شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۵:۲۹
نظامی بین الملل - کد خبر : 16652
دوشنبه، ۰۲ آبان، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

روسیه ادعا کرد: اوکراین قصد دارد بمب کثیف منفجر کند

با افزایش نگرانی ها در مورد تشدید جنگ، اوکراین، ادعای روسیه را «پوچ و خطرناک» خواند.

روسیه ادعا کرد: اوکراین قصد دارد بمب کثیف منفجر کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، روسیه اوکراین را به برنامه ریزی برای منفجر کردن یک بمب کثیف رادیواکتیو و نسبت دادن آن به مسکو متهم کرده است.

به نقل از الجزیره، وزیر دفاع سرگئی شویگو روز یکشنبه در تماس با کشورهای ناتو درباره "وضعیت رو به وخامت" در جنگ اوکراین بحث کرد.

شویگو بدون ارائه شواهد گفت که اوکراین می تواند با یک بمب کثیف، درگیری را تشدید کند؛ وسیله ای که از مواد منفجره برای پراکنده کردن زباله های رادیواکتیو استفاده می کند. این بمب، اثر مخرب انفجار هسته ای را ندارد؛ اما می تواند مناطق وسیعی را در معرض آلودگی رادیواکتیو قرار دهد.

خبرگزاری ریا در تلگرام نوشت: هدف از این اقدام تحریک آمیز، متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح های کشتار جمعی در صحنه عملیات اوکراین و در نتیجه راه اندازی یک کمپین قدرتمند ضد روسی در جهان با هدف تضعیف اعتماد به مسکو است.

در این پست آمده است: «محاسبه سازمان‌دهندگان این عملیات این است که در صورت اجرای موفقیت‌آمیز آن، اکثر کشورها به شدت به «حادثه هسته‌ای» اوکراین واکنش نشان خواهند داد. در نتیجه، مسکو حمایت بسیاری از شرکای کلیدی خود را از دست خواهد داد.»

روسیه هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرد.

مقامات کیف بلافاصله پاسخ دادند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیام ویدئویی شبانه خود گفت: "اگر کسی بتواند از سلاح هسته ای در این بخش از اروپا استفاده کند، آن فقط یک نفر است که همان کسی است که به رفیق شویگو دستور داده است تا با اینور و اونور در تماس باشد."

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، گفت: «دروغ های روسیه در مورد یک بمب کثیف به همان اندازه که خطرناک است پوچ است.»

او افزود: «اولاً، اوکراین یک عضو متعهد NPT [ پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ] است. ما نه بمب کثیفی داریم و نه برنامه‌ای برای دستیابی به آن. ثانیاً، روس‌ها اغلب دیگران را به عملیات های از پیش برنامه ریزی شده خود متهم میکنند.»

 

"تشدید کنترل نشده"

احتمال وقوع یک حمله بمب کثیف هر چقدر باشد، تبادل اتهامات، خطرات خود را دارند.

فئودور لوکیانوف، رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی مرتبط با کرملین، گروهی از اعضای ارشد مستقر در مسکو، گفت: «به نظر می‌رسد این احساس مشترک وجود دارد که تنش‌ها به سطحی نزدیک شده است که می‌تواند تهدیدی واقعی را برای همه ایجاد کند.»

اظهارات قبلی روسیه مبنی بر اینکه اوکراین ممکن است به استفاده از سلاح‌های ممنوعه مانند سلاح‌های بیولوژیکی متوسل شود، نگرانی‌هایی را در غرب برانگیخته است که مسکو ممکن است برای انجام حملاتی با پرچم دروغین آماده شود و آن ها را به کیف نسبت دهد.

شویگو روز یکشنبه برای دومین بار در سه روز گذشته با لوید آستین، رئیس دفاع ایالات متحده صحبت کرد و تماس های زیادی با همتایان وی در سه کشور دیگر عضو ناتو داشت.

مسکو هیچ جزئیاتی در مورد گفتگو با آستین که پس از گفتگوی آن دو در روز جمعه انجام شد، ارائه نکرد. شویگو در تماس های دیگر خود گفت که وضعیت در اوکراین به طور قابل توجهی در حال تشدید است.

وزارت دفاع روسیه درباره تماس شویگو با وزیر دفاع فرانسه سباستین لکورنو گفت: «آنها درباره وضعیت اوکراین که به سرعت رو به وخامت است، گفتگو کردند.»

پنتاگون گفت که آستین به شویگو گفت که او "هر گونه بهانه ای برای تشدید تنش روسیه" در اوکراین را رد می کند.

 

"بهانه برای تشدید تنش"

شویگو به طور جداگانه با خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و بن والاس از بریتانیا صحبت کرد.

وزارت دفاع بریتانیا گفت والاس ادعاهایی مبنی بر اینکه کشورهای غربی به دنبال کمک به اوکراین برای تشدید درگیری هستند را «رد کرد» و «هشدار داد که چنین اتهاماتی نباید بهانه‌ای برای تشدید تنش‌ها باشد».

هیچ نشانه ای از طرف روسیه مبنی بر اینکه این گفتگوها نتیجه مثبتی داشته باشد وجود نداشت. با این حال، آنها نشان دادند که روسیه و اعضای ائتلاف ناتو کانال های ارتباطی خود را در زمان افزایش نگرانی های بین المللی در مورد تشدید احتمالی هسته ای حفظ می کنند.

در حالی که روسیه از شکست های پی در پی در اوکراین متزلزل شده است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است که مسکو از "هر وسیله ای که لازم باشد" برای دفاع از "تمامیت ارضی" خود استفاده خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داده است که جهان از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962، بیش از هر زمان دیگری به "آرماگدون هسته ای" نزدیک شده است.

هفته گذشته، ناتو رزمایش های سالانه بازدارندگی هسته ای خود را آغاز کرد و گفت که انتظار دارد روسیه به زودی رزمایش هایی را برای آزمایش آمادگی نیروهای هسته ای خود برگزار کند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه گفت او معتقد است که فرصتی برای صلح در اوکراین وجود دارد، حتی با این وجود که روسیه در خصوص تشدید درگیری ها هشدار داده است.

ماکرون در کنفرانسی در رم گفت: «چشم انداز صلح وجود دارد و در نهایت به آن خواهیم رسید.»

او ادامه داد: «و در یک لحظه خاص، با توجه به اینکه اوضاع چگونه در حال تحول است و زمانی که مردم اوکراین و رهبران آن در مورد شرایط آن تصمیم بگیرند، می توان با طرف مقابل یک توافق صلح ایجاد کرد.»

 

منبع: الجزیره

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!