جمعه، 28 ارديبهشت، 1403 | Friday 17th of May 2024
۰۰:۳۹
تحلیل هیبریدی - کد خبر : 15619
جمعه، ۲۲ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

سال 1405 و اهداف جنگ شناختی علیه ایران

در مقاله قبلی تعریف جنگ شناختی را بدین گونه ارائه نمودیم: جنگ شناختی همگرایی عملیات روانی، جنگ اطلاعاتی، سیستم مراقبت و شناسایی، جنگ الکترونیک و عملیات سایبری با زیرساخت دیجیتالی و شبکه‌ای است.

سال 1405 و اهداف جنگ شناختی علیه ایران

به گزارش گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، با توجه به‌پیش بینی‌های انجام‌گرفته توسط اندیشمندان تا سال 2025 تغییرات شگرفی درزمینه فضای مجازی و سایبر و زیرساخت‌های دیجیتالی در دنیا رخ خواهد داد و ایران با توجه به استعداد و جذابیت‌هایی که برای ارکان قدرت جهانی دارد حتماً کانون انجام جنگ‌های شناختی با ابزار جدید خواهد بود. رهبر انقلاب چند روز پیش در خصوص هجمه‌های ترکیبی جدید علیه ایران هشدار دادند و این خود مؤید این مطلب است.

گزارش‌های سازمان‌های تحقیقاتی وابسته به سازمان ملل گزارش داده‌اند، که اینترنت اشیا آینده بسیار شگرفی خواهد داشت. جورچین هوشمند سازی جهانی در حال شکل‌گیری است و متأسفانه هیچ‌کدام از نهادهای مسئول رویکردی برای مقابله یا حتی ایجاد فرهنگ استفاده از این امکانات را نداشته و از همان سناریو تکراری مقابله و فیلترینگ و محدودسازی بعد از گذشت زمان، استفاده خواهند کرد، که باعث یأس در قشر فرهیخته و صاحب‌نظران خواهد بود.

 

تحولات فنّاورانه 5 سال آینده

دانشمندان معتقدند تا سال 1405 طوفان تحولات زیر زندگی ما را درخواهد نوردید و باید از این آرامش فعلی استفاده کنیم و به فکر فرهنگ‌سازی و هدایت این هجمه‌ها باشیم.

  1. اسباب‌بازی کودک شما، چهره و نام او را به خاطر می‌آورد و از او فیلم می‌گیرد. لوازم‌خانگی به فرمان‌های صوتی پاسخ می‌دهند و خودشان تخم‌مرغ و شیر سفارش می‌دهند.
  2. در آینده افراد معلول می‌توانند بافکر کردن اندام مصنوعی خود را به حرکت دربیاورند و اشیا را جابجا کنند، رانندگی کنند و در یک‌کلام توانایی حسی و کنترل حرکتی خود را به دست بیاورند.
  3. ربات‌ها در سیارک‌ها معدن‌کاوی می‌کنند، فقط استخراج از یک سیارک می‌تواند به‌اندازه کل تاریخ بشریت پلاتینیوم تولید کند.
  4. همان‌طور که در مقاله قبلی اشاره کردیم طی دهه آینده شاهد تولد اخلاقی‌ترین، مغذی‌ترین و سازگارترین سیستم با محیط‌زیست برای تولید پروتئین خواهیم بود؛ کشاورزی سلولی، مبتنی بر سلول‌های بنیادی، گوشت گاو، مرغ و ماهی تولید می‌کند.
  5. شما یک‌ یخچال دو قلوی دیجیتال خواهید داشت که مانند شما فکر می‌کند و بنابراین به‌جای شما تصمیم‌گیری می‌کند و تعاملات اجتماعی برقرار می‌کند.
  6. فرمان‌ روایان‌ جدید ‌جهان ‌کسانی ‌هستند که‌ برجهان‌ مجازی ‌مسلط‌اند.
  7. پیامبران‌ جدید ‌کسانی‌ هستند ‌که ‌در ‌شبکه‌های ‌اجتماعی ‌بیشترین پیرو‌ رادارند.‌
  8. میلیاردرهای ‌جدید ‌کسانی ‌هستند‌ که‌ در‌دنیای ‌مجازی ‌تولید ‌ارزش‌ و محتوا می‌کنند.
  9. هک کردن رونق و رواج می‌گیرد و حریم خصوصی و امنیت اهمیت بسیار بیشتری می‌یابد.
  10. گسترش هویت‌های چندگانه: شما می‌توانید در محیط فیزیکی یک زن باشید و در محیط مجازی یک مرد
  11. از اینترنت اشیا امروزه در حوزه اتومبیل‌های خودران، ارتباط خودروها با یکدیگر و همین‌طور پیروی از علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود که موجب صرفه‌جویی بسیاری در مصرف سوخت، می‌شود.
  12. گردش مالی اینترنت اشیا به بیش از 1000 میلیارد دلار خواهد رسید.

