جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۷:۰۴
بورس - کد خبر : 10562
شنبه، ۰۵ تير، ۱۴۰۰ - ۸:۰۰

رشد بورس و افت بیتکوین

اقدامات چین در ممنوعیت استخراج بیت کوین قیمت این ارز مجازی را تا ۳۱۶۶۷ دلار پایین آورده است.
در هفته گذشته روند شاخص‌های بازار سهام صعودی بود، خصوصا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه که شاخص توانست در مجموع بیش از ۴۴ هزار واحد رشد کند. آیا بورس به روزهای پررونق و صعودی برمی‌گردد؟

رشد بورس و افت بیتکوین
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از بلومبرگ، بیت کوین دوباره روند کاهش قیمت خود را آغاز کرد و با 9.2 درصد کاهش در معاملات نیویورک به 31667 دلار رسید. نوسان قیمت بیت کوین در هفته‌ای که گذشت حدود 10 هزار دلار بود.
 
 جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.
 
 بیت کوین در روز دوشنبه الگوی صلیب مرگ را تشکیل داد یعنی متوسط قیمت آن در 50 روز گذشته به پایین‌تر از متوسط قیمت 200 روزه آن رسید. این شرایط حاکی از آن است که روزهای بدتری برای بیت کوین در پیش است.
 
 مت میسکین، استراتژیست ارشد موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری جان هنکاک می‌گوید:«بی‌ثباتی و نوسان قیمتی که شاهد آن هستیم بسیار قابل توجه است و مورد استقبال سرمایه‌گذارانی که به دنبال یک گروه سرمایه‌ای می‌گردند، نیست».
 
 مقصر بیشتر این کاهش قیمت چین است. محدودیت‌هایی که برای استخراج بیت کوین اعمال کرده باعث تغییر شکل این صنعت شده است. بانک مرکزی چین اعلام کرد از بزرگترین بانک های کشور و همچنین شرکت پرداخت علی پی خواسته خدمات ارز مجازی را متوقف کنند. مقامات چین تلاش می‌کنند مانع فعالیت های استخراج ارز مجازی شوند.
 
 استخراج کنندگان بیت کوین در حال توقف فعالیت های خود در چین و خارج کردن آنها از این کشور هستند. اطلاعات نشان می‌دهد این فعالیت‌ها طی دو هفت و نیم گذشته در چین تقریبا به نصف رسیده‌اند.
 
 و اما بورس
 
بورس در حالی به استقبال اولین روز هفته می‌رود که در هفته گذشته بیشترین بازدهی هفتگی در سال ۱۴۰۰ را ثبت کرد. برای پیش بینی بورس امروز –شنبه پنجم خرداد- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس ۲۶ هزار و ۹۴ واحد صعود کرد و وارد کانال ۱.۲ میلیونی شد و شاخص هم‌وزن نیز ۳ هزار و ۶۸۶ واحد رشد کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۸۷ واحد بالا آمد و به رقم ۱۷ هزار و ۶۱۶ رسید.
 
در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۲۹۹ نماد رشد قیمت و ۱۵۹ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۶۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۳ درصد بازار افت قیمت داشتند.
 
بیشترین افزایش قیمت
روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های سیمان فارس (سفارس)، دارویی برکت (برکت) و شرکت دارویی لقمان (دلقما)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نماد فرابورس (فرابورس ایران)، کلر (کلر پارس) و بهپاک (صنعتی بهپاک) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
بیشترین کاهش قیمت
در بورس شرکت شیمی دارویی داروپخش (داروپخش)، شکر شاهرود (قشکر) و نوش مازندران (غنوش) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک)، داروسازی کاسپین تامین (کاسپین) و لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 
عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه ۶۰۷ میلیارد تومانی بسته شد که پائین‌ترین رقم در ۸۸ روز کاری گذشته از ۲۰ بهمن سال ۹۹ به این سو است.
 
کاهش مازاد عرضه
در پایان معاملات چهارشنبه ۱۰۱ نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید ۱۰۹ نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز سه‌شنبه ۸ درصد کاهش یافت و در رقم ۷۵۰ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۹ درصد کاهش یافت و هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان شد که کمترین رقم در ۸۶ روز کاری گذشته از ۲۵ بهمن سال ۹۹ تاکنون است.
 
بیشترین تقاضاها
روز چهارشنبه شرکت مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (با نماد معاملاتی ومدیر) با صف‌ خرید ۱۴۱ میلیارد تومانی برای پنجمین روز پیاپی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ومدیر ، اخابر (شرکت مخابرات ایران) و برکت (داروسازی برکت) بیشترین صف خرید را داشت.
 
 بیشترین عرضه‌ها
بیشترین صف فروش نیز به خزر (فنرسازی زر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۶۳ میلیارد تومانی داشت. پس از خزر، غدام (خوراک دام پارس) و بکاب (صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف فروش را داشتند.
 
پیش بینی بورس امروز
در آخرین روز کاری هفته شاهد تداوم صعود شاخص کل بورس بودیم تا در تمام روزهای هفته شاخص روند صعودی داشته باشد. شاخص هم وزن نیز ۳ هزار و ۶۸۶ واحد صعود کرد و تعداد نمادهایی که رشد قیمت داشتند بیش از نمادهای قرمزپوش بازار بود.
 
پس از آن که شاخص توانست سطح حمایت یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد را در روز سه‌شنبه باز پس بگیرد، در روز چهارشنبه هم از سطح حمایت یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد بالاتر آمد. بدین ترتیب در دو روز متوالی توانست دو سطح حمایت تاریخی را احیا کند.
 
همچنین برای دومین روز متوالی شاهد ورود پول حقیقی بودیم و ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی ۳۷۸ میلیارد تومان بود. تقاضای حقیقی بازار نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشت، به طوری که در سمت تقاضا ۸۴ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۶ درصد توسط حقوقی ها انجام شد ودر سمت عرضه ۷۸ درصد فروش ها به حقیقی ها و ۲۲ درصد به حقوقی ها اختصاص داشت.
 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بورس
پربیننده‌ترین اخبار بورس
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!