جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۲:۲۴
دفاعی نظامی - کد خبر : 12928
جمعه، ۰۹ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

رکورددار پرواز با فانتوم،در آسمان ابدی شد

امیر سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی از خلبانان و نخبگان پروازی و از نام آوران نیروی هوایی ارتش به دلیل جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یک دوره بیماری در ۷۸ سالگی به یاران شهیدش پیوست

رکورددار پرواز با فانتوم،در آسمان ابدی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، در پی درگذشت امیر سرتیپ دوم محققی رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم و خلبان افسانه ای نیروی هوایی ارتش ، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی، آسمانی شدن این خلبان جانبازوشجاع ارتش اسلام را تسلیت گفت.

براساس این گزارش  امیر سرتیپ دوم  خلبان منوچهر محققی از خلبانان و نخبگان پروازی و از نام آوران نیروی هوایی ارتش به دلیل جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یک دوره بیماری در ین ۷۸ سالگی در بیمارستان بعث نهاجا دار فانی را وداع و به یاران شهیدش پیوست. همپنین امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی، آسمانی شدن این خلبان جانبازوشجاع ارتش اسلام را تسلیت گفت.

متن پیام جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذينَ إِذا أَصابَتهُم مُصيبَةٌ قالوا إِنّا لِلَّهِ وَإِنّا إِلَيهِ راجِعونَ

روح بلند خلبان جانباز امیر سرتیپ دوم منوچهر محققی در حالی به ملکوت اعلی پیوست که آن بزرگ مرد روزهای مبارزه ، آسمانی بودن را در عرصه ی جهاد فی سبیل الله به نیکی آموخته بود.

قهرمان نبردهای هوایی که  با انجام بیش از  سه هزار ساعت پرواز با هواپیمای فانتوم و ۱۸۲ بار عملیات برون مرزی در دوران دفاع مقدس علاوه بر ثبت رکوردی دست نیافتنی ، بارها به مرگ در راه حق لبخند زده و به نشان جانبازی مفتخر گردیده بود.

علمیات های بزرگی همچون کمان ۹۹ در روز اول مهر ۵۹ و عملیات مروارید که منجر به درهم شکستن توان دریایی رژیم بعث گردید آنچنان با نام امیر محققی گره خورده است که تاریخ این سرزمین چاره ای جز سائیدن سر تعظیم به ساحت ایشان نخواهد داشت.

نقطه ی عطف عملکرد اسطوره ی فقید نیروی هوایی ، جوانمردی و پایبندی به دفاع و جنگ اخلاق مدارانه بود.

بی تردید فقدان این فرمانده ی رشید و روسفید برای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، همرزمان و شاگردان و علاقه مندان و خانواده ی ارجمندشان ، ضایعه ای جبران ناپذیر خواهد بود.

اینجانب ضمن ابراز تاسف عمیق و اظهار همدردی با بازماندگان ، برخورداری روح ملکوتی این مبارز خوشنام از غفران واسعه را از درگاه خداوند رحمان و رحیم مسئلت می نمایم.

 

خاطر نشان میگردد ،امیر سرتیپ منوچهر محققی متولد ۱۳۲۲ در شهر تبریز و خلبان هواپیمای اف ۴ که در سال ۱۳۵۹ در یک ماموریت برون مرزی درمنطقه بصره مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد.

مرحوم منوچهر محققی یکی از بزرگمردان دوران جنگ هشت ساله و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم به شمار می رود.

او دارای رکورد ۱۸۲ سورتی پرواز برون مرزی (Special Mission) است و با بیش از سه هزار ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و خاورمیانه رکورددار است.

سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی فرمانده دسته ۴۰ فروندی پروازی از پایگاه بوشهر در عملیات ۱۴۰ فروندی (کمان ۹۹) در روز یکم مهرماه سال 1359 بود.

وی در آخرین روزهای جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود: بچه ها! این قدر Low Level بر فراز خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی های خلیج فارس کباب شدند.

گفتنی است، پیکر امیر سرتیپ دوم محققی فردا ساعت ۸:۴۵  دقیقه در بیمارستان بعثت نهاجا تشییع و برای تدفین به بهشت زهرا (س) منتقل می شود.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!