‌هایی در بخش‌های آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری و کنترل، مراقبت مصرف داروهای ضد میکروبی، پژوهش و تحقیقات باشد.

معاونت بهداشت، معاونت درمان، سازمان غذا و دارو، آزمایشگاه مرجع سلامت، آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو، مرکز آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور، سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان حفاظت محیط زیست جز سازمان‌های همکار در برنامه مهار مقاومت میکروبی هستند.

وی در پایان گفت: نظام مراقبت مقاومت میکروبی در هشت بیمارستان منتخب اجرایی شده و در سال جاری تعداد این مراکز به ۱۶ بیمارستان افزایش خواهد یافت.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!