جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۸:۴۴
کتاب و ادبیات - کد خبر : 13810
يكشنبه، ۲۳ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

رونمایی از کتابخانه مجازی باغ میراث بهارستان در هفته کتاب

همزمان با ایام هفته کتاب و کتابخوانی، کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان» در ۲۵ آبان ماه رونمایی می شود.

رونمایی از کتابخانه مجازی باغ میراث بهارستان در هفته کتاب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایلنا، «باغ میراث بهارستان» با ارائه فایل دیجیتال کلیه منابع کتابخانه مجلس اعم از نسخ خطی، کتاب‌های چاپ سنگی و سربی، اسناد و… در وب‌سایت کتابخانه مجلس، روز سه شنبه 25 آبان ماه رونمایی خواهد شد.
 
قسمتی از منابع کتابخانه شامل تعداد قابل توجهی از نسخ خطی و چاپ‌های سنگی و سربی در وب‌سایت این مرکز در فاصله سال‌های ۸۹ – ۹۱ در دسترس عموم قرار گرفت؛ اما پس از آن با وجود مشکلات نرم‌افزاری برنامه سابق، تعداد این منابع افزوده نشد.
 
ریاست جدید در یک سال اخیر، با توجه به رسالت «مردمی‌سازی» مجلس، بر دیجیتال‌سازی منابع تمرکزشد تا با ارائه تمامی منابع کتابخانه در قالب فایل‌های دیجیتال، این منابع به صورت غیر حضوری و با ساده‌ترین شیوه، در اختیار عموم قرار گیرند.
 
دیجیتال‌سازی منابع با وجود مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، با سرعت و جدیتی بی‌مانند انجام شد تا این هدف محقق شود و پس از آن به دلیل مشکلات نرم‌افزار سابق، با تحقیقات انجام شده، نرم‌افزاری جدید با قابلیت‌های مناسب، برای بارگزاری منابع دیجتال‌سازی شده کتابخانه مجلس انتخاب شد.
 
کاملاً تحت وب بودن نرم‌افزار، سهولت ثبت‌نام مخاطبان در این نرم‌افزار با قابلیت اتصال آنلاین به سیستم احراز هویت ثبت اسناد و تأیید در همان زمان، قابلیت تعیین سطح دسترسی مراجعه‌کننده به منابع کتابخانه مجلس با توجه به مدارک ارائه شده اعم از سطح و مقطع تحصیلی، شغل و دانشجو یا استاد یا نماینده بودن، قابلیت انتخاب کیفیت و حجم منبع درخواستی، ارائه منابع با حجم و کیفیت عالی با سرعت مناسب، امکان سفارش تنها یک یا چند صفحه از منبع درخواستی و درگاه پرداخت آنلاین از جمله مزایای بی‌نظیر نرم‌افزار جدید کتابخانه مجازی مجلس به شمار می آید.
 
اکنون با تلاش‌های انجام شده، فایل دیجیتالی همه نسخ خطی اسکن شده به تعداد ۶۰۰۸۰ نسخه خطی، ۴۹۱۲ کتاب چاپ سنگی، ۴۸۲۶ کتاب چاپ سربی بارگزاری شده است. همچنین از مجموع نزدیک به ۳۲۰ هزار رکورد اسناد پارلمانی، گزارش‌های دولتی و اسناد شنیداری – دیداری، بارگزاری تصاویر حدود ۱۱۰ هزار رکورد اسناد پارلمانی و ۸۹۰۰ عکس، پوستر و نقشه به انجام رسیده و از طریق این سامانه قابل مشاهده و دسترسی است.
 
همچنین حدود ۳۲۰ هزار سند پارلمانی، منابع دیداری – شنیداری و گزارش‌های دولتی، از طریق «باغ میراث بهارستان»، در دسترس عموم قرار گرفته است.
 
این مرکز با توجه به اینکه نهضت دیجیتال‌سازی منابع، از کتابخانه مجلس آغاز شده بود، تلاش می‌کند تا با جدیت، همچنان پیشتاز این نهضت باشد.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!