جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۸:۰۵
اقتصاد بین الملل - کد خبر : 15599
چهارشنبه، ۲۰ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

زوج آمریکایی متهم به پولشویی 4.5 میلیارد دلاری در قالب بیت کوین

وزارت دادگستری ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که بزرگترین سرقت ارز دیجیتال را کشف کرده است و پرونده 3.6 میلیارد دلاری در قالب بیت کوین مربوط به هک صرافی ارز دیجیتال "Bitfinex" در سال 2016 را کشف و ضبط کرده است یک زن و شوهر را در این خصوص به اتهام پولشویی، دستگیر کرده است.

زوج آمریکایی متهم به پولشویی 4.5 میلیارد دلاری در قالب بیت کوین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به گفته دادستانی، ایلیا لیختنشتاین، 34 ساله، و همسرش، هدر مورگان، 31 ساله نیویورکی که صبح روز سه شنبه در منهتن دستگیر شدند، درآمدهای غیرقانونی را صرف خرید اقلامی از طلا و توکن‌های غیرقابل تعویض تا کارت هدیه 500 دلاری والمارت کردند.

به نقل از رویترز، این زوج پروفایل های عمومی فعالی داشتند، مورگان به عنوان خواننده رپ با نام "رازلخان"، که طبق گفته وبسایت شخصی اش اشاره ای به اسم چنگیز خان است، شناخته می شد.

لیزا موناکو، معاون دادستان کل، گفت که این بزرگترین مصادره مالی وزارت دادگستری بود و در بیانیه‌ای اضافه کرد که نشان می‌دهد ارز دیجیتال "یک منبع امن برای مجرمان نیست".

لیختنشتاین و مورگان متهم به توطئه برای ارتکاب پولشویی و همچنین کلاهبرداری از ایالات متحده هستند. این پرونده در یک دادگاه فدرال در واشنگتن دی سی تشکیل شد

قاضی دبرا فریمن در اولین حضور خود در دادگاه فدرال در منهتن در بعدازظهر سه شنبه 5 میلیون دلار وثیقه برای لیختن اشتاین و 3 میلیون دلار برای مورگان تعیین کرد و از والدین آنها خواست که خانه های خود را به عنوان ضمانت برای بازگشت به دادگاه تحویل دهند.

این زوج متهم به توطئه برای شستشوی 119754 بیت کوین هستند که پس از نفوذ یک هکر به بیت فینکس و انجام بیش از 2000 تراکنش غیرمجاز به سرقت رفته است. مقامات وزارت دادگستری گفتند که ارزش معاملات در آن زمان 71 میلیون دلار در قالب بیت کوین بود، اما با افزایش ارزش این رمزارز، ارزش آن اکنون به بیش از 4.5 میلیارد دلار رسیده است.

یک سرنخ کلیدی ممکن است از ورشکستگی یک بازار دیجیتال زیرزمینی در سال 2017 که برای شست‌وشوی بخشی از سرمایه‌ها استفاده می‌شد، به دست آمده باشد. مقامات ایالات متحده گفتند که بخشی از این پول به  "AlphaBay"، یک نسخه از eBay در دارک وب، منتقل شده است.

به گفته شرکت ردیابی ارزهای دیجیتال "Elliptic"، زمانی که سایت حذف شد، احتمالاً مقامات توانستند به گزارش‌های تراکنش داخلی "AlphaBay" دسترسی پیدا کنند و این تراکنش هاف آنها را به یک حساب ارز دیجیتال به نام لیختنشتاین متصل کرده است.

"Bitfinex" در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وزارت دادگستری همکاری می‌کند تا "شرایط لازم برای بازگرداندن بیت کوین دزدیده شده را ایجاد کند."

 

"از کسب و کار خود در برابر مجرمان سایبری محافظت کنید"

وزارت دادگستری گفت که لیختن اشتاین و مورگان سعی کردند از طریق شبکه ای از مبادلات ارزی پولشویی کنند.

مورگان علاوه بر پروفایل یک رپر، تجاربی در دنیای نقاشی، طراحی مد و نویسندگی دارد. یکی از فعالیت های اخیر او، "نکاتی برای محافظت از کسب و کار شما در برابر مجرمان سایبری" بود و مصاحبه ای با یک صاحب صرافی ارزهای دیجیتال در مورد نحوه جلوگیری از کلاهبرداری داشت.

فریمن گفت که هر دوی آنها در حبس خانگی و با نظارت الکترونیکی قرار خواهند گرفت و تا زمان محاکمه از شرکت در معاملات ارزهای دیجیتال منع خواهند شد. او گفت که یک قاضی در واشنگتن، جایی که جلسات بعدی برگزار خواهد شد، می تواند شرایط متفاوتی را تعیین کند.

دادستان ها به دنبال این بودند که هر دو را قبل از محاکمه بازداشت کنند، با این استدلال که آنها ممکن است فرار کنند؛ اما فریمن گفت که او تحت تأثیر استدلال وکیل مدافع، آنیرود بانسال قرار گرفت مبنی بر اینکه هم لیختنشتاین و هم مورگان می دانستند که از نوامبر تحت بازجویی قرار دارند و با این وجود در ایالات متحده باقی مانده اند.

مجرمان سایبری که به شرکت‌ها، شهرداری‌ها و افراد با باج‌افزار حمله می‌کنند، اغلب تقاضای پرداخت از طریق ارز دیجیتال دارند.

در یکی از نمونه‌های برجسته در سال گذشته، اعضای سابق گروه باج‌افزار "REvil" با استفاده از نرم‌افزار رمزگذاری به نام "DarkSide" برای حمله سایبری به خط لوله کلونیال، باعث کمبود گاز گسترده در سواحل شرقی ایالات متحده شدند.

بعداً وزارت دادگستری حدود 2.3 میلیون دلار باجی را که کلونیال در قالب رمزارز به هکرها پرداخت کرده بود، بازیابی کرد.

کنت پولیت، دستیار دادستان کل بخش جنایی این وزارتخانه گفت: «مواردی مانند این نشان می‌دهند که وزارت دادگستری می‌تواند رد پول را در سراسر بلاک چین دنبال کند، همانطور که ما همیشه آن را در سیستم مالی سنتی دنبال می‌کردیم.»

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!