جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۱:۰۴
سیاست خارجی - کد خبر : 12526
شنبه، ۲۷ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

رئیسی : ظرفیت های تجاری و اقتصادی با تاجیکستان باید گسترش یابد

قرارداد هایی که تاکنون بین ایران و تاجیکستان منعقد شده گواه بر اراده دو کشور برای توسعه مناسبات است

رئیسی : ظرفیت های تجاری و اقتصادی با تاجیکستان باید گسترش یابد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی پس از دیدار با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و امضای 8 سند همکاری با این کشور در جمع خبرنگاران صحبت کرد.

رئیسی در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت : از اینکه امروز در تاجیکستان هستم و به دعوت رئیس جمهور این کشور نخستین سفر خودم و همراهان را به کشور دوست و مسلمان و با سابقه دیرینه فرهنگی و دینی تاجیکستان قرار دادیم بسیار خوشوقتم و امید دارم این سفر نقطه عطفی بین روابط دو کشور ایران و تاجیکستان باشد.

رئیس جمهور با اشاره به محورهای گفتگو های خود با امامعلی رحمان گفت : در گفتگو های دوجانبه با رئیس جمهور، به پیشینه روابط دو کشور اشاره کردیم که این پیشینه حاکی از گسترش مناسبات بعد از انقلاب اسلامی با تاجیکستان است. اولین کشوری که از استقلال تاجیکستان حمایت کرد جمهوری اسلامی بود که تلاش کرد آنچه از این ظرفیت ها برای گسترش مناسبات به کار بیاید، استفاده شود.

قرارداد هایی که تاکنون بین ایران و تاجیکستان منعقد شده گواه بر اراده دو کشور برای توسعه مناسبات است و در این مقطع که فصل نوینی از این ارتباط قرار است رقم بخورد، استفاده از ظرفیت های ایران و تاجیکستان باید توسعه یابد.

رئیسی با اشاره به امضای قرارداد های همکاری در این دیدار از سوی وزیران دو کشور، بیان کرد: مهمتر از همه اراده دو کشور برای توسعه مناسبات سیاسی تجاری و اقتصادی است. ارتباط با تاجیکستان یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران است و دلایل آن هم روشن است، چون علاقه ها و ارتباطات قبلی و قلبی با مردم این کشور داریم.

در یک نگاه شاید ما دو نباشیم بلکه یکی هستیم، این نگاه که ما دو کشور را طوری ببینیم که از یک فرهنگ و پیشینه بسیار عمیق و دارای یک تمدن کهن هستيم، اهمیت ارتباط و مناسبات دو کشور بیشتر روشن می شود و این روابط حتما توسعه می یابد.

ظرفیت های ارزشمندی در دو کشور وجود دارد که نیازمند برنامه ریزی است، از جمله این ظرفیت ها تجاری و اقتصادی است که این ظرفیت ها فعلا قابل قبول نیست و باید توسعه یابد و به ظرفیت قابل قبول برسد.

رئیس جمهور ظرفیت ارتباط با دریا مانند بنادر چابهار و بندرعباس را ظرفیتی برای افزایش روابط تجاری دو کشور ارزیابی کرد و گفت: از دیگر مناسبات ها مناسبت فرهنگی است که زمینه های هنر، ادب و دپارتمان زبان فارسی در محافل علمی و دانشگاهی در تاجیکستان می تواند موجب گسترش فرهنگ باشد و با گام هایی که در بخشهای فرهنگی می توان برداشت، روابط دو کشور توسعه می یابد.

وی در ادامه از اهميت بخش کشاورزی گفت و افزود: بخش کشاورزی موضوع مهم دیگری است که قراردادی در این زمینه منعقد شد و می تواند توسعه دو کشور را به همراه داشته باشد و فصل نوینی برای ارتباطات دو کشور باشد و توسعه گردشگری و فرهنگی در کنار توسعه اقتصادی و تجاری را شاهد باشیم.

رئیسی با تاکید بر لزوم توسعه همکاری های منطقه ای گفت: خوشبختانه نظرات ما نسبت به افغانستان با هم نزدیک است و هر دو معتقدیم دخالت بیگانگان موجب بلاهای بی شماری در این کشور شد و باید دست بیگانگان را قطع کرد. هرگز بیگانگان نه توانستند امنیت ایجاد کنند و نه امنیت ساز بودند و ادامه حضور و نقش آفرینی بیگانگان را نمی پذیریم

رئیسی تاکید کرد: مسئله افغانستان باید توسط مردم افغانستان و با همکاری کشورهای همسایه و کشورهایی که در منطقه نسبت به افغانستان علاقه ای دارند، حل شود. همکاری ما و تاجیکستان و کشورهای همسایه افغانستان می تواند زمینه را فراهم کند تا افغان ها خود سرنوشت خود را رقم بزنند. چون معتقديم مسئله افغانستان را خود افغان ها حل کنند و باید با تسهیل گری یکه مذاکرات بین افغانی شکل بگیرد.

حکومت و دولتی که در افغانستان برپا می شود، باید دولتی فراگیر باشد، دولت مربوط به یک قوم و یک گروه سياسي نمي تواند مشکلات را حل کند. دولت فراگیر یعنی همه اقوام و گروه های سیاسی در این دولت باید احساس ایفای نقش کنند و این دولت می تواند از همه ملت افغانستان نمایندگی داشته و آینده افغانستان را رقم بزند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حضور تروریست ها در افغانستان نه تنها برای این کشور بلکه برای منطقه خطرناک است، گفت: امروز آمریکایی ها که داعش را تشکیل دادند و بعد از اینکه موجب شرارت در عراق و سوریه شد به سمت استقرار آن در افغانستان رفتند.

حضور داعش نه تنها در افغانستان بلکه برای منطقه خطرناک است. باید زمینه حضور هرگونه جریان تروریستی را در افغانستان از بین برد. با حضور هر جریانی که بستر رشد جریان های تروریستی در افغانستان باشد مخالفیم و معتقدیم باید با آن برخورد قاطعانه شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!