جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۸:۱۹
احزاب و تشکل ها - کد خبر : 11750
سه شنبه، ۲۶ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

دولت روحانی فقط اوراق فروخته است؛ بودجه 1400 کسری 400 هزار میلیاردی دارد

دولت سیزدهم باید به دنبال راهکارهای جدیدی برای ایجاد درآمد باشد.دولت سید ابراهیم رئیسی نه تنها باید کسری های بودجه را وصول کند بلکه باید ۵۴ هزار میلیارد تومان نیز به خزانه بازگرداند.

دولت روحانی فقط اوراق فروخته است؛ بودجه 1400 کسری 400 هزار میلیاردی دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، محمد حسینی نماینده ادوار مجلس و مشاور کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص گزارش عملکرد پنج ماهه بودجه سال ۱۴۰۰ که از سوی سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارسال شده است، اظهار داشت: این گزارش نشان داد عملکرد بودجه سال ۱۴۰۰ در پنج ماهه اول فاصله زیادی با انتظارات درآمدی و هزینه ای مصوب دارد.

حسینی افزود: بودجه کل کشور ۲۲۵۳ میلیارد تومان است که در ۵ ماهه اول امسال باید ۴۸۶ هزار میلیارد تومان آن محقق می شد اما از این مقدار تنها ۲۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد بودجه ۱۴۰۰ محقق شده است. به عبارت دیگر، ۴۶ درصد درآمد بودجهی ۵ ماهه و ۱۸ درصد درآمد کل بودجه محقق شده است.

وی درباره جزئیات درآمدهای بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: از ۲۲۵ هزار میلیارد تومان درآمدهای کل بودجه، ۷۰۲ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی و گمرکی پیش بینی شده بود که نسبت به ۱۳۹۶ روز، ۷۴ درصد و نسبت به كل سال ۳۸ درصد درآمدهای مالیاتی و گمرکی بودجه وصول شده است.

کل درآمدهای وصولی از فروش نفت ۳۹۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که در پنج ماهه اول باید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان وصول می شد اما تا امروز تنها ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد از این محل به دست آمده است. به عبارت دیگر، ۸ درصد درآمد پنج ماهه اول و ۳ درصد درآمد کل سال از این محل وصول شده است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: از ۴۳۷ هزار میلیارد تومان درآمدی که در بودجه ۱۴۰۰ از محل فروش اوراق پیش بینی شده بود، در پنج ماهه اول ۱۶۲ هزار میلیارد تومان باید وصول می شد که از این مقدار تا الان ۸۵ هزار میلیارد تومان وصول شده است، بنابراین ۵۳ درصد درآمد پنج ماهه و ۲۰ درصد درآمد کل بودجه از این محل وصول شده است.

این عملکرد نشان می دهد با توجه به میزان درآمدهای مالیاتی و گمرکی تا پایان سال حدود ۸۵ درصد درآمدها وصول می شود اما در سه بخش امکان کسری درآمد وصولی نسبت به پیش بینی وجود دارد. قرار بود دولت حقوق گمرکی کالاهای وارداتی را بر اساس نرخ روز دریافت کند اما تا امروز بر اساس نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده که این اقدام موجب کاهش درآمدهای گمرکی شده است.

حسینی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی عنوان کرد : مهمترین بخش درآمدی بودجه فروش نفت است، با توجه به کاهش قابل توجه درآمدهای نفتی، دولت باید لایحه متمم بودجه را ارائه دهد و محل جدید تامین این درآمد را تعیین کند چون کسری قابل ملاحظه ای در این بخش خواهیم داشت. در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش اموال دولت و سهام شرکت های دولتی برای هزینه های ضروری پیش بینی شد، عم دولت در اجرای این بخش از بودجه اقدامی نکرده است.

فروش اوراق و اسناد خزانه تنها محل درآمدی است که دولت در پنج ماهه اول به خوبی آن را محقق کرده است. تقریبا در این بخش دولت ۱۲۲ درصد درآمد پیش بینی شده را در پنج ماهه اول محقق کرده است.

وی افزود : در پنج ماهه اول باید ۴۸۶ هزار میلیارد تومان منابع مصرف می شد که ۲۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است در صورتی که دولت ۲۲۵ هزار میلیارد تومان در پنج ماهه اول درآمد داشت، بنابراین فاصله ۵۴ هزار میلیارد تومانی بین درآمدها و هزینه ها وجود دارد که از محل تنخواه گردان خزانه تأمین شده است.

دولت آینده نه تنها باید کسری های بودجه را وصول کند بلکه باید ۵۴ هزار میلیارد تومان نیز به خزانه بازگرداند. علاوه بر این، هزینه های پرسنلی و ضروری که در طی سال پرداخت نشده، در آخر سال تجمیع می شود و دولت سیزدهم ناچار به پرداخت آن است.

باید دولت به صندوق بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان پرداخت می کرد که تنها ۳۱ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و باید تا پایان سال بدهی خود را به این صندوق ها بپردازد.

مشاور کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت، اظهار کرد: دولت آینده باید به دنبال راهکارهای جدیدی برای ایجاد درآمد باشد. راهکار کوتاه مدت این است که درآمدهای جدیدی جایگزین درآمدهایی شود که قابل وصول نیست.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار احزاب و تشکل ها
پربیننده‌ترین اخبار احزاب و تشکل ها
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!