جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۶:۱۶
سیاست خارجی - کد خبر : 13001
دوشنبه، ۱۲ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

خطیب زاده : روابط تهران و باکو نیازمند میانجی نیست

ایران به درستی بلد است از امنیت خود محافظت کند ولي درست آن است که باکو به وظایف حاکمیتی اش عمل کند

خطیب زاده : روابط تهران و باکو نیازمند میانجی نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( 12 مهر ) در جلسه هفتگی با خبرنگاران درباره تحولات اخیر سیاست خارجی صحبت کرد.

خطیب زاده ابتدا درباره سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه ارمنستان از پیش تنظیم شده و در چارچوب مسائل دوجانبه، گسترش روابط فیمابین در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دیگر ابعاد روابط انجام شد.

تهران هم با باکو و هم با ایروان روابط خوبی دارد و روابطش با هیچ کشوری برعلیه کشور دیگری نیست و سیاست خارجی ایران هم بر نگاه شمول گرا بنا شده است.

وی همچنین راجب حادثه تروریستی در کابل گفت: تروریسم در هر شکل و رنگ محکوم است، ایران موضع ثابتی درباره عملیات تروریستی داشته و بلا اسثتنا آنها را محکوم کرده است. افغانستان خسته از تروریسم، خشونت و افراطی گری است و همه باید به افغانستان امن و باثبات کمک کنیم.

خطیب زاده درباره حضور تروریست ها در جمهوری آذربایجان و در نزدیکی مرزهای ایران بیان کرد: از ابتدای جنگ تا به امروز این گزارش ها را داشتیم و تمامی این گزارش ها را به اطلاع دوستان خود در باکو رساندیم. در جلسات مختلف دوستان ما اعلام کردند هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست. این گزارش ها همچنان به ما واصل می شود.

روابط ایران و آذربایجان روند رو به گسترشی دارد، در چند ماهه اخير، همواره ایران سیاست اصولی خود را پیگیری کرده است. ما سطوح مختلف روابط و مروادات را با باکو داشته و داریم و اجازه دهیم در همان مجاری گفت وگوها ادامه یابد. این روابط نیازمند برخی اظهارات رسانه ای تاسف برانگیز نیست.

وی افزود : از ابتدا به دوستان خود در باکو گفتيم ما تمامی ارضی و حاکمیت ملی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می شناسیم و به حفظ آن کمک کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره بازداشت رانندگان ایرانی در جمهوری آذربایجان گفت: رفتار با رانندگان ایرانی را در چارچوب حسن همسایگی نمی دانیم و گزارش های رسیده در این مورد، جای تامل زیادی دارد. مقامات باکو باید دقت بیشتری را درباره نحوه رفتار مرزبانان خود با اتباع ایرانی داشته باشند.

البته ملاحظاتی وجود دارد که مهمترین آن، اقدامات و اظهارات رژیم صیهونیستی از داخل خاک آذربایجان عليه ملت ایران است، به همکاران خود در باکو این مسئله را گفتیم و در خفا و علن هم گفتند که تذکرات را می دهند. باکو نباید اجازه دهد مرزها و کشور خودش مورد استفاده طرف ثالث قرار گیرد. ایران به درستی بلد است از امنیت خود محافظت کند ولي درست آن است که باکو به وظایف حاکمیتی اش عمل کند.

خطیب زاده درباره نقش روسیه در مسائل اخير قفقاز و تنش های اخیر و میانجیگری میان تهران و باکو بیان کرد: روابط تهران و باکو و روابط ایران و همسایگانش نیازمند میانجی نیست بلکه سعی کرده به شکل حرفه ای و بيطرفانه میانجی کشورهای دیگر باشد.

وی درباره واکنش ایران به رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان در نخجوان عنوان کرد: همه باید کمک کنند این منطقه صلح و ثبات و آرامش داشته باشد. در چند هفته گذشته متاسفانه مانورهای متعدد نظامی در این منطقه بدون هیچ وجهی انجام شده است، همه باید کمک کنند صلح و ثبات در منطقه در حد اعلا حفظ شود.

خطیب زاده همچنین درباره عملیات های نظامی ایران علیه گروه های تروریستی در اقلیم کردستان عراق گفت: در قبال برخی اقدامات تروریستی گروهک ها که در منطقه اقلیم کردستان عراق صبر راهبردی همراه با درایت داشتیم که این مسئله در مسیر خود حل و فصل شود. پیام ایران به اقلیم و بغداد این است که این مسیر دیگر نمی تواند ادامه یابد.

تجاوزها و اقدامات تروریستی دیگر نمی تواند ادامه یابد، نمی شود در مرزهای اقلیم کردستان عراق و در عراق، ما شاهد حضور پایگاه های نظامی توسط گروهک های تروریستی ضد ایرانی باشیم. نمی توانیم برقراری پایگاه های نظامی باشیم که در آن، گروهک های نظامی تعلیم نظامی برای حمله با ایران می بینند. این خلاف حقوق بین المللی است.

به بغداد و اقليم گفته شده است که این اقدامات دیگر قابل پذیرش نیست و این گروهک ها و پایگاهها باید جمع آوری و خلع سلاح شوند. اگر سواستفاده می شود، اقليم و دولت مرکزی عراق باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

بند هفت قانون اساسی عراق می گوید مرزهای عراق نمی تواند مرز اقدامات تروریستی باشد، البته دوستان در اقلیم و بغداد گفتند که در حال تلاش هستند ولی اینها کافی نیست چرا که ما بیش از این تحمل دست اندازی های بچگانه در مرزهای خود نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت گفتگو های تهران و ریاض هم بیان کرد: گفتگو ها در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. چند دور گفتگو در بغداد انجام شده است، بدون نقاطع پیام ها رد و بدل شده است، تلاش می کنیم در چارچوب مرضی الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!