شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۳:۵۸
سیاست خارجی - کد خبر : 13603
دوشنبه، ۱۰ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

خطیب زاده : منتظر اقدام عملی آمریکا برای بازگشت به برجام هستیم

جمهوری اسلامی ایران و اتفاقا ۴ به علاوه یک به شمول روسیه و چین بیش از همه متقاضی این هستند که ایالات متحده بتواند با ارائه تضمین های درست نیت خود را در عمل ثابت کند

خطیب زاده : منتظر اقدام عملی آمریکا برای بازگشت به برجام هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( 10 آبان ) در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران در مورد آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

سعيد خطيب زاده درباره مذاکرات ایران و عربستان و مشکل ایجاد شده بین عربستان و لبنان اظهار داشت: گفتگو های ما با عربستان دوجانبه ای و منطقه ای است و ما درباره دوستان خود با کسی صحبت نمی کنیم.

فکر می کنم ریاض هم می داند سياست فشار به دیگر کشورها مدتی است اثر خود را از دست داده است و طبیعی است که ایران در کنار مردم يمن و لبنان ایستاده است.

خطیب زاده درباره سخنان جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هم گفت: بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مدت هاست گفتگویی نبوده است، بعد از خروج ایالات متحده از برجام آن هم به عنوان کشوری که آن موقع عضو کمیسیون مشترک بود، بعد از آن تماس و یا ملاقات مستقیم و یا غیر مستقیم نبوده است.

ایالات متحده به عنوان ناقض قطعنامه ۳۲۲۱، به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده و تمام تلاش خود را کرد تا برجام را از بین ببرد، تحریم های فرامنطقه ای، ظالمانه و غیر قانونی بر ضد مردم ایران اعمال کرد و تمام تلاش خود را کرده تا مانع روابط عادی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های تجاری و اقتصادی با کشورهای دیگر شود و در این راستا آنچنان زیاده روی کرد که نه تنها شرکت هایی که با جمهوری اسلامی ایران همکاری می کردند مورد فشار قرار داده بلکه متحدین خود را تنبیه کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: همانطور که در مذاکرات وین گفته شد، گفتگو ها برای مطمئن شدن از بازگشت قطعی و متعهدانه و عملی ایالات متحده به تعهدات خودش هست لذا ایران و چهار به اضافه یک گفتگو می کردند برای اینکه مطمئن شویم که برگشت آمریکا به برجام با نیت درست و شرایط و جزئیات قابل اعتنا انجام می شود.

اقدامات و برنامه هایی که توسط دولت بایدن تا امروز پیگیری شده است مخالف اعلام نیتی است که آقای سالیوان اعلام کردند. ما به اندازه کافی حرف شنیدیم منتظر عملی هستیم که ماه هاست به تعویق افتاده است.

خطیب زاده در مورد اخذ تضمین از آمریکا بیان کرد: باید اجازه دهیم مباحث فنی و تکنیکی در چارچوب های خودش بحث شود به ویژه اینکه این مسائل در فضای عمومی سوء تفاهم هایی را در انتقال ایجاد می کند.

جمهوری اسلامی ایران و اتفاقا ۴ به علاوه یک به شمول روسیه و چین بیش از همه متقاضی این هستند که ایالات متحده بتواند با ارائه تضمین های درست نیت خود را در عمل ثابت کند و نشان دهد که هیچ کس دیگری در واشنگتن جهان را به سخره نخواهد گرفت. آنچه که ترامپ انجام داد نه تنها به سخره گرفتن کشورهای عضو برجام، بلکه به سخره گرفتن حقوق بین الملل و سازوکارهای بین المللی بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته درباره چه نوع تضمین های حقوقی و سیاسی را باید در برجام بگنجانیم، مباحثی مطرح شده است، ایالات متحده تا به امروز خود را خارج از دایره ارائه هرگونه تضمینی میدیده و تصورش این بوده که پلیس دنيا هست و هر موقع که بخواهد می تواند از موقعیتش سوء استفاده کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع اخیر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس درباره جزایر ایرانی عنوان کرد: موضع ما لايتغير است، جزایر ایرانی همواره ایرانی بودند، هستند و خواهند بود. این کشورها اگر به نقشه های منطقه حداقل در ۷۰ سال گذشته را بنگرند متوجه می شوند برخی از این کشورها حتی خود را در نقشه نمی بینند.

خطیب زاده روابط ایران و آژانس را یک روابط فنی و حرفه ای توصیف کرد و گفت: دو سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان بین المللی انرژی اتمی روابط منظم و دقیقی دارند. در سفرهای قبلی برخی ملاقات های تشریفاتی انجام شد. هرگاه سفری تنظیم شده باشد اگر در دستور کار ملاقاتی باشد حتما این ملاقات انجام می شود. اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند حتما وزیر امور خارجه آقای گروسی را می بیند و منعی برای این کار وجود ندارد.

وی همچنین در واکنش به اختصاص بودجه۱.۵ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران گفت: ما به دقت و با جزئیات اتفاقات را رصد و پیگیری می کردیم و کسانی که این اقدامات تحریک آمیز را انجام می دادند. آنها هم می دانند که ما اقدامات آنها را رصد می کنیم.

ما تهديدات رژیم اشغالگر قدس برای ثبات و امنیت منطقه را هیچ وقت منتفی ندانستیم و نادیده نگرفتیم، اساسا ذات این رژیم بحران آفرینی است و ریشه های این رژیم در ناامني و بي ثباتی رشد و نمو می کند و لذا هیچ محیط امنی را بر نمی تابد.

در عین حال رژیم اشغالگر قدس به خوبی هم از توانمندی های ایران آگاه است و هم از محدودیت های خود اطلاع دارد و این را هم می داند که جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت خود با هیچ کس شوخی ندارد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!