جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۶:۵۰
کرونا - کد خبر : 15482
سه شنبه، ۱۲ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

ساخت واکسن «نانویی» کرونا در ایران در مرحله نهایی

رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه و فناوری تأکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنم شرکت‌های دانش‌بنیان ما مراحل آخر تولید واکسن‌های نانویی را طی می‌کنند که امیدواریم تا سال آینده در دسترس عمومی قرار گیرند.

ساخت واکسن «نانویی» کرونا در ایران در مرحله نهایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین،‌ سید مهدی رضایت، استاد تمام دانشگاه و رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه و فناوری در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم،گفت: تعریف فناوری نانو حتی در کتاب‌های مدرسه هم وجود دارد و اکنون بیش از یک میلیون دانش‌آموز در این رابطه تحصیل کرده‌اند. به طور کلی تحقیق و توسعه در سطح مولکولی که منجر به تولید مواد، خواص و محصولات جدید بشوند فناوری نانو می‌گویند.

وی ادامه داد: در طی سال‌های ۸۴ الی ۹۴ ما بحث توسعه منابع انسانی داشتیم چرا که نیروی انسانی بسیار کم بود. در آن زمان ما سالی ۱۰ مقاله در این زمانه داشتیم اما اکنون روزی ۳۵ مقاله بین‌المللی تولید می‌کنیم که نشان‌گر پیشرفت علمی کشور است. 

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه و فناوری افزود: در ملاقاتی که در دهه ۸۰ با رهبر داشتیم مطرح کردیم که هدف ما ورود فناوری نانو به زندگی مردم است. باید در این قسمت اضافه کنم که ما در گذشته رتبه ۵۷ در پیشرفت علمی داشتیم اما اکنون چندین سالی می‌شود که رتبه چهارم پیشرفت علمی را داریم. در این رتبه‌بندی ابتدا آمریکا، چین و هند وجود دارند.

رضایت اضافه کرد: نگاه ما در برنامه ۱۰ ساله دوم به سمت بازارهای کاری است. با وجود سختی‌ها و تحریم‌ها فناوری نانو تلاش می‌کند به کشورهای دیگر وارد شود که اکنون با بیش از ۴۰ کشور مانند کره، چین، عراق و افغانستان مراوده داریم.

وی بیان داشت: در حال حاضر ما بیش از ۴۰ هزار نفر نیرو تربیت شده بالا‌تر از کارشناسی ارشد در صنعت فناوری نانو داریم. بسیاری این افراد برای آموزش به کشورهای مختلف، حتی در آمریکای لاتین می‌روند و از آن کشو‌رها دانشجو قبول می‌کنند.

 رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه و فناوری گفت: فناوری زمانی اثر خود را نشان می‌دهد که وارد زندگی مردم شود. در بحث فناوری نانو ما چند حوزه اولویت داریم که شامل آب، کشاورزی، انرژی ساختمان و سلامت می‌شود. یک مثال ملموس آن داروهای نانویی برای سرطان هستند که عوارض بسیار کمی نسبت به دیگر داروها دارند.

رضایت ابراز داشت: اکنون با استفاده از فناوری نانو این داروها در ایران تولید داخلی شده‌اند و حتی به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. برای مثال دارویی که در گذشته نمونه خارجی آن ۸۰۰ دلار بوده اکنون با بیمه به قیمت ۷۰ هزار تومان در می‌آید. 

 وی متذکر شد: ما توانسته‌ایم یکی دیگر از داروهای نانویی کشورمان را تا ۴ الی ۵ میلیون دلار به ترکیه صادر کنیم. اکنون ساخت واکسن‌های کرونا در کشور ما در بخش‌های نهایی با کمک فناوری نانو صورت گرفته‌اند.

رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه و فناوری تأکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنم شرکت‌های دانش‌بنیان ما مراحل آخر تولید واکسن‌های نانویی را طی می‌کنند که امیدواریم تا سال آینده در دسترس عمومی قرار گیرند.

رضایت ادامه داد: در بحث آب ما توانسته‌ایم تقریباً تمامی جوانب آن را با فناوری نانو کنترل کنیم. برای مثال ما می‌توانیم سموم آب و پسآب را دفع کنیم و استفاده دوباره داشته باشیم. به طور کلی در بحث فناوری نانو دانشمندان معتقدند تمام بخش‌های زندگی انسان حتی پوشاک افراد تحت تأثیر فناوری نانو قرار خواهند گرفت.

وی درباره چشم‌انداز فناوری نانو در ایران گفت: در سال ۱۳۹۹ گردش مالی فناوری نانو ایران به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید. ما در زمانی که تحریم‌ها به این سختی نبود صادراتمان به بیش از ۶۰ الی ۷۰ میلیون دلار رسیده بود.

رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه و فناوری خاطرنشان کرد: ما اکنون به سختی‌های محدودیت‌های صنعت و فناوری نانو عادت کرده‌ایم اما پیش‌بینی ما آن است که تا سال ۱۴۰۴ رقم‌هایی که پیش‌تر مطرح شد سه الی چهار برابر شوند.

رضایت ادامه داد: در آخرین ملاقات خانواده نانو با رهبر، مقام معظم رهبری فرمودند علت پیشرفت شما در فناوری نانو آن است که در کنار ورود به موقع در این صنعت، برنامه داشته‌اید.

وی ابراز داشت: همچنین مدیریت و تیم مناسبی در فناوری نانو فعالیت داشته‌اند. خوشبختانه ما با حمایت مقام معظم رهبری مواجه بودیم اما متاسفانه سال‌هایی هم وجود داشته‌اند که بودجه فناوری نانو نصف شد و چالش‌های مختلفی شکل گرفت.

رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه و فناوری تصریح کرد:اما اکنون باز صحبت‌هایی با مدیران ارشد و مجلس شکل گرفته تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای آینده فناوری نانو وجود داشته باشد و چالش‌ها برطرف شوند.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!