جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۷:۱۲
سیاست خارجی - کد خبر : 15458
دوشنبه، ۱۱ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

خطیب زاده : مذاکرات در حوزه راستی آزمایی و اخذ تضامین پیشرفت داشته است

به آمریکا توصیه می کنم که وقتی به وین بازمی گردد، بر مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران صحه گذاشته و چیزی بیشتر از برجام مطالبه نکند.

خطیب زاده : مذاکرات در حوزه راستی آزمایی و اخذ تضامین پیشرفت داشته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران درباره آخرین تحولات سیاست خارجی پاسخ داد.

خطیب زاده درباره آخرین روند مذاکرات وین و اظهارات مقامات غربی، اظهار داشت: اگر فردای بازگشت هیئت ها به وین، به حقوق طبیعی و خواسته های برحق ایران پاسخ درستی دهند، می توانیم به توافق قابل اتکا و پایدار برسیم و نیازی به ضرب الاجل های ساختگی نيست.

منتظر هستیم تصمیم های سیاسی در واشنگتن به ۱+۴ اعلام شود. در حوزه تحريم ها مواردی وجود دارد که هنوز به نتیجه نرسیده و باید طرف غربی در این باره تصمیم بگیرد. در حوزه راستی آزمایی و تضمین ها باید اقدامات اساسی صورت بگیرد، ما در حوزه رفع تحریم ها منتظر پاسخ غرب هستیم، و از فاز ایده ها رد شدیم و هیئت ایرانی خلاقانه و مبتکرانه ایده های خود را مکتوب کرده است.

وی درباره توقف موقت مذاکرات وین، گفت: ما از این تنفس ها چند باری داشتیم البته مذاکرات در سه هفته گذشته در چهار حوزه رفع تحریم ها، تعهدات هسته ای، راستی آزمایی و اخذ تضامین پیشرفت های قابل توجهی داشته است. البته در برخی پیشرفته و سرعت ها قابل توجه بوده و در برخی به دلیل بی عملی و عدم اخذ تضمین های لازم از سوی طرف مقابل و یا عدم ابتکار از سوی آنها، با کندی رو به رو بوده است که به آنها توصیه می کنیم از پایتخت های خود با ابتکار عمل بازگردند.

ما سابقه ای که از اجرای برجام از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی داریم مطلوب نیست، امروز منتظر پاسخ طرف های مقابل هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص بحث مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: موضع ایران کاملا روشن است. آنچه که در حوزه مذاکرات وين در حال اتفاق است کاملا روشن است. مسیری که انتخاب شده، مسير مكتوب بوده تا همه اینها به صورت آرشيو و قابل اتکا باشد. مادامی که این روش لازم باشد، ادامه پیدا می کند و ما کماکان در آن نقطه قرار داریم.

به آمریکا توصیه می کنم که وقتی به وین بازمی گردد، بر مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران صحه گذاشته و چیزی بیشتر از برجام مطالبه نکند. البته ما هم چیزی کمتر از برجام را قبول نمی کنیم. مطمئن باشيد که در این صورت می توان به سرعت به یک توافق پایدار و قابل اتکا رسید.

خطیب زاده درباره تحلیل های مختلف در مورد سفر وزیر خارجه قطر به تهران، گفت: رایزنی مداوم بین دوستان در منطقه امری طبیعی است و برخی اوقات شرایط منطقه ایجاب می کند که رایزنی ها به صورت منظم تر و با فواصل کوتاه تر انجام شود، بعد از گفتگوی تلفنی که بین وزرای خارجه دو کشور انجام شد لازم بود که برخی از رایزنی ها از نزدیک انجام شود و در همین راستا شاهد سفر وزیر خارجه قطر به تهران بودیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درخصوص سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات؛ گفت: بحران آفرینی در ذات رژیم جعلی اشغالگر قدس است و تنها براساس بحران آفرینی و ترور و خشونت و خونریزی دوام می آورد و حیاتش را در همین بحران آفرینی ها می بیند.

کشورهایی که در مسیر عادی سازی به بحران سازی های این رژیم کمک می کنند، بدانند ذات متجاوز این رژیم اولین قربانیانی را که می گیرد همان هایی هستند که در مسیر عادی سازی قدم برمی دارند. ایران، نه تنها این اقدامات در مسیر عادی سازی را محکوم می کند، بلکه فکر می کند باید زودتر ندای بیدار ملت خود را بشنوند و به این تفرقه افکنی ها در دنیای اسلام و جهان عرب پایان دهند.

وی در خصوص استفاده از از نام جعلی برای خلیج فارس توسط توئيتر وزارت خارجه کانادا، گفت: دولت کانادا برخی اختلاقات، سیاسی را به مسائل بچه گانه کشانده است و فراموش کرده این اختلافات نمی تواند بر مسائل روشن و حقوقی اثر بگذارد. طبیعی است که نام کشورها و مناطق نمی تواند تابعی از خواست سیاسی کشوری باشد.

دولت کانادا اولین بار نیست که برای مطامع و اغراض سیاسی خود دست به این کارها می زند. جامعه بسیار فرهیخته ایرانیان در کانادا هر روزه رفتار پر از ریای دولت کانادا را می بیند از یک طرف اشک تمساح می ریزد و از سوی دیگر به هویت ایرانی حمله کند. این اظهارات کمترین ارزش حقوقی و بین المللی ندارد ولی به خوبي ذات این دولت را نشان می دهد که در تجارت برای هر کاری را می کند.

وظيفه قطعی دولت جمهوری اسلامی ایران، حفظ صیانت از تمامی ابعاد هویتی ایران و ایرانی است، از جمله صیانت از وضعیت ایرانیان در داخل کانادا که ما بعضا گزارشات خوبی را در این زمینه دریافت نمی کنیم.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!