با توجه تحولات فنّاورانه بالا که بیشتر به استفاده از ابزار هوش مصنوعی دلالت دارد و کشورهایی مانند چین و روسیه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری برای توسعه این فناوری نموده‌اند، لازم است در ادامه به تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی انسان پرداخته شود.

تأثیر و دخالت هوش مصنوعی بر تفکر و شناخت، تصادفی نیست، بلکه از قوانین عینی خاصی پیروی می‌کند. ابتدا لازم است این قوانین و مکانیسم‌ها روشن شود تا عوامل کلیدی، مسیرها، کانال‌ها، روش‌ها و متغیرهای قابل‌کنترل نقش هوش مصنوعی در تفکر و شناخت یافت شود و در نتیجه اثربخشی هدفمند هوش مصنوعی افزایش یابد. در جنگ شناختی، نقش درک شده از دلیل اینکه هوش مصنوعی می‌تواند به‌طور مؤثر بر تفکر و شناخت تأثیر بگذارد در وجود عینی آن به‌عنوان فناوری نه به‌عنوان انسان در دنیای واقعی نهفته است.

مردم به‌عنوان عامل پیشرو در استراتژی و نبرد، نیازهای واقع‌بینانه به پنهان کردن حقیقت و آشکار ساختن باطل و انعطاف‌پذیری برای تغییر در پاسخ به موقعیت را دارند. تفکر و شناخت طرف مقابل ممکن است اثر معکوس داشته باشد. اگرچه جوهره و پیشینه هوش مصنوعی همچنان مردم هستند، اما ویژگی‌های علمی، هویت «فنی» و وضعیت پایدار آن‌که به نظر می‌رسد فراتر از طبقات، کشور، سیاست‌های حزبی و ایدئولوژی است، برعکس، بیشتر از مردم احتمال دارد حس اعتماد را ایجاد کند؛ و در نتیجه احتمال تأثیرگذاری آن بیشتر است. مخالفان اغلب نقش غیرقابل‌تصوری ایفا می‌کنند. بر این اساس است که داده‌ها، اطلاعات، مفاهیم و ... که به نظر می‌رسد توسط ماشین‌های هوشمند تولید می‌شوند، تأثیر مستقیم و مؤثرتری بر تفکر و شناخت دارند. توانمندسازی ماشین‌ها با هوش مصنوعی، باعث می‌شود آن‌ها بیشتر بتوانند اراده انسان را منعکس کنند و به‌طور ضمنی و کارآمدتر بر مخالفان تأثیر بگذارند.

قانون این است که اطلاعات با سرعت و فرکانس بالا به یک انسان ارسال می‌شود که می‌تواند باعث تغییر کیفی شناختی طرف مقابل از ناباوری به باور و از عدم تائید به تائید شود. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ماشین‌های هوشمند با استفاده از این قانون این است که می‌توانند بدون خستگی اطلاعات مشابه را با حجم زیاد منتقل کنند و به‌طور مؤثرتری بر روی تفکر و شناخت اشیاء خاص تأثیر بگذارند. استفاده از هوش مصنوعی برای اجرای تفکر قدرتمندتر و سرکوب شناختی یکی از ویژگی‌های جدید جنگ شناختی است.

