جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۰:۱۴
تحلیل اقتصادی - کد خبر : 1074
پنجشنبه، ۲۳ آبان، ۱۳۹۸ - ۹:۰۰

دلایل اهمیت بندر چابهار در بعد بین المللی

بندر چابهار یکی از بنادر کلیدی و استراتژیک کشور است که در صورت توجه و توسعه آن امکان ایجاد فرصتهای مثبت فراوان در ابعاد داخلی و بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران وجود خواهد داشت

دلایل اهمیت بندر چابهار در بعد بین المللی

اهمیت بندر چابهار در بعد بین المللی:

بندر چابهار یکی از بنادر کلیدی و استراتژیک کشور است که در صورت توجه و توسعه آن امکان ایجاد فرصتهای مثبت فراوان در ابعاد داخلی و بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران وجود خواهد داشت.

1-ترانزیت کالا: ایران به عنوان حلقه واصل مسیرهای ترانزیتی بین المللی پلی ارتباطی است که شرق را به غرب و شمال را به جنوب وصل نموده و به دلیل دسترسی به آبهای آزاد امکان ارتباط دنیا با کشورهای محصور در خشکی واقع در شمال و شرق کشور را محیا می نماید. 

بندر چابهار به دلیل دارا بودن سواحل مناسب و عمیق  پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر ظرفیت بالایی جهت تقویت نقش ترانزیتی ایران برخوردار است. این قابلیت امکان تبدیل این بندر به هاب ترانزیت منطقه و کاهش نقش بنادر عربی حوزه جنوبی خلیج فارس خصوصا امارات متحده عربی در اقتصاد منطقه و بین الملل را ایجاد می نماید. 

بندر چابهار بهترین مسیر دسترسی همسایگان شمالی ایران به آبهای بین المللی

2- خروج نسبی ایران از تنگنای تنگه هرمز: خلیج فارس به دلیل عمق کم آبهای آن به عنوان یک حوزچه آبی محسوب می گردد و تنگه هرمز این حوزچه را تبدیل به یک حوزچه بسته نموده است. با توجه به اختلافات عمیق موجود میان همسایگان پیرامونی خلیج فارس احتمال ایجاد درگیری میان این همسایگان دور از ذهن نیست لذا بندر چابهار میتواند در صورت بروز بحران میان کشورهای حوزه خلیج فارس و از بین رفتن امنیت دریایی در آن منطقه کشور را از بحران احتمالی نجات بخشد. شاید یکی از دلایل سرمایه گذاری جهت ایجاد هاب صادرات انرژی از بندر جاسک به همین دلیل باشد.

3-دسترسی به اقیانوس هند و آب‌های آزاد با ظرفیت‌های مختلف: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران می باشد. اقیانوسی بودن این بندر فرصتهای فراوانی ایجاد می نماید که یکی از این فرصتهای امکان صید ماهیان اقیانوسی و رونق ماهیگیری و صنایع وابسته به آن است.

4- ظرفیت‌های اقتصادی دریا؛ تقریبا چابهار تنها نقطه است که کشور امکان استفاده از تمامی عرصه دریایی خود را دارد در دیگر نقاط به دلیل تداخل مناطق دریایی با کشورهای مقابل مرز دریایی امکان استفاده از بستر دریا را محیا نمی نمود لذا در صورت تجهیز امکانات مهندسی در این منطقه میتوان از منابع زیر سطحی دریای چابهار نیز استفاده مناسب نمود.

5- امکان تبدیل ایران به قدرت دریایی: بر اساس نظریه ماهان کشوری میتواند تبدیل به یک قدرت برتر گردد که از توان دریایی بالایی برخوردار باشد. بندر چابهار به دلیل خصوصیات ویژه ای که دارد میتواند برتری مطلق دریایی نسبت به کشورهای عربی منطقه را ایجاد نموده و بستر لازم جهت تبدیل ایران به یک قدرت دریایی بین المللی را محیا نماید. 

7- افزایش عمق راهبردی در سواحل و آب‌های جنوب شرق کشور جهت برخورد با چالش‌های ژئواستراتژیک.

 

یاسر شامانی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اقتصادی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اقتصادی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!