جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۶:۴۴
اقتصاد بین الملل - کد خبر : 16220
جمعه، ۱۰ تير، ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰

روسیه کنترل پروژه گاز ساخالین را به دست گرفت

رئیس جمهور، ولادیمیر پوتین با صدور فرمانی مبنی بر کنترل کامل پروژه نفت و گاز ساخالین-2 در خاور دور روسیه، خطرات جنگ اقتصادی را برای غرب و متحدانش افزایش داده است، که می تواند سرمایه گذاران شل و ژاپنی را مجبور به خروج از این پروژه کند.

روسیه کنترل پروژه گاز ساخالین را به دست گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، براساس این دستور که در روز پنجشنبه امضا شد، یک شرکت جدید ایجاد می شود تا تمام حقوق و تعهدات شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین را که شل (SHEL.L) و دو شرکت تجاری ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی کمی کمتر از 50 درصد آن را در اختیار دارند، در اختیار بگیرد.

به نقل از رویترز، این فرمان پنج صفحه ای که به دنبال تحریم های غرب علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین صادر شده است، نشان می دهد که کرملین اکنون تصمیم خواهد گرفت که آیا شرکای خارجی می توانند در این کشور باقی بمانند یا خیر.

شرکت دولتی گازپروم در حال حاضر 50 درصد به علاوه یک سهم در ساخالین-2 دارد که حدود 4 درصد از تولید گاز طبیعی مایع (LNG) جهان را تشکیل می دهد.

این اقدام تهدیدی برای بازار از پیش آشفته LNG در جهان است، اگرچه مسکو اعلام کرد دلیلی برای توقف ساخالین-2 نمی بیند. ژاپن سالانه 10 درصد از LNG خود را از روسیه وارد می کند که عمدتاً تحت قرارداد بلندمدت ساخالین-2 است. این اقدام همچنین خطراتی را که شرکت های غربی هنوز در روسیه با آن روبرو هستند را افزایش می دهد.

لوسی کالن، تحلیلگر اصلی شرکت مشاوره وود مکنزی، گفت: «حکم روسیه عملاً از سهام خارجی شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین سلب مالکیت می‌کند که نشان‌دهنده تشدید تنش‌های جاری است.»

بسیاری از شرکت‌های غربی قبلاً نمایندگی های خود در روسیه را جمع کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر گفته‌اند که آنجا را ترک خواهند کرد، اما این اقدام پوتین برای کسانی که به دنبال خروج هستند، پیچیدگی‌هایی را به این روند می‌افزاید. مسکو در حال آماده سازی قانونی است که انتظار می رود به زودی تصویب شود تا به دولت اجازه دهد دارایی های شرکت های غربی را که تصمیم به خروج دارند، مصادره کند.

شل که قبلا ارزش دارایی های خود در روسیه را حذف کرده است، ماه ها پیش به صراحت اعلام کرد که قصد دارد ساخالین-2 را ترک کند و در حال مذاکره با خریداران بالقوه بوده است. این سازمان روز جمعه گفت که در حال ارزیابی فرمان روسیه است.

منابع گفته اند که شل معتقد است خطر ملی کردن دارایی های خارجی توسط روسیه وجود دارد، در حالی که پوتین بارها گفته است که مسکو علیه ایالات متحده و متحدانش به دلیل مسدود کردن دارایی های روسیه و سایر تحریم ها تلافی خواهد کرد.

ساخالین-2 که شل 27.5 درصد منهای یک سهم در آن دارد، یکی از بزرگترین پروژه های LNG جهان با تولید 12 میلیون تن است. محموله های آن عمدتاً به ژاپن، کره جنوبی، چین، هند و سایر کشورهای آسیایی می رود.

 

آماده‌سازی برای شرایط غیرقابل پیش‌بینی

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت روسیه هیچ دلیلی برای توقف تحویل LNG از ساخالین-2 نمی بیند و گفت که آینده پروژه ها یا سرمایه گذاری های دیگر مورد به مورد مشخص خواهد شد.

او گفت: «در اینجا هیچ قاعده کلی نمی تواند وجود داشته باشد.»

ژاپن که به شدت به انرژی وارداتی وابسته است، گفته است که از منافع خود در ساخالین-2 که شرکت میتسویی ژاپن 12.5 درصد و میتسوبیشی 10 درصد از سهام آن را در اختیار دارد، دست نخواهد کشید.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز جمعه گفت که تصمیم روسیه بلافاصله واردات LNG را متوقف نمی کند، در حالی که وزیر صنعت ژاپن، کویچی هاگیودا گفت که دولت این فرمان را الزامی نمی داند.

هاگیودا به خبرنگاران گفت: «این فرمان به این معنا نیست که واردات LNG ژاپن بلافاصله متوقف می‌شود، اما لازم است تمام اقدامات ممکن برای آماده‌سازی برای شرایط غیرقابل پیش‌بینی انجام شود.»

او گفت که ژاپن به میزان مصرف 2 تا 3 هفته ذخایر LNG در اختیار شرکت های آب و برق و تامین کنندگان گاز شهری قرار داده است و هاگیودا از همتایان آمریکایی و استرالیایی خود در زمینه انرژی خواسته است تا منابع جایگزین را تامین کنند.

بر اساس این فرمان، گازپروم سهام خود را حفظ می کند، اما دیگران باید درخواستی از دولت روسیه برای سهمی در شرکت جدید ظرف یک ماه ثبت کنند. دولت تصمیم خواهد گرفت که هر درخواستی را تایید کند یا خیر.

گازپروم، ساخالین انرژی و وزارت انرژی روسیه به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

یکی از سخنگویان میتسوبیشی گفت که این شرکت در حال مذاکره با شرکای خود در ساخالین و دولت ژاپن در مورد چگونگی واکنش به این فرمان است. میتسویی بلافاصله اظهار نظر نکرد.

سهام میتسوبیششی و میتوسی در روز جمعه بیش از 5 درصد کاهش یافت. این درحالیست که ارزش سهام شل افزایش یافت.

بن ون بردن، مدیر اجرایی شل، روز چهارشنبه گفت که این شرکت در حال «پیشرفت خوبی» در برنامه خود برای خروج از سرمایه گذاری مشترک ساخالین انرژی است.

منابعی به رویترز گفته بودند که شل در حال مذاکره با یک کنسرسیوم هندی برای فروش سهام خود است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!