هوش مصنوعی محصول تفکر و شناخت است که به‌نوبه خود بر تفکر و شناخت تأثیر می‌گذارد و تأثیر و دخالت آن در تفکر و شناخت باید از قانون عملیات تفکر و شناخت تبعیت کند. جوهر تفکر و شناخت در ادراک، شناسایی، تجزیه‌وتحلیل، قضاوت، تصمیم‌گیری و انتخاب چیزهای عینی و عملیات رزمی بر اساس اطلاعاتی ادراک‌شده، دانش و تجربه موجود و با کمک ابزارهای خاص نهفته است. تأثیر هوش مصنوعی بر تفکر و شناخت عمدتاً استفاده از اطلاعات گرایش برای القا و تأثیرگذاری بر رشد تفکر و شناخت مطابق جهت تعیین‌شده و نتایج مورد انتظار است.

 

 ابزار اصلی برای پیروزی هوش مصنوعی در جنگ شناختی

 هوش مصنوعی بر روی تفکر و شناخت تأثیر می‌گذارد، همان‌طور که سایر فناوری‌ها بر تفکر و شناخت تأثیر می‌گذارند و دارای ویژگی سبکی است که تفاوت چشمگیری با سایر بازیگران این عرصه دارد. برای تفکر و شناخت، هوش مصنوعی یک وحدت متضاد است که به سطح هوش علم و فناوری و اشیاء آن نزدیک است. این رابطه خاص وحدت اضداد که بسیار متفاوت از رویارویی‌های نظامی قبلی است، در هوش بالای رویارویی، یکپارچگی بالا و تعامل بالای کارکردها منعکس می‌شود و ویژگی‌های سبک منحصربه‌فردی دارد.

ترکیبی از دیسک‌های نرم و سخت به‌عنوان یک‌شکل پیشرفته از فناوری مدرن، هوش مصنوعی بیشتر در قالب نرم‌افزار وجود دارد. این هوش مستقیماً بر تفکر و شناخت تأثیر نمی‌گذارد. باید به یک حامل ماده خاص متصل شود، کاملاً ارتقا یافته و به یک پلتفرم مواد هوشمند تبدیل شود که بتواند تغییرات را در ذهن مخاطب ایجاد نماید. در جنگ اخیر قره‌باغ تحلیل‌های زیادی در کشور صورت گرفت. اگرچه ارتش ارمنستان نیز در جنگ تعدادی پهپاد در اختیار داشت؛ اما به دلیل تأخیر پشتیبانی نرم‌افزاری و عدم آموزش کاربران در خصوص استفاده در شرایط جنگی کارایی رزمی مشابه پهپادهای نظامی آذربایجان نداشت و باعث مغلوب شدن در برابر آذربایجان گردید. تجهیزات روسیه به‌طورکلی دارای نسخه‌های صادراتی با کاهش عملکرد هستند، تفاوت بین این دو نسخه عمدتاً در نرم‌افزار است. مشاهده می‌شود که ادغام نرم افزار و سخت‌افزار کارآمد، دو بال مهم سلاح‌ها و تجهیزات مدرن به‌ویژه سلاح‌ها و تجهیزات هوشمند است. این ادوات هوشمند با نرم‌افزار و سخت‌افزار، آمادگی جسمانی، مهارت‌ها و هوش افراد را تا حد زیادی افزایش می‌دهند، قابلیت‌های محافظت، تحرک و آسیب سلاح‌ها و تجهیزات را تا حد زیادی افزایش می‌دهند و به قابلیت‌های رزمی هوش مصنوعی اختیارات و توانایی کاملی می‌بخشند.

با توجه به موارد بالا در آستانه تحولات عظیمی هستیم؛ فضای متاورس، اینترنت استار لینک، اینترنت اشیا، القا مالکیت اشتراکی، رونق فروشگاه‌های اینترنتی در متاورس و همه و همه به دنبال اهداف توسعه‌طلبانه قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا، روسیه و چین برای در دست گرفتن بازارهای جهانی و القا افکار و عقاید خود و ایجاد جامعه جهانی از طریق هوش مصنوعی هستند. متأسفانه در کشور بیشتر در مبانی اولیه تعامل با جهان، مشکلات اساسی داریم و فعلاً در این خصوص اقدامات قابل‌توجهی انجام‌نشده است.

عربستان سعودی و ترکیه سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در این خصوص در شرکت‌های صاحب فناوری نموده‌اند و افق‌های روشنی تا سال 1405 در پیش رودارند.

محسن شیرپاک

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
نظرات کاربران
  1. عالی بود

پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 28 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!