جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۱:۴۲
حقوقی و قضایی - کد خبر : 12035
يكشنبه، ۰۷ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

رئیس قوه قضاییه از کارشناسی‌های رانتی انتقاد کرد

رئیس قوه قضاییه به عدم نظارت دقیق بر روند کارشناسی‌ها انتقاد کرد و از معاونت حقوقی خواست این موضوع را بررسی و پیگیری کند.

رئیس قوه قضاییه از کارشناسی‌های رانتی انتقاد کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا،  هشتمین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی که با موضوع بررسی «هوشمندسازی ارجاع و ساماندهی زمان فرایند کارشناسی» با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد.
 
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در این نشست با اشاره به اینکه کارشناسی در آرای قضایی نقش مستقیمی دارد و بسیاری از احکام قضات بدون نظر کارشناسی صادر نمی شود، به عدم نظارت دقیق بر روند کارشناسی‌ها انتقاد کرد.
 
وی با اشاره به این که بخشی از مشکلات با الزام قضات به تبیین شفاف موضوع کارشناسی ها، تعیین زمان برای انجام کارشناسی و نظارت و پیگیری بر فرایند کارشناسی قابل حل است، گفت: ریشه بخشی از نارضایتی‌ها نسبت به اطاله دادرسی و آرای صادره ناشی از کارشناسی‌های مسأله دار، در ارجاعات نادرست از سوی برخی قضات، ضعف کارشناسی‌ها، خلاءهای قانونی و ناآشنایی مردم با مسائل حقوقی است.
 
رئیس قوه قضاییه حل بسیاری از مشکلات کارشناسی‌ها را بدون نیاز به وضع یا اصلاح قانون دانست و یادآور شد: در صورت لزوم دستورالعملی در این خصوص صادر خواهد شد. 
 
وی بررسی و پیگیری رفع  مشکلات ناشی از خلاءهای قانونی و  اصلاح قانون مربوط به کارشناسان رسمی را به معاونت حقوقی واگذار کرد.  
 
علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز در این نشست به ارایه گزارشی از اقدامات این مرکز برای تحول در نظام کارشناسی رسمی پرداخت و تاکید کرد: نظام کارشناسی متناسب با اهمیتی که دارد، ساماندهی نشده است.
 
وی سیستمی نبودن اعلام تخلفات کارشناسی، فقدان وحدت رویه در ارزیابی ها، صدور قرارهای غیر ضروری توسط برخی قضات، عدم توازن در توزیع کارشناسی ها و ارجاع کارشناسی به افراد فاقد صلاحیت را به عنوان مهم ترین چالش‌های حوزه کارشناسی برشمرد و بر لزوم تخصصی و هوشمندسازی فرایند کارشناسی‌ها تاکید کرد.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی
پربیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!