جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۰:۲۳
اقتصاد بین الملل - کد خبر : 16284
چهارشنبه، ۰۵ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

روسیه میزان صادرات گاز به اروپا را کاهش داد

در پی مناقشات انرژی بین روسیه و اروپا، روسیه روز چهارشنبه میزان صادرات گاز به اروپا را کاهش داد. اقدامی که بحران انرژی در اروپا را تشدید میکند و اتحادیه اروپا را با مشکلات بیشتر برای تأمین انرژی مورد نیاز در آستانه فصل سرما، مواجه میکند.

روسیه میزان صادرات گاز به اروپا را کاهش داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، کاهش عرضه، که توسط گازپروم در اوایل این هفته اعلام شد، ظرفیت خط لوله نورد استریم 1، مسیر اصلی صادرات گاز روسیه به اروپا، را به تنها یک پنجم کل ظرفیت آن کاهش داده است.

به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه، کشورهای اتحادیه اروپا به منظور آمادگی بیشتر برای قطع صادرات گاز روسیه، برنامه ای برای محدود کردن مصرف گاز در آخرهفته تأیید کردند و برنامه های مصالحه‌ای برخی کشورها برای دریافت گاز بیشتر از روسیه را لغو کردند. 

این طرح نشان‌دهنده نگرانی اتحادیه اروپا از عدم توانایی مدیریت مصرف انرژی و تأمین ذخایر مورد نیاز است. در صورت بروز چنین اتفاقی ضربه سنگین دیگری بر اقتصاد از پیش شکننده اروپا وارد میشود.

تحلیلگران رویال بانک کانادا می گویند این طرح می تواند به اروپا کمک کند تا زمستان را پشت سر بگذارد، مشروط بر اینکه جریان گاز از روسیه 20 تا 50 درصد ظرفیت خود را حفظ کند.

در حالی که مسکو مسائل فنی مختلف را عامل کاهش عرضه می‌داند، بروکسل روسیه را به استفاده از انرژی به عنوان سلاحی برای باج‌گیری از اتحادیه و تلافی تحریم‌های غرب به دلیل حمله به اوکراین متهم کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که گازپروم تا حد امکان به اروپا گاز می‌رساند و افزود که مسائل فنی ناشی از تحریم‌ها در مورد تجهیزات مانع از صادرات بیشتر این شرکت می‌شود.

 

"صرفه جویی در گاز"

در روز چهارشنبه، جریان گاز از طریق نورد استریم 1 نسبت به روز قبل کاهش یافت. در حال حاضر تنها 40 درصد از ظرفیت عادی این لوله در حل استفاده است. این کاهش کمتر از یک هفته پس از راه اندازی مجدد خط لوله پس از یک دوره تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده 10 روزه رخ می دهد.

سیاستمداران اروپایی بارها هشدار داده‌اند که روسیه می‌تواند جریان گاز را به طور کامل در زمستان امسال متوقف کند، که آلمان را وارد رکود می‌کند و قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان و صنعت بیش از پیش افزایش می‌دهد.

قیمت عمده فروشی گاز هلند در ماه اوت، معیار اروپایی، در روز چهارشنبه با جهش 9 درصدی به 205 یورو در هر مگاوات ساعت رسید که حدود 412 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

کلاوس مولر، رئیس تنظیم کننده شبکه آلمان، گفت که این کشور همچنان می تواند از کمبود گاز که باعث جیره بندی آن می شود جلوگیری کند.

آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و بزرگترین واردکننده گاز روسیه، از اواسط ژوئن به‌ویژه تحت تأثیر کاهش عرضه قرار گرفته است و 15 میلیارد یورو برای کمک به وارد کننده اصلی گاز خود، یونیپر، در نظر گرفته است.

یونیپر و انی ایتالیا هر دو گفتند نسبت به روزهای اخیر گاز کمتری از گازپروم دریافت کرده‌اند.

مولر درخواست دیگری از خانوارها و صنعت برای صرفه جویی در مصرف گاز مطرح کرد.

با این حال، گروه‌های صنعتی آلمان هشدار دادند که شرکت‌ها ممکن است چاره‌ای جز کاهش تولید برای دستیابی به صرفه‌جویی بیشتر نداشته باشند و احتمال تغییر گاز طبیعی به سوخت‌های آلاینده‌تر اشاره کردند.

اولا کالینیوس، مدیرعامل مرسدس بنز گفت: ترکیبی از اقدامات افزایش بهره وری، افزایش مصرف برق، کاهش دما در تاسیسات تولید و تغییر به نفت می تواند در صورت لزوم مصرف گاز را تا 50 درصد در سال کاهش دهد.

آلمان در حال حاضر در فاز 2 یک طرح سه مرحله‌ای گاز اضطراری قرار دارد، و زمانی که دیگر نمی‌توان از جیره‌بندی جلوگیری کرد، مرحله نهایی آغاز می‌شود.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!