جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۳:۲۴
محیط زیست - کد خبر : 15327
سه شنبه، ۰۵ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

سال آینده احتمال افزایش آتش سوزی جنگل‌ها وجود دارد

رئیس سازمان جنگل‌ها با توجه به افزایش بارندگی و فراوانی پوشش گیاهی، گفت: این احتمال می‌رود که شاهد افزایش حریق در سال آینده باشیم.

سال آینده احتمال افزایش آتش سوزی جنگل‌ها وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل ازخبرگزاری مهر، مسعود منصور در دومین گردهمایی سراسری فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی کشور که روز دوشنبه به‌صورت ویدئو کنفراس برگزار شد، عنوان کرد: نگاه سازمان جنگل‌ها به حفاظت، حفاظت فنی و مدیریت حفاظتی است و در عرصه‌های منابع طبیعی که دارای طرح و مجری هستند، حفاظت از آن محدوده برعهده مجریان طرح است و نیروهای منابع طبیعی نقش نظارتی دارند.

رئیس سازمان جنگل‌ها هوشمندسازی حفاظت در منابع طبیعی را از اهداف بلند سازمان بر شمرد و گفت: یگان حفاظت به عنوان ضابط خاص با جرایم مشهود و جرم مقابله می‌کند. لذا یکی از وظایف مهم دفتر فنی حفاظت تهیه تجهیزات و توزیع آن در استان‌ها و پشتیبانی از یگان حفاظت است.

وی با تاکید بر پرداخت به‌موقع حقوق جنگلبانان تصریح کرد: در چهار مورد پرداخت حقوق نیروهای حفاظتی، پیشگیری از آفات و بیماری درختان، حریق جنگل‌ها و مراتع و هزینه دعاوی پرونده‌ها هیچ گونه محدودیت منابع وجود نداشته است و مدیران برای پیشبرد امور در این موضوعات مهم نباید کارها را معطل اعتبارات و بودجه کنند.

او از فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی خواست بر کار نیروهای حفاظتی که در قالب شرکت کار می‌کنند، نظارت کامل داشته باشند زیرا شرکت‌ها از سازمان پول می‌گیرند تا حقوق نیروهای حفاظتی را پرداخت کنند اما بسیاری از مواقع حقوق نیروهای حفاظتی دو تا سه ماه به تعویق می‌افتد و باید بر این کار نظارت لازم انجام شود.

منصور با تاکید بر اینکه یگان حفاظت تشکیلاتی مجزا از بدنه منابع طبیعی نیست و همانگونه که مدیر یک مجموعه مشکلات اداره جنگل را حل می‌کند باید به مشکلات یگان حفاظت نیز رسیدگی نماید، اظهار داشت: اکنون حوزه استحفاظی نیروهای حفاظتی مشخص است و نیروها اکنون وظیفه خود را می‌دانند و ۲۰ اداره کل منابع طبیعی استان‌ها تا پایان امسال به بی‌سیم دیجیتال مجهز می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره قاچاق درختان جنگلی نیز گفت: چوب اکنون از قیمت بالایی برخوردار است و احتمال اینکه این پدیده افزایش پیدا کند، زیاد است. از این رو برای مقابله با قاچاق چوب موضوع مهم پیشگیری است و باید تلاش کنیم تا قاچاق چوب انجام نشود.

در ادامه این گردهمایی سرهنگ رضا اکبری - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور یاد و خاطره ۲۱ شهید و ۵۰۰ ایثارگر منابع طبیعی کشور را گرامی داشت و گفت: وجود این جان نثاران و شهیدان راه انفال، نشان از عزم سازمان جنگل‌ها و یگان حفاظت در راه پاسداری از عرصه‌های منابع طبیعی دارد و باب شهادت روی سازمان جنگل‌ها باز است.

وی همچنین گفت: از ابتدای سال تاکنون ۸۰ هزار اخبار و گزارش توسط مردم از طریق سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به مراکز فرماندهی یگان مخابره و اطلاع رسانی شده که همه این اخبار در مناطق مربوطه عملیاتی شده است.

اکبری افزود: برای جلوگیری از تخریب و تصرفات منابع طبیعی در سال جاری بیش ۳۵ هزار پرونده قضائی تشکیل و ۵۰۰۰ نفر از متعرضان به منابع طبیعی و زمین خواران دستگیر و در این رابطه ۳۵۰۰ دستگاه خودروی متخلف توقیف و با پرونده‌های متشکله جهت رسیدگی تحویل مراجع قضائی شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور همچنین از کاهش ۴۶ درصدی حریق در جنگل‌ها و مراتع به لحاظ سطح و ۴۹ درصدی به لحاظ تعداد فقرات در مقایسه با سال گذشته خبر داد و خاطر نشان کرد: این میزان کاهش به خاطر تشدید اقدامات حفاظتی، مشارکت مردم و به‌کارگیری از فناوری‌های نوین روز مانند استفاده از بی‌سیم، نصب دوربین در مناطق بحرانی و مبادی جنگلی و استفاده از پهپاد است.

وی همچنین در این نشست به اقداماتی نظیر هوشمند سازی حفاظت، رصد و پایش خودروهای گشت و مراقبت با استفاده از جی پی اس، استفاده نیروهای حفاظتی از لباس‌های فرم، افزایش اعتبارات بخش حفاظت و پرداخت به موقع حقوق نیروهای حفاظتی اشاره کرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در پایان خطاب به فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از پیش‌بینی افزایش احتمالی حریق در جنگل‌ها و مراتع در سال آینده خبر داد و گفت: این احتمال می‌رود که با افزایش بارندگی و فراوانی پوشش گیاهی شاهد افزایش حریق در سال آینده باشیم، از این رو باید پیش‌بینی‌های لازم با تهیه و تجهیز امکانات و تجهیز حوضچه‌های آب و دیگر امکانات لازم در مناطق بحرانی از وقوع آتش سوزی پیشگیری شود.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!