سه شنبه، 18 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 7th of May 2024
۲۰:۳۲
علم و فناوری جهان - کد خبر : 18505
پنجشنبه، ۲۳ آذر، ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

دومین پرواز موشک قابل استفاده مجدد چین رقم خورد

شرکت هوافضای چینی Interstellar Glory Space Technology موشک قابل استفاده مجدد خود را برای دومین بار با موفقیت به پرواز درآورد و فرود آورد.

دومین پرواز موشک قابل استفاده مجدد چین رقم خورد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، به نقل از آی‌ای، صنعت هوافضای چین در حال رسیدن به فتوحات جدیدی است، زیرا شرکت «اینتراستلار گلوری اسپیس تکنولوژی» دومین آزمایش موفقیت آمیز پرواز موشک قابل استفاده مجدد خود موسوم به هایپربولا ۲(Hyperbola۲) را جشن گرفته است.

 
این موشک چندی پیش با انجام اولین پرواز قابل استفاده مجدد خود در چین به نقطه عطفی تاریخی دست یافت و اکنون در آزمون پرواز دوم خود نیز موفقیت آمیز عمل کرده است.
 
بدین ترتیب موشک قابل استفاده مجدد هایپربولا ۲ از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان چین به پرواز درآمد و به طور قابل توجهی قابلیت‌های فضایی این کشور را ارتقا داد.
 
این پرواز آزمایشی به ارتفاع ۳۴۳ متر با زمان پرواز ۶۳ ثانیه به انجام رسید و دقت فرود آن با جابجایی فوق العاده کمتر از یک متر با سرعت ۱.۱ متر بر ثانیه قابل توجه بود.
 
قابلیت استفاده مجدد سریع
 
اولین آزمایش پرواز برخاستن و فرود عمودی این موشک در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۲۳ انجام شد و شرکت سازنده فرآیند تعمیر و بازرسی و استفاده مجدد از این موشک را تنها ظرف ۲۰ روز تکمیل کرد که قابلیت استفاده مجدد سریع هایپربولیک ۲ را نشان می‌دهد.
 
پرواز دوم موفق این موشک، قابلیت اطمینان در ارتفاع پایین آن را به نمایش گذاشت.
 
دستاوردها و نوآوری‌های فناوری
 
آزمایش موفقیت آمیز دومین پرواز موشک هایپربولا ۲ نمونه‌های داده‌های حیاتی پروازی را ارائه کرد که به پیشرفت‌های فنی برای پروازهای قابل استفاده مجدد کارآمدتر کمک می‌کند.
 
همچنین موتور متان-اکسیژن مایع سوز قابل استفاده مجدد فوکوس-۱(Focus-۱) قابلیت‌های استفاده مجدد سریع را از خود نشان داد و بر مزایای متان-اکسیژن مایع به عنوان پیشران، مانند هزینه کم، تعمیر و نگهداری آسان و دسترسی آسان تأکید کرد.
 
فناوری‌های نوآورانه از جمله فناوری کنترل تطبیقی، سازگاری این موشک را با ویژگی‌های دینامیکی و عدم قطعیت‌های محیطی افزایش داده است.
 
معرفی یک سیستم نظارت بهداشتی هوشمند برای استفاده مجدد از موشک، تعهد این شرکت را به کارایی و زمان‌های گردش سریع در تعمیر و نگهداری موشک نشان داد.
 
تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای با اسپیس‌ایکس
 
موفقیت چین با موشک قابل استفاده مجدد هایپربولا ۲ به موازات دستاوردهای شرکت اسپیس‌ایکس در فناوری موشک‌های قابل استفاده مجدد است.
 
شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) یک شرکت خصوصی به رهبری ایلان ماسک، همواره در توسعه سیستم‌های پرتاب مداری قابل استفاده مجدد پیشگام بوده است. موشک «فالکون ۹» با اولین فرود موفقیت آمیز خود در دسامبر ۲۰۱۵، زمینه را برای فناوری موشک‌های قابل استفاده مجدد فراهم کرد.
 
در حالی که هدف چین و اسپیس‌ایکس دستیابی به سفرهای فضایی مقرون به صرفه از طریق موشک‌های قابل استفاده مجدد است، روش‌های مورد استفاده آنها متفاوت است. موشک Hyperbola۲ چین بر قابلیت استفاده مجدد سریع، فرآیندهای آزمایش ساده و سازگاری با محیط‌های پیچیده تمرکز دارد. در مقابل، اسپیس‌ایکس بر روی دستیابی به قابلیت استفاده مجدد سریع برای هر دو مرحله پرتاب مداری خود کار می‌کند و بر کاهش زمان گردش تاکید دارد.
 
تلاش‌های آینده
 
شرکت چینی Interstellar Glory قصد دارد از داده‌ها و تجربیات ارزشمند به دست آمده از دو آزمایش پرواز موشک خود برای کشف بیشتر نوآوری‌های فناورانه خود استفاده کند. این شرکت قصد دارد با تمرکز بر روی وسیله نقلیه پرتاب مجدد متان-اکسیژن مایع متوسط و بزرگ به توسعه سریع فناوری پرتاب قابل استفاده مجدد هوافضای چین کمک کند.
 
با تشدید تلاش‌های چین در بخش موشک‌های قابل استفاده مجدد، صنعت فضایی جهانی شاهد عصر جدیدی از رقابت و همکاری است که مرزهای اکتشاف و فناوری فضا را پیش می‌برند.
 
در رقابت برای تسلط بر فناوری موشک‌های قابل استفاده مجدد، هم چین و هم اسپیس‌ایکس در حال برداشتن گام‌های مهمی هستند و راه را برای آینده‌ای هموار می‌کنند که در آن سفرهای فضایی در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌شود.
 
دستاوردهای کنونی این شرکت چینی نشان دهنده نقطه عطف قابل توجهی در مسیر چین به سمت تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در چشم انداز در حال تکامل اکتشافات فضایی است.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 18 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!