چهارشنبه، 19 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 8th of May 2024
۱۴:۵۱
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 13239
پنجشنبه، ۲۲ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

زمان آن است که برای مدتی از وسایل دیجیتال دوری کنیم(خودتان می دانید که به آن احتیاج دارید)

مدت زمان زیادی خیره شدن به صفحات کامپیوتر و موبایل می تواند برای سلامتی مان مضر باشد، اما ما می توانیم خودمان را از چنگال تکنولوژی با تعیین اهداف، قوانین و حد و حدود آزاد کنیم.

زمان آن است که برای مدتی از وسایل دیجیتال دوری کنیم(خودتان می دانید که به آن احتیاج دارید)

چه زمانی دیگر کافیست؟

به گزارش گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، درست است که زمان زیادی از شروع ویروس کرونا می گذرد اما ما هنوز بدون هدف، اخبار غم انگیز مرتبط با این موضوع را خبر پس از خبر می خوانیم. بقیه روزتان نیز حتما مشغول تماشای فیلمی، دیدن ویدیویی در سطح اینترنت و یا انجام یک بازی کامپیوتری هستید.

هدف زندگی باید فرای این باشد. دیگر زمان آن است که به خودتان آمده و برای مدتی از وسایل دیجیتال دوری کنید.

نه، این به معنای ترک دائمی اینترنت نیست. هیچ کسی امروزه این انتظار را از شما ندارد. این موضوع را مانند یک رژیم و جایگزینی عادت های بد با عادت های خوب در نظر بگیرید که به چشم های خسته تان کمی استراحت می دهد.

کار های بسیاری هستند که در سطح اینترنت می توان انجام داد، اما میانه روی، اغلب اوقات بهترین قانون برای زندگی است و هنگامی که نیز موضوع استفاده از وسایل دیجیتال مطرح است، این قانون صادق است.

استفاده ی زیاد از وسایل دیجیتال می تواند به سلامت روان ما آسیب وارد کند که ممکن است ما را از خواب و انجام فعالیت های مفید تر محروم سازد. من به شخصه این موضوع را تجربه کرده ام.

پیش از شروع همه گیری، زمان میانگینی را که صرف ابزار دیجیتال می کردم حدود 3 ساعت در روز بود. اما در چندین ماه گذشته این زمان به 6 ساعت رسیده است.

برای مبارزه با این وضعیت چندین کار می توانیم انجام دهیم:

برنامه ریزی مشخصی داشته باشیم

کنار گذاشتن ابزار دیجیتال به کلی کار خوبی نیست. به هر حال، در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان با استفاده از این ابزار مشغول تحصیل هستند. پس گام اول این است که بسنجید کدام بخش از زمانی که مشغول به کار با ابزار دیجیتال هستید، بی هدف و مضر است و باعث ناراحتی شما می شود. گام دوم این است که یک برنامه معقول برای کاهش مصرف ابزار دیجیتال برای خود بریزید.

می توانید با اهداف ساده تر شروع کنید. به عنوان مثال خواندن اخبار را در آخر هفته ها به 20 دقیقه محدود کنید. اگر موفق شدید، این زمان را کم تر کنید و این را به تمام هفته گسترش دهید. تکرار به شما کمک می کند تا عادت های جدیدی را در خود ایجاد کنید.

مهمتر از همه، زمانی که در دنیای دیجیتال هستید را به عنوان شکلاتی فرض کنید که برخی اوقات به خودتان اجازه می دهید تا آن را بخورید. به آن به چشم یک زمان استراحت ننگرید که این ممکن است اثر عکس در شما داشته باشد.

منطقه ای خالی از تلفن همراه برای خود ایجاد کنید

ما معمولا تلفن همراه مان را در طول شب شارژ می کنیم، اما این بدین معنا نیست که تلفن مان هنگام خواب کنارمان باشد. مطالعات زیادی نشان داده اند که افرادی که شب ها گوشی همراهشان را در اتاق نگه می دارند، از خواب خوبی برخوردار نیستند. گوشی های هوشمند به چندین روش به خوابمان آسیب می زنند. نور آبی ساطع شده از صفحه ی این گوشی ها میتوانند ذهنمان را طوری گول بزند که مغزمان فکر کند که هنوز روز است و برخی از محتوا هایی(به خصوص اخبار) که ما مصرف می کنیم، ممکن است که ما را از لحاظ روانی تحریک کنند و ما را بیدار نگه دارند. پس بهتر است که تا یک ساعت قبل از ورود به رخت خواب از کار با گوشی اجتناب کنیم. علاوه بر این، در مجاورت گوشی همراه بودن شما را وسوسه می کند تا در میان شب بیدار شده و آن را چک کنید.

خارج از اتاق هم می توانیم منطقه ی خالی از تلفن همراه داشته باشیم. به عنوان مثال، میز غذا خوری، یک فرصت مناسب برای افراد خانواده است تا همگی با هم گوشی ها را، حداقل برای نیم ساعت کنار گذاشته و از کنار هم بودن لذت ببریم.

 در مقابل وابستگی ها مقاومت کنید

محصولات وابسته به تکنولوژی طوری طراح شده اند تا ما را به صفحات نمایش پیوند بزنند. دانشمندان می گویند که شرکت های تکنولوژی از تکنیک های روانشناسی رفتاری استفاده نموده اند تا ما را معتاد محصولاتشان کنند.

دانشمندان دو نوع وابستگی را برجسته کرده اند:

اهداف مصنوعی. مشابه بازی های رایانه ای، شبکه های اجتماعی اهدافی ایجاد می کنند که کاربران را درگیر خود نگه دارند. این اهداف به عنوان مثال تعداد لایک و فالوئر می باشند. مشکل کجاست؟ این اهداف انتهایی ندارند.

رسانه های تمام نشدنی. سایت یوتیوب به طور خودکار پس از پایان ویدیو فعلی، ویدیو پیشنهادی بعد را شروع می کند. در گذشته، پایانی طبیعی برای هر تجربه وجود داشت به عنوان مثال خواندن صفحه آخر یک کتاب، اما یکی از بزرگترین کار هایی که کمپانی های تکنولوژی انجام داده اند همین حذف پایان و انتها برای محصولاتشان است.

چه می توان کرد؟ برای شروع مقابله با این وابستگی ها می توانید تنظیمات گوشی همراهتان را طوری تغییر دهید که کمتر مزاحمتان باشد. به طور مثال خاموش کردن نوتیفیکیشن ها برای تمام برنامه ها به غیر از برنامه های ضروری برای کار. اگر به شدت احساس اعتیاد می کنید، می توانید صفحه گوشیتان را به صورت ارادی تبدیل به یک نمایشگر سیاه و سفید کنید که این قابلیت در سیستم عامل های Android و iOS موجود است.

هم چنین راه حل ساده تری نیز وجود دارد. ما میتوانیم به خود یاد آور شویم که جدای از کار، بیشتر کار هایی که به صورت آنلاین انجام می دهیم اهمیتی ندارند.

فرق بین 10 لایک و 20 لایک واقعا بی معنی است.

منبع: It's Time for a Digital Detox

حسین قلاب دوز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 19 